< Terug naar resultaten

Praktische informatie

 Deskundige reisbegeleiding

De reisbegeleider coördineert de reis in overleg met alle deelnemers en regelt de praktische zaken ter plaatse. Hij is echter géén gids: Voor achtergrondinformatie over de bestemming en rondleidingen laten we liever lokale gidsen aan het woord. Wél vormt de reisbegeleider een brug tussen jou, de groep en het land met zijn bevolking. De reisbegeleider bereidt de reis op voorhand intensief voor. Natuurlijk laat hij genoeg ruimte voor initiatief van de groep: zo stel je een picknick samen, zoek je een leuk restaurant of kan je zelf een voorstel doen voor een leuke activiteit.

De reisbegeleiders zijn Nederlandstalig en hebben een door Toerisme Vlaanderen gecertificeerde opleiding van 2 jaar gevolgd. De opleiding legt vooral de nadruk op enerzijds contactgericht reizen met respect voor cultuur en natuur en anderzijds zowel praktische vaardigheden als theoretische achtergronden. De reisbegeleiders worden niet alleen klaargestoomd om alles op rolletjes te laten lopen, zij zorgen er ook voor dat jij en je groep een grensverleggend en duurzaam avontuur beleven.

 Beste reistijd

Verschillende geografische zones hebben tevens verschillende klimaattypes.

Kathmandu gelegen op 1.360 m hoogte is koeler dan Pokhara (800 m) en veel koeler dan Chitwan (100 m) gelegen in het vlakke zuiden. 

De reis in april valt in de aanloopperiode van de hevige warmte en kondigt het begin aan van de 6 maanden durende droge periode. Binnenkort verschijnt de moesson, die van start gaat rond juni/juli en duurt tot eind september. Eén of meerdere buien zijn dus zeer goed mogelijk. In de bergen kan het afhankelijk van het weer heel warm zijn tijdens het wandelen of wat afkoelen mocht het regenen.

image

 Zwaarte

  • Zwaarte van de reis

    arrow
    • image

      Zeer lichte reis met rustige reisdagen en/of zeer lichte dagwandelingen

    • image

      Lichte reis met mogelijk enkele langere reisdagen en/of eenvoudige dagwandelingen

    • image

      Reis met enkele lange reisdagen en/of zwaardere (dag)wandelingen

    • image

      Zwaardere reis, door langere reisdagen, veel verplaatsingen en/of zwaardere, meerdaagse wandelingen

    • image

      Zware reis, door bijvoorbeeld lange reisduur, veel verplaatsingen, langere reisdagen, intensievere trekkings en in mindere mate grote cultuurverschillen

    image
  • Comfort van de overnachtingen
    arrow
    • image

      Basic hotels, mogelijk afgewisseld met veel kampeer- en/of andersoortige overnachtingen

    • image

      Eenvoudige hotels, mogelijk afgewisseld met meerdere kampeer- en/of andersoortige overnachtingen

    • image

      Comfortabele hotels, mogelijk afgewisseld met enkele kampeer- en/of andersoortige overnachtingen

    • image

      Comfortabelere, Luxere hotels

    • image

      Luxe hotels

    image

Je hebt een normale lichamelijke conditie nodig voor deze reis.
Het is essentieel dat je graag wandelt in de bergen, met bijhorende stijgende en dalende hellingen, we bevinden ons uiteindelijk in de Himalayas. Doordat we geleidelijk stijgen en accllimatiseren in combinatie met een maximale hoogte van slechts 2750 m, is de kans op hoogteziekte zo goed als nihil.
We dragen onze baggage niet zelf wat het heel wat makkelijker maakt. De hoogte, de warmte, soms wandelingen van 3 tot 5 uur vereisen een degelijke lichamelijke conditie. Er is 1 dag tijdens de trekking waar we ongeveer 6 uur wandelen.
Je kan je thuis voorbereiden door het oefenen van het nemen van vele trappen, want op trekking gaat dat zeker ook het geval zijn.

 Paspoortinformatie

Voor Nepal heb je een internationaal paspoort nodig dat nog minimaal 6 maanden geldig zijn bij vertrek vanuit Nepal.

Voor Nepal is een visum vereist. Je kan een toeristenvisum kopen (ongeveer 35-40 USD) bij aankomst op de internationale luchthaven in Kathmandu.

NB. Neem op reis altijd extra kopie van je paspoort en een kopie van je visum mee of zorg dat je een scan hebt in je mailbox.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten (een geldig paspoort en eventuele benodigde visa) te beschikken. Hou er rekening mee dat bij sommige beroepen (o.a. media en/of krijgsmacht) soms een andere dan de reguliere visumprocedure moet worden gevolgd. Voor reizigers met een andere dan de Nederlandse of Belgische nationaliteit kunnen afwijkende visumvoorwaarden van toepassing zijn, anders dan in onze reisbeschrijving vermeld. Indien door de desbetreffende Ambassade en/of Consulaat om persoonlijke redenen geen visum aan jou wordt toegekend, kan Sawadee Reizen niet aansprakelijk worden gesteld. Conform de ANVR-Consumentenvoorwaarden (Boekingsvoorwaarden) 2016 art. 9.4 komen onkosten voor het niet (geheel) kunnen maken van de reis vanwege het ontbreken van geldige (reis)documenten voor rekening van de reiziger. Wel kun je het risico op het buiten je schuld om niet krijgen van een visum bij sommige verzekeraars laten afdekken.

Verder dienen alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun (minderjarige = t/m 17 jaar) kind bij reizen buiten het Schengen-gebied te kunnen aantonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind. Denk hierbij (advies Koninklijke Marechaussee) aan: Verklaring toestemming vakantie en kopie paspoort andere (niet-meereizende) ouder, recent uittreksel GBA kind, eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang/ouderschapsplan/geboorteakte kind. Zorg dus dat je op tijd over de juiste papieren beschikt. De Koninklijke Mareschaussee heeft extra controles aangekondigd voor deze zomer.

Let op: De letter ‘O’ komt in het Nederlandse paspoortnummer niet voor. Het gaat dus altijd om het cijfer ‘0’. Dit geldt ook voor het nummer op een identiteitskaart.

 Visuminformatie

Voor deze reis hoeft voor vertrek geen visum te worden aangevraagd.


Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten (een geldig paspoort en eventuele benodigde visa) te beschikken.

Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

  Financiën

Munteenheid

De Nepalese munt is de rupee (NPR). Een Euro is momenteel ongeveer 120 Nepalese rupees waard (Indicatie).
Probeer zoveel mogelijk kleine biljetten te verzamelen, speciaal tijdens de trekking; het dagelijkse loon van de bevolking ligt namelijk gemiddeld op twee- tot driehonderd rupees per dag. Een 1000 rupee biljet is soms moeilijk te wisselen in Nepal. Nepalese rupees mogen niet worden in- en uitgevoerd. Wanneer je Nepalees geld weer wilt omwisselen, moet je de bijbehorende bankafschriften kunnen overleggen.

Cash, creditcard of pinnen?

In Kathmandu, Pokhara en in Chitwan kun je pinnen met een pinpas, soms komt het echter wel eens voor dat het niet lukt te pinnen. Ook vind je hier vele wisselkantoortjes. In Pokhara en Chitwan krijg je een lagere koers dan in Kathmandu. Met creditcards kun je in Kathmandu en soms ook in Pokhara in de grote hotels en souvenirswinkels terecht, in kleine restaurants echter niet. Het opnemen van geld met een creditcard is bij een enkele bank in Kathmandu mogelijk, maar vertrouw niet op deze mogelijkheid.

Welk geld meenemen?

We raden aan om het grootste deel van het geld ter plekke te pinnen. Neem echter voor alle zekerheid ongeveer 200 euro per persoon aan contant geld mee (om achter de hand te houden, voor het geval pinnen lastig is, wat soms wel eens voorkomt).

Een overzicht van beschikbare pinautomaten en plekken waar je met creditcard kunt betalen vind je op www.mastercard.com. We raden je aan een extra pinpas en/of creditcard mee te nemen voor noodgevallen. In het buitenland is voor het gebruik van een creditcard altijd een pincode nodig.

Misbruik van bankpassen en/of skimmen is een wereldwijd probleem en veel banken hebben inmiddels pinbetalingen in het buitenland uitgeschakeld. Als je buiten Europa reist, zorg er dan voor dat je met je bankpas geld kunt opnemen buiten Europa. Informeer bij je bank of je bankpas goed is ingesteld en hoe je dit desgewenst kunt aanpassen naar 'wereld'.

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Dranken en persoonlijke uitgaven zijn niet inbegrepen.

Dit zijn de richtbedragen zoals bekend in januari 2017. Uiteraard kunnen deze in de loop van het jaar wijzigen. Daarnaast kan de koers van de dollar en lokale valuta gewijzigd zijn waardoor de prijzen van excursies en activiteiten mogelijk anders uitvallen.

  Maaltijden

Lokale restaurantjes die ons tegen een redelijke prijs 'streekspecialiteiten' serveren zijn dé plaatsen om een land niet alleen te bekijken maar letterlijk te ruiken en te proeven.

Culinaire specialiteiten voor deze reis zijn:
De nationale maaltijd is Dal Bhat, dit is rijst met linzen. Soms worden hier nog vegetarische en/of niet-vegetarische curry gerechten aan toegevoegd. We proberen ook zeker de momos, gestoomde deegwaren, gevuld met vlees of groenten. 

Tijdens de rafting en trekking is het eten lekker, maar minder gevarieerd. Bevoorrading in de dorpen is immers niet altijd gemakkelijk. We maken gebruik van een vooraf uitgestippeld menu en er wordt extra proviand meegenomen van bij de start.
We eten in kleine restaurants of in lodges of als de nood hoog is naar iets Westers zijn er in Kathmandu andere opties voorhanden.

  Taal & Cultuur

In Nepal wordt Nepali gesproken, een taal die qua uitspraak en schrift lijkt op het Hindi dat in India gesproken wordt. Tijdens de rondreis zul je je in het algemeen goed met Engels kunnen redden.

 Wat neem ik mee op reis

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Bijkomende informatie over bagage krijg je van je reisbegeleider op de vertrekvergadering. Volgende lijst is alvast richtinggevend:

  • Rugzak of stevige reistas Regenkledij 
  • Trekkershanddoek 
  • Lichte zomerkledij (vb broek met afritsbare pijpen) 
  • Zwemkleding (lange short is beter voor rafting) 
  • Kleine dagrugzak voor daguitstappen (water, zonnecrème, pet, zonnebril, fleece) 
  • T-shirt met lange mouwen en lange broek voor in de jungle, als bescherming tegen zon en muggen 
  • Zaklamp 
  • Sandalen en wandelschoenen met profile (mosgevaar), sportschoenen voor tijdens het mountainbiken 
  • Jas of dikke fleece voor tijdens de trekking 
  • Oordoppen / Wc-papier 
  • Drinkbus/ Camel bag 
  • Pet/muts voor na het sporten 
  • Kussenovertrek
  • Drinkbus
  • Slaapzak

Een slaapzak kan worden gehuurd of gekocht in Nepal. Als je wil huren, neem je best zeker een lakenzak mee!

Vertrekvergadering

Je reis begint eigenlijk al op de vertrekvergadering enkele weken voor vertrek. Kom hier zeker naartoe want je ontmoet er niet alleen je reisgenoten en reisbegeleider! Er worden ook belangrijke praktische afspraken gemaakt en het is het ideale moment om antwoord te krijgen op je vragen. Vanaf 2 maanden voor vertrek vind je bij elke vertrekdatum de datum van je vertrekvergadering en na boeking word je hiervan ook op de hoogte gehouden via mail.

 Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. Gebruik je speciale medicijnen, neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Nepal stelt geen vaccinaties verplicht.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:
Buiktyfus
DTP (difterie, tetanus, polio)
Hepatitis A
Rabiës

Thuisvaccinatie.nl

Sawadee werkt samen met Thuisvaccinatie.nl. Dit is een landelijk werkend vaccinatiecentrum. Zij vaccineert aan huis of op locatie en geeft je advies over het gebruik van malariaprofylaxe. Gecertificeerde medewerkers komen bij je langs wanneer het jou uitkomt, zelfs in de avonduren. Dus geen reis- en wachttijd! De tarieven liggen op het niveau van of zelfs lager dan die van de GGD of huisarts, je betaalt geen extra kosten voor de service aan huis. Klik hier voor meer informatie over Thuisvaccinatie, zoals de voordelen, de werkwijze, en het maken van een afspraak.

Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je .

SOS op reis

SOS op reis

Iedereen met een reisverzekering (deze stellen we verplicht) heeft recht op assistentie van een alarmcentrale. In geval van nood neem je zelf contact op met de desbetreffende alarmcentrale. De reisbegeleiding wil je hier natuurlijk altijd bij helpen. Als je beschikt over een smartphone, download dan de App "SOS op reis". Deze App biedt toegang tot alarmnummers in ruim 200 landen en gegevens van ambassades en consulaten. Via de App is het mogelijk direct contact te leggen met de alarmcentrale van je verzekeringsmaatschappij.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

 Contact tijdens de reis

Tijdsverschil 


Het tijdsverschil met Nepal 3 uur en 45 minuten (tijdens de wintertijd 4 uur en 45 minuten).

Contact met het thuisfront 


Mobiel bellen is in Nepal beperkt mogelijk. Informeer voor vertrek bij je provider of mobiele telefonie met je bestaande abonnement en telefoontoestel mogelijk is. De meeste hotels en restaurants in Kathmandu en Pokhara hebben wifi. Daarnaast zijn er in Kathmandu en Pokhara volop internet cafés.


Noodgevallen en calamiteiten

Zorg ervoor dat thuisblijvers altijd op de hoogte zijn van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op www.schiphol.nl, www.brusselsairport.be/nl of in de Schiphol Amsterdam Airport en Brussels Airport App (gratis te downloaden in de Appstore).

We sturen geen lijst van de hotels waar we tijdens de reis verblijven omdat deze nog wel eens wisselen en de kamers vaak onder een andere naam geboekt zijn. In geval van nood zijn we voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Bel daarom niet met het hotel maar met Sawadee. Tijdens kantooruren kun je ons bellen op +31204202220. Buiten kantooruren word je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035.

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

 Duurzaam toerisme

Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Wij proberen op zoek te gaan naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee Reizen hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, natuur en milieu. We houden ons zoveel mogelijk aan culturele codes en verwachten dat ook van onze reizigers. Het is -indien van toepassing- gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen.

Rondreis Nepal Go-26

Binnenkort boekbaar.
Ik blijf graag op de hoogte.

Nepal Go-26
Bedankt, we houden je op de hoogte

Liever telefonisch contact met één van onze reisadviseurs? Neem contact met mij op.

Naar boven
 

Sawadee Reisevent
Zondag 26 november DeFabrique, Utrecht

  • Lezingen door wereldreiziger Chris Zegers, Pool specialist Erik van Zwol en diverse reispresentaties. 
  • Lancering nieuwe brochure 2018/2019
  • Doe inspiratie op voor je volgende reis.
Kom je ook? Meld je gratis & vrijblijvend aan.