Reiservaring van de beklimming van de Kilimanjaro
< Terug naar overzicht

Joran beleefde in januari 2020 de tocht van zijn leven. Hij ging op rondreis naar Tanzania en beklom daar de hoogste berg van Afrika: de Kilimanjaro, die 5,895 meter hoog is. Hoe hij dit avontuur heeft ervaren, lees je onder de video.

Dag 1 – Door het regenwoud naar boven (naar 2720 meter)

Voordat we begonnen aan de tocht, ging ik eerst nog even uitgebreid douchen. Dit is voorlopig de laatste keer, de reis naar de top en weer terug zal in totaal zes dagen duren en onderweg kunnen we niet meer douchen. Na vervolgens een stevig ontbijt te hebben genuttigd, zijn we helemaal klaar om te vertrekken. Het was een regenachtige dag, dus voordat we per bus vertrokken naar de startlocatie, trok iedereen zijn regenkleding aan. Eenmaal hier aangekomen en na al het papierwerk te hebben geregeld, konden we eindelijk beginnen aan de tocht van ons leven. Er zijn verschillende routes naar de top van de Kilimanjaro, wij namen de Marangu route.

Deze eerste dag is erg relaxed. Je loopt vier á vijf uur door een prachtige regenwoud aan de voet van de Kilimanjaro. We hadden een groep van twaalf reizigers, zes gidsen, twee koks en een aantal dragers. Al snel vormden er verschillende groepjes die op hun eigen tempo liepen. Onderweg word veel gepraat, gelachen en er worden natuurlijk veel mooie foto’s gemaakt. Wie in dit gebied goed oplet, zal zeker ook verschillende aapjes spotten.

Tegen het eind van de middag kwamen we aan bij de eerste slaapplek op 2720 meter hoogte. In dit kamp hadden we even wat tijd voor onszelf om vervolgens samen een lekker, uitgebreide maaltijd te nuttigen. In dit kamp maakten we ook kennis met onze koks die al het eten tijdens onze reis zouden verzorgen. Na het eten zocht iedereen vrij snel zijn of haar bed op om zo fris mogelijk aan de volgende dag te beginnen.

Dag 2: Minder begroeiing, meer uitzicht (naar 3720 meter)

Na een heerlijk ontbijt met gebakken banaan, pannenkoeken, verschillende broodjes en heerlijk vers fruit, was het rond half 9 tijd om te vertrekken. Na ongeveer een uur door het regenwoud te hebben gelopen, kwam er abrupt een einde aan de dikke groene bomen en werd het uitzicht met de minuut spectaculairder. Naast het verdwijnen van de dichte begroeiing, werd het weer ook steeds beter. Vanaf 3000 meter hoogte zie je steeds minder wolken boven je en steeds meer wolken onder je.

Na de lunch kwamen we in een nieuw landschap terecht waar je je ogen uitkijkt. Naast het spectaculaire uitzicht, zijn de eigenaardige planten en bomen hier zeker een aantal foto’s waard.
Rond de klok van vier kwamen we aan bij onze tweede slaapplaats op 3720 meter hoogte. Het eerste wat we hier deden, was onze voeten onderdompelen in een stromend beekje met koud water. Wat een heerlijk gevoel aan je voeten na een lange dag lopen! Een echte aanrader.

Dag 3: Acclimatisatie dag (naar 4100 meter en terug)

Hoewel ik niet heel erg moe was van de eerste twee wandeldagen, was de acclimatisatie dag cruciaal voor mij om de top te halen. Na het (altijd lekkere) ontbijt maak je een korte wandeling op langzaam tempo om te wennen aan de hoogte. Voor mij persoonlijk viel dit behoorlijk tegen omdat ik natuurlijk niet gewend ben aan hoogtes.
Ik was gelukkig niet de enige in onze groep die last had van lichte hoogteziekte. Omdat je dit samen mee maakt, help je elkaar er ook samen overheen. Daarnaast hielp het prachtige uitzicht ook om je gemoedstoestand goed te houden.

Omdat we slechts een korte wandeling maakten, was er genoeg tijd om goed bij te komen en de batterijen weer een beetje op te laden. De meesten van ons lagen daarom ook al vroeg in bed.

Dag 4: Wandelen door een maanlandschap (naar 4720 meter)

Hoewel de sfeer in de groep nog altijd even goed was, realiseerden we ons wel dat het vanaf vandaag serieus zwaarder zou gaan worden. Ook onze hoofdgids Rocky beaamde dit tijdens zijn dagelijkse praatje.
We wandelen vandaag in 5 tot 7 uur naar een hoogte van 4720 meter. Waar iedereen op dag 1 nog luid aan het praten is, begint het hier een stuk stiller te worden. Op deze hoogte begin je meer te focussen op je ademhaling en op het halen van het volgende kamp.
Omdat er genoeg tijd is gepland voor de wandeling, kun je zo vaak stoppen als je zelf wilt. Je kunt iets eten, wat drinken en natuurlijk heel veel foto’s en filmpjes maken. Het landschap waar we in lopen heeft meer weg van de maan dan van de aarde en is dus zeker wat mooie plaatjes waard.

Aangekomen bij de derde verblijfsplaats op 4720 meter begin je de hoogte en vermoeidheid écht te voelen. Op deze hoogte is elke stap zwaar en focus je veel op je ademhaling. De accommodatie hier is gelukkig erg goed, waardoor je je goed kunt voorbereiden op ‘summit night’: de nacht naar de top
Tussen de aankomst hier en het vertrek naar de top zit ongeveer 8 uur. In die tijd probeer je goed te eten, je spullen goed voor te bereiden (denk aan het warm aankleden aangezien het erg koud is tijdens de beklimming) en je probeert wat te slapen. We kregen tussen 17:00 en 23:00 tijd om te slapen. Veel slapen lukte echter bij de meesten niet vanwege het vroege tijdstip en natuurlijk de opwinding om de top te halen.

Dag 5: Naar het dak van Afrika (5895 meter)

Om 00:00 begint de beklimming van de krater. Het is pikkedonker en enorm koud. In de eerste 30 minuten merkte ik heel goed hoe moe ik eigenlijk was. Met de gedachte dat we nog 7 á 8 uur naar de top moesten wandelen, was dit voor mij het zwaarste moment van de gehele reis.

Elk uur hadden we een korte break om wat te drinken en te eten maar met een temperatuur van -11 graden krijg je het, ondanks de vele lagen kleding, al snel koud en wil je het liefst zo snel mogelijk verder lopen. Zo’n 30 minuten voor de eerste top, Gilman’s Point, begon ik me te realiseren dat ik de top van de Kilimanjaro wel zou gaan halen. Dit gevoel gaf me zo’n enorme adrenaline boost, dat ik het laatste stukje totaal niet meer moe was en in één keer door kon lopen. Daarnaast kwamen we precies met zonsopgang boven, wat het uitzicht (letterlijk) adembenemend maakte.

Na het bereiken van Gilman’s Point op 5685 meter, moet je nog zo’n 1,5 uur verder lopen om de absolute top, Uhuru Peak, te bereiken op 5895 meter hoogte. Eenmaal hier aangekomen besef je dat je een fantastische prestatie hebt geleverd en ben je heel erg blij dat je het hebt gehaald.

Het uitzicht hier is alsof je in een vliegtuig zit. Hoog boven de wolken en met een bijna eindeloos uitzicht over het land beneden. Uitkijkend over Oost-Afrika verdwijnt de kou en de moeheid als sneeuw voor de zon, je hebt het gevoel dat je de hele wereld aan kan!

Na het bereiken van de top is het natuurlijk zaak om weer naar beneden te gaan. Gelukkig gaat dit een stuk makkelijker dan naar boven. Samen met je groepsgenoten geniet je van de prestatie en maak je foto’s en video’s van de ongelofelijke omgeving.
Rond een uurtje of drie in de middag bereik je de middelste hut op 3720 meter weer, waar je compleet uitgeput, maar heel erg blij aankomt. Je hebt het geflikt! De rest van de dag kregen we uitgebreid de tijd om uit te rusten en lekker te eten om vervolgens vroeg het bed in te duiken voor een zeer verdiende nachtrust.

Dag 6: Terug naar de gate

Vandaag loop je terug naar het startpunt waar je wordt opgehaald met de bus en wordt terug gebracht naar het hotel. Onderweg geniet je nog een laatste keer van het uitzicht…

Staat de Kilimanjaro beklimmen ook op jouw bucketlist? Bekijk onze Kilimanjaro reizen.