Reisverhaal Kenia en Tanzania & Zanzibar | Reisblogs
< Terug naar overzicht
Reisverhaal Kenia en Tanzania & Zanzibar

Sara Monnik maakte een uitgebreide groepsreis door de Oost-Afrikaanse landen Kenia en Tanznia. De reis bracht haar langs verschillende wildparken, ze kwam in gesprek met locals en stond oog in oog met een giraffe!

Nakuru, Kenia

Dit is een prachtig park met een mooi zoutmeer. Door veel regenval is het meer buiten de oevers getreden waardoor de originele poort ondergelopen is. Veel bomen zijn hierdoor dood gegaan. Het doet nogal spookachtig aan en doet me denken aan de dead valley in Namibië. Om het meer heen is veel groen en bos. Waar we voor kwamen hebben we ook gezien! Leeuwen, buffels, impala's, witte neushoorns, bavianen, giraffen en vogels. Het hield niet op! Bij terugkomst op de kampeerplek had Simon de kok heerlijk gekookt. We aten bij het kampvuur, de groepsleden kletsen gezellig met elkaar en we kregen een briefing voor de volgende dag. De sfeer was goed!

Kerio Valley, Kenia

Om 5:30 uur de wekker na m'n eerste nacht in een tent. Zo'n nacht is altijd wennen, heel veel heb ik niet geslapen, maar het blijft een heerlijke ervaring. De geluiden van Afrika om je heen, de wind door je haar en het gesnurk van m'n groepsgenoten binnen gehoorsafstand. We stappen de truck in voor een ochtend gamedrive. Het is fris, de zon zal later tevoorschijn komen. Tijdens de drive veel bokken gezien en het hoogtepunt was een giraffe op 3 meter afstand, indrukwekkend!

Daarna vertrokken we richting Kerio Valley. Prachtige vergezichten onderweg, uitgestrekte valleien, ontzettend groen allemaal. Echt een wereld van verschil met zuidelijk Afrika! Onderweg naar veel vrolijke kindjes gezwaaid die vrolijk 'Mzungu mzungu' roepen. 'Blanke, blanke' worden we genoemd, wij kijken naar hen maar zij kijken ook hun ogen uit naar ons.

Mago Guesthouse, Kenia

Na een nacht vol heftige regen is niet iedereen in opperbeste stemming. Het heeft al 3 maanden niet geregend dus de locals zijn wel erg blij. Gelukkig kan de groep zich goed herpakken. We vervolgen onze weg door de Rift Vallei richting Mago Guesthouse. Dit is een project dat Sawadee steunt. Het is opgezet door Nederlanders die potentie zagen in een arme gemeenschap. Mago huisvest kansarme jongeren, geeft hen een opleiding en een thuis voor een aantal jaar tot ze een vak hebben geleerd. Mecanicien, houtbewerking, hospitality en nog aantal richtingen zijn er te kiezen. Om de kosten te kunnen dekken zijn ze een aantal jaar terug een guesthouse gestart. Prima kamers met eigen badkamer zijn beschikbaar voor iedereen. Ook dineren we hier, drinken aan de bar en ontbijten de volgende ochtend. Alle opbrengsten gaan direct naar Mago, die dit weer investeren in het project.

Serengeti National Park, Tanzania

Na een relaxte ochtend zijn we op weg gegaan naar de Serengeti. Een van de hoogtepunten van de reis: de verwachtingen waren dus hoog gespannen. Er wordt werkelijk waar niets teveel gezegd; wat een prachtig gebied is dit! Adembenemend, de vlaktes, de kleuren, de honderden gnoes. We zitten precies in de tijd van de migratie, dus hopen dat we ook de trek daadwerkelijk zien. Naast alle gnoes zien we ook een hoop zebra's, impala's en een aantal leeuwen. Er dient zich van heel dichtbij nog een giraffe aan. Als we een hoekje omrijden zien we een riviertje vol nijlpaarden, zoveel dat ze over elkaar heen klimmen om te bewegen. Even later betrekt de lucht en begint het wat te regenen, de gele kleur van het gras steekt prachtig af tegen de donkere lucht.

Ngorongoro krater, Tanzania

Na een korte nacht vertrokken we vroeg om richting de Ngorongoro krater te gaan. Op onze weg naar buiten werden we getrakteerd op prachtige landschappen, vergezichten en nog 2 leeuwen die naast de weg lagen te luieren in de zon. De gele grasvlaktes waar de Serengeti zo bekend om is heeft zijn naam waar gemaakt. De weg van Naabi Hill naar de kraterrand was hobbelig maar het uitzicht adembenemend. Op de kraterrand stonden de jeeps al een tijdje op ons te wachten. We gingen de krater in. Het was alles wat we gehoopt hadden, de zon scheen, er waren veel dieren en mooie uitzichten. De groep viel van de ene in de andere verbazing door dit natuurfenomeen.

Karatu en Mto wa Mbu, Tanzania

Na een heerlijke nacht vertrokken we om richting Mto wa Mbu om te gaan fietsen en wandelen. Ik ging mee met de fietstocht, een hele leuke tour! We zaten op hele degelijke mountainbikes en reden door bananenplantages, door een acaciabos, naar Lake Manyara. We kregen uitleg over de plantages, over visserij, over beeldhouwwerk door mannen uit Mozambique. Bijna iedereen heeft hier wat souvenirs gekocht. Onderweg hebben we al fietsend veel kindjes gezien, iedereen groet ons vrolijk en lijkt het leuk te vinden dat we er zijn.

Kahawa Shamba, Tanzania

We vertrekken op tijd richting de flanken van de Kilimanjaro. Uiteindelijk komen we rond 14:30 uur aan op de campsite, een prachtige omgeving maar behoorlijk nevelig en een stuk kouder dan waar we vandaan komen. Je merkt goed dat we op hoogte zitten! Vrij snel vertrekken we om op een koffietour te gaan. Een vriendelijk oude man met nog maar weinig tanden in zijn mond vertelt ons alles over hoe je van een koffieplantje gemalen koffie krijgt. Het is een interessante tour met een prachtige wandeling tussen de bananenbomen, avocadobomen en koffieplanten. We plukken zelf de koffiebonen, halen de schil eraf, roosteren ze en malen ze. Aan het eind van de tour drinken we een kop koffie van onze eigen gemalen bonen!

Zanzibar, Tanzania

Onze groepsreis eindigt op Zanzibar waar iedereen nog ruim de tijd heeft om te ontspannen en te genieten van de paradijselijke stranden en leuke vissersdorpjes. Naast relaxen kun je hier ook geweldig snorkelen! Een perfecte mix dus van activiteit en ontspanning!