< Terug naar resultaten

Praktische informatie

 Deskundige reisbegeleiding

Tijdens de reis zullen - afhankelijk van het aantal passagiers - 1 tot 3 tour leaders aanwezig zijn. Zij gaan ook mee met alle inbegrepen excursies aan wal. Zij beschikken over een goede algemene kennis over historische, culturele, religieuze en sociale aspecten van het gebied en kunnen aanbevelingen doen wat betreft restaurants en vrije activiteiten in de omgeving.

 Beste reistijd

 Zwaarte

  • Zwaarte van de reis

    arrow
    • image

      Zeer lichte reis met rustige reisdagen en/of zeer lichte dagwandelingen

    • image

      Lichte reis met mogelijk enkele langere reisdagen en/of eenvoudige dagwandelingen

    • image

      Reis met enkele lange reisdagen en/of zwaardere (dag)wandelingen

    • image

      Zwaardere reis, door langere reisdagen, veel verplaatsingen en/of zwaardere, meerdaagse wandelingen

    • image

      Zware reis, door bijvoorbeeld lange reisduur, veel verplaatsingen, langere reisdagen, intensievere trekkings en in mindere mate grote cultuurverschillen

    image
  • Comfort van de overnachtingen
    arrow
    • image

      Basic hotels, mogelijk afgewisseld met veel kampeer- en/of andersoortige overnachtingen

    • image

      Eenvoudige hotels, mogelijk afgewisseld met meerdere kampeer- en/of andersoortige overnachtingen

    • image

      Comfortabele hotels, mogelijk afgewisseld met enkele kampeer- en/of andersoortige overnachtingen

    • image

      Comfortabelere, Luxere hotels

    • image

      Luxe hotels

    image

Deze cruise is kleinschalig en avontuurlijk, je zal met 30-50 personen op een jacht gaan zeilen. De boot is ruim en comfortabel, maar richt zich meer op de bestemmingen dan op activiteiten aan boord. In plaats van een zwembad hebben we de zee. In plaats van een casino hebben we bordspellen en een goed boek. Je hoeft je geen zorgen te maken over formele kledingvoorschriften. Wifi is beschikbaar tegen een kleine vergoeding.


Het schip gebruikt geen zeilen maar vaart op motorvermogen, waardoor alle hutten licht motorgeluid zullen ervaren wanneer het schip in beweging is (en af en toe wanneer we voor anker gaan). We raden je aan om oordoppen in te pakken als je een lichte slaper bent.

Indien je je zorgen maakt over zeeziekte; er bevinden zich zeeziektetabletten aan boord. Het schip zal onder woelige omstandigheden wat rollen, maar al onze schepen zijn uitgerust met stabilisatoren om beweging tot een minimum te beperken. De meeste van onze afvaarten vinden plaats in het hoogseizoen, wanneer de zeeën rustiger zijn. De bemanning zal er alles aan doen om elk ongemak te minimaliseren.

Er zijn geen liften aan boord van onze schepen, je zult een paar steile trappen moeten kunnen beklimmen. Deze zijn wel voorzien van leuningen.

 Paspoortinformatie

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten (een geldig paspoort en eventuele benodigde visa) te beschikken. Hou er rekening mee dat bij sommige beroepen (o.a. media en/of krijgsmacht) soms een andere dan de reguliere visumprocedure moet worden gevolgd. Voor reizigers met een andere dan de Nederlandse of Belgische nationaliteit kunnen afwijkende visumvoorwaarden van toepassing zijn, anders dan in onze reisbeschrijving vermeld. Indien door de desbetreffende Ambassade en/of Consulaat om persoonlijke redenen geen visum aan jou wordt toegekend, kan Sawadee Reizen niet aansprakelijk worden gesteld. Zoals ook vermeld in de ANVR-Reizigersvoorwaarden (Boekingsvoorwaarden) 2020 komen onkosten voor het niet (geheel) kunnen maken van de reis vanwege het ontbreken van geldige (reis)documenten voor rekening van de reiziger. Wel kun je het risico op het buiten je schuld om niet krijgen van een visum bij sommige verzekeraars laten afdekken.

Verder dienen alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun (minderjarige = t/m 17 jaar) kind bij reizen buiten het Schengen-gebied te kunnen aantonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind. Denk hierbij (advies Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee) aan: Verklaring toestemming vakantie en kopie paspoort andere (niet-meereizende) ouder, recent uittreksel GBA kind, eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang/ouderschapsplan/geboorteakte kind. Zorg dus dat je op tijd over de juiste papieren beschikt. De Koninklijke Mareschaussee heeft extra controles aangekondigd voor deze zomer. Voor overige informatie kun je terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee. Voor reizigers met de Belgische nationaliteit verwijzen wij graag naar Buitenlandse Zaken.

Let op: De letter ‘O’ komt in het Nederlandse paspoortnummer niet voor. Het gaat dus altijd om het cijfer ‘0’. Dit geldt ook voor het nummer op een identiteitskaart.

 Visuminformatie

Voor deze reis hoeft voor vertrek geen visum te worden aangevraagd.

Bij aankomst in Thailand krijg je een gratis 30-dagen visum. In het vliegtuig krijg je een formulier uitgereikt dat je volledig dient in te vullen. Let er wel op dat je het papiertje dat je van de douanier terugkrijgt goed bewaart. Dit papiertje heb je namelijk bij het verlaten van Thailand weer nodig.


Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten (een geldig paspoort en eventuele benodigde visa) te beschikken.

Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

  Financiën


Aan boord account / rekening


Er zal een rekening/account voor je worden geopend voor aankopen aan boord van het schip. Hieronder vallen o.a. bar-aankopen wasserij en communicatie kosten. Cash, Visa of Mastercard worden allemaal geaccepteerd voor het afrekenen. 


Daarnaast is het verstandig om met voldoende contant geld (in lokale valuta) te reizen. Je gaat tijdens deze reis meerdere keren aan de land en zo kun je ook hier dingen afrekenen. Verder is het verstandig voor incidentele of extra kosten
op de laatste dag, zoals items aan boord, luchthavenbelastingen en taxi's etc.. te kunnen betalen. 

Een overzicht van beschikbare pinautomaten en plekken waar je met creditcard kunt betalen vind je op www.mastercard.com. We raden je aan een extra pinpas en/of creditcard mee te nemen voor noodgevallen. In het buitenland is voor het gebruik van een creditcard altijd een pincode nodig.

Misbruik van bankpassen en/of skimmen is een wereldwijd probleem en veel banken hebben inmiddels pinbetalingen in het buitenland uitgeschakeld. Als je buiten Europa reist, zorg er dan voor dat je met je bankpas geld kunt opnemen buiten Europa. Informeer bij je bank of je bankpas goed is ingesteld en hoe je dit desgewenst kunt aanpassen naar 'wereld'.

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 175,- per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Fooi voor uw lokale tourleaders

Dit zijn de richtbedragen zoals bekend in januari 2020. Uiteraard kunnen deze in de loop van het jaar wijzigen. Daarnaast kan de koers van de dollar en lokale valuta gewijzigd zijn waardoor de prijzen van excursies en activiteiten mogelijk anders uitvallen.

  Maaltijden

Tijdens deze reis zijn de volgende maaltijden inclusief:
  • 7x ontbijt
  • 3x lunch
  • 5x diner

Azië kenmerkt zich door een grote verscheidenheid aan heerlijke gerechten. Maaltijden aan boord weerspiegelen de smaak van de regio waarin we varen en worden met verse lokale producten bereid door onze chef-kok.   

Om je voldoende flexibiliteit te geven om zelf te bepalen waar, wat en met wie je eet, zijn niet alle maaltijden inbegrepen in de reissom (met uitzondering van afgelegen routes waar de mogelijkheden om aan wal te eten beperkt zijn).

De lokale tourleader kan wanneer er gelegenheid voor is om zelf op pad te gaan restaurants aanbevelen. In de regel hebben onze groepen de neiging om samen te eten, zodat je een grotere verscheidenheid aan gerechten kunt proeven en kunt genieten van elkaars gezelschap. Er is echter geen verplichting om dit te doen.


Aan boord houden we met alle dieetwensen rekening. We vragen je om deze minstens 4 weken voor vertrek aan ons door te geven. Op al onze cruises bieden we halfpension aan, dat betekent dat dagelijks het ontbijt en een andere maaltijd inclusief is. Het kan wel eens voorkomen dat op sommige dagen alleen het ontbijt is inbegrepen, dit maken we echter goed door op een andere dag 3 maaltijden aan te bieden. 

  Taal & Cultuur

 Wat neem ik mee op reis

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

We raden je aan om niet te veel bagage mee te nemen in verband met beperkte ruimte in de hutten. Zachte tassen zijn praktischer dan harde koffers. Er zijn geen specifieke kledingvoorschriften aan boord maar wellicht wil je iets chics meenemen voor het kapiteinsdiner of een etentje aan wal.

Zwemkleding is essentieel omdat er bijna dagelijks gezwommen kan worden. Hieronder volgen nog enkele suggesties:

  • Rugtas voor excursies aan wal
  • Comfortabele kleding voor warm weer (korte broeken, T-shirts, lichte shirts met lange mouwen en lange broeken)
  • Een trui of jasje voor koelere avonden of voor op de vroege ochtend
  • Een lichte regenjas of poncho
  • Comfortabele wandelschoenen voor excursies aan wal
  • Sandalen en/of teenslippers
  • Zonnebrandcrème (zo mogelijk biologisch afbreekbaar en waterproof) en lippenbalsem
  • Zonnebril
  • Zonnehoed of petje (liefst eentje die je vast kunt zetten omdat het vaak waait op het water)
  • Zwemkleding
  • Biologisch afbreekbare shampoo, conditioner en zeep
  • DEET (tegen de muggen)
  • Voedingsadapter/stekker (aan boord gebruiken we Europese stekkers met 2 pinnen)
  • Camera


Een drone mee op reis?

Drones worden een steeds populairder hulpmiddel om foto’s of video-opnamen te maken. Het is echter lang niet altijd toegestaan deze te gebruiken. Mocht je overwegen een drone mee te nemen, dan raden we je ten zeerste aan je goed te verdiepen in de lokale wet- en regelgeving omtrent het gebruik ervan. Daarnaast is het van belang dat je je verdiept in de regels van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt, naar/van de bestemming en eventuele binnenlandse vluchten. Niet alle maatschappijen hanteren dezelfde regels voor het meenemen van een drone. Je kunt verplicht worden deze in je ruimbagage te doen of juist als handbagage mee te nemen.

Graag willen we het volgende benadrukken:

  • Het eventueel meenemen en gebruiken van een drone is geheel op eigen verantwoordelijkheid en risico. 
  • Twijfel je over de regels omtrent het gebruik van een drone, neem deze dan niet mee op reis. 
  • Houd er rekening mee dat het ongeoorloofd gebruik van een drone zwaar gestraft kan worden. 
  • Neem je toch een drone mee, gebruik deze dan op momenten dat je de tijdsplanning / voortgang van de groepsreis niet belemmert. 
  • In ‘gevoelige gebieden’, bijvoorbeeld gebieden met militaire activiteiten, kunnen afwijkende regels gelden.

Lees op de website Droneopreis.nl meer over de regels bij het meenemen van een drone naar jouw reisbestemming.

 Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Er zijn geen specifieke fysieke vereisten voor onze avontuurcruises, hoewel je wel over voldoende mobiliteit en een goede gezondheid moet beschikken. We vragen je de reisbeschrijving goed door te lezen om er zeker van te zijn dat deze reis geschikt is voor jou. Houd er rekening mee dat excursies die aan wal worden aangeboden bijvoorbeeld ook fikse wandeltochten kunnen zijn. We raden je aan een paar goede wandelschoenen mee te nemen, een waterfles bij je te dragen en aan zonbescherming te denken. Afhankelijk van de excursie kan het van boord gaan gebeuren middels een bootje of via een aanlegplaats. Heel af en toe kan het voorkomen dat je een korte afstand door ondiep water moet waden om de kust te bereiken. Dit wordt aangegeven in de reisbeschrijving.


Snorkel- en visuitrusting is aan boord van al onze schepen aanwezig. Als je gaat snorkelen, vragen we je om je fitnessniveau en je zelfvertrouwen in het water in overweging te nemen voordat je deelneemt.


Op onze reizen is er geen dokter aan boord. In geval van nood zijn sommige bemanningsleden getraind om basis eerste hulp te bieden. Medische zorg is beschikbaar in alle havens die we bezoeken en onze schepen varen doorgaans op kustwateren, wat inhoudt dat we nooit ver van een haven verwijderd zijn.Dit betekent ook dat we niet vaak in onstuimige zee terechtkomen. Als je echter weet dat je vatbaar bent voor zeeziekte, zorg er dan voor dat je de juiste medicijnen bij je hebt. Vergeet niet om medicijnen voor eigen gebruik mee te nemen en denk ook aan pijnverlichting en EHBO-spullen. Als je je aan boord niet lekker voelt, licht dan een bemanningslid in. Reizen op een boot betekent dat iedereen dezelfde gemeenschappelijke ruimtes deelt en ziektes zich snel kunnen verspreiden.


Gefilterd water is verkrijgbaar aan boord en je krijgt een navulbaar waterflesje (dat je mag houden).

Disclaimer reisroute: Reizen op zee is een fantastische manier om een gebied te verkennen, maar weersomstandigheden kunnen leiden tot een aanpassing in het geplande programma. We behouden ons derhalve het recht voor de route te wijzigen om de veiligheid van onze passagiers te waarborgen.Kustexcursies zijn onderhevig aan wal- en weersomstandigheden en zijn gebaseerd op een minimum aantal deelnemers.Het dagprogramma met aankomst- en vertrektijden, maaltijden, activiteiten en overige belangrijke informatie wordt door de cruise coördinator gecommuniceerd. Dit betreft een richtlijn en is aan tussentijdse wijzigingen onderhevig.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:
Buiktyfus
DTP (difterie, tetanus, polio)
Hepatitis A
Rabiës
Malaria, komt voor in Thailand
Dengue, komt voor in de stedelijke gebieden van Azië
Zika-virus, komt voor in Thailand

Thuisvaccinatie.nl

Sawadee werkt samen met Thuisvaccinatie.nl. Dit is een landelijk werkend vaccinatiecentrum. Zij vaccineert aan huis of op locatie en geeft je advies over het gebruik van malariaprofylaxe. Gecertificeerde medewerkers komen bij je langs wanneer het jou uitkomt, zelfs in de avonduren. Dus geen reis- en wachttijd! De tarieven liggen op het niveau van of zelfs lager dan die van de GGD of huisarts, je betaalt geen extra kosten voor de service aan huis. Klik hier voor meer informatie over Thuisvaccinatie, zoals de voordelen, de werkwijze, en het maken van een afspraak.

Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

 Contact tijdens de reis

Noodgevallen en calamiteiten

Zorg ervoor dat thuisblijvers altijd op de hoogte zijn van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op www.schiphol.nl, www.brusselsairport.be/nl of in de Schiphol Amsterdam Airport en Brussels Airport App (gratis te downloaden in de Appstore).

We sturen geen lijst van de hotels waar we tijdens de reis verblijven omdat deze nog wel eens wisselen en de kamers vaak onder een andere naam geboekt zijn. In geval van nood zijn we voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Bel daarom niet met het hotel maar met Sawadee. Tijdens kantooruren kun je ons bellen op +31204202220. Buiten kantooruren word je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035.

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

 Duurzaam toerisme

Toerisme is één van de grootste industrieën ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Wij proberen op zoek te gaan naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Zo compenseert Sawadee de volledige CO2-uitstoot van de retourvlucht naar de bestemming, alle vormen van transport tijdens de reis én het volledige verblijf op de bestemming voor alle reizigers. Ook houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en verwachten dat ook van onze reizigers. Het is -indien van toepassing- gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen.

Groepsrondreis Adventure Cruising Cruising Thailand & Malaysia – Penang to Phuket

Binnenkort boekbaar.
Ik blijf graag op de hoogte.

INRTTMM
Bedankt, we houden je op de hoogte

Liever telefonisch contact met één van onze reisadviseurs? Neem contact met mij op.

Naar boven