< Terug naar resultaten

Praktische informatie

 Deskundige reisbegeleiding

Alle leden van het expeditieteam van Quark Expeditions zijn zeer gedreven, spreken vloeiend Engels en beschikken over veel kennis van poolgebieden. Quark Expeditions biedt zeer deskundige begeleiding tijdens je droomreis; maak kennis met de meest fascinerende mensen op de wereld! Tijdens deze rondreis vermaken de gidsen je met zodiac-tochten, helikoptervluchten en interessante lezingen die je bij kunt wonen. Er reizen biologen, geologen, pool-experts en fotografen historici mee die je op een boeiende manier meenemen in hun passie en verhaal. Iedere gids heeft zijn eigen specialiteit op het gebied van geschiedenis, geologie, flora en fauna.

We stellen je graag voor aan de zeer deskundige begeleiding:

Paul Nicklen:
Mariene-bioloog, natuurbeschermer. Paul heeft meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van fotografie in poolgebieden.

Cristina Mittermeier:
Mariene-bioloog, fotograaf, biochemisch ingenieur en natuurbeschermer. Door Outdoor Magazine benoemd tot één van de meest invloedrijke outdoor fotografen.

Maureen Raymo:
Paleoklimatoloog, mariene-geoloog. Maureen bestudeert ook klimaatveranderingen. Door Discover Magazine benoemd tot één van meest belangrijke vrouwen in de wetenschap.

David Serkoak:
Ontwikkelt lesmateriaal over de Inuktitut taal.

Frances Ulmer:
Beleidsadviseur en ambtenaar. Adviseert over binnenlandse en internationale arctische onderzoeken.

James Raffan:
Geograaf, bioloog, expeditiegids, pedagoog, auteur en poolhistoricus. Door Canadian Geographic Magazine benoemd tot één van de meest bijzondere ontdekkingsreizigers. James is het hele jaar door vaak te vinden in de poolgebieden.

Cheli Larsen:
Al 17 jaar werkzaam bij verschillende expedities, duikinstructeur en gespecialiseerd in poolgebieden.

Alan Chambers:
Pool-ontdekkingsreiziger. Alan houdt lezingen over zijn expedities. Na 70 dagen op het ijs te hebben geleefd heeft hij meer dan 12 trekkingen begeleid om anderen te enthousiasmeren over de wonderen van de wereld.

 Beste reistijd

Er is maar één reistijd als het om boottochten naar de Noordpool vanaf Moermansk gaat, en dat is onze zomer, van juni tot september. Ondanks dat het zomer is en de zon 24 uur per dag aan de hemel staat, kan het behoorlijk koud zijn. Wees op alle weertypes voorbereid, want niets is veranderlijker en verraderlijker dan het weer in de poolregio's. Op de Noordpool heerst het poolklimaat. Het poolklimaat wordt gekenmerkt door grote verschillen tussen de winter-en de zomermaanden. In de wintermaanden daalt het kwik in het binnenland tot extreme temperaturen van meer dan -40 graden terwijl de kust slechts iets gematigder is. Hierdoor is het van oktober tot juni koud en is het ijs voor normale boten te dik om doorheen te varen. Wees dan ook op alle weertypes voorbereid, want niets is veranderlijker en verraderlijker dan het weer in de poolregio's

Noordpool

 Zwaarte

  • Zwaarte van de reis

    arrow
    • image

      Zeer lichte reis met rustige reisdagen en/of zeer lichte dagwandelingen

    • image

      Lichte reis met mogelijk enkele langere reisdagen en/of eenvoudige dagwandelingen

    • image

      Reis met enkele lange reisdagen en/of zwaardere (dag)wandelingen

    • image

      Zwaardere reis, door langere reisdagen, veel verplaatsingen en/of zwaardere, meerdaagse wandelingen

    • image

      Zware reis, door bijvoorbeeld lange reisduur, veel verplaatsingen, langere reisdagen, intensievere trekkings en in mindere mate grote cultuurverschillen

    image
  • Comfort van de overnachtingen
    arrow
    • image

      Basic hotels, mogelijk afgewisseld met veel kampeer- en/of andersoortige overnachtingen

    • image

      Eenvoudige hotels, mogelijk afgewisseld met meerdere kampeer- en/of andersoortige overnachtingen

    • image

      Comfortabele hotels, mogelijk afgewisseld met enkele kampeer- en/of andersoortige overnachtingen

    • image

      Comfortabelere, Luxere hotels

    • image

      Luxe hotels

    image

In principe kan iedereen die gezond is aan de reis deelnemen. Iedereen die meegaat – jong en oud – moet een medische verklaring tekenen, want al zijn de faciliteiten aan boord zeer goed en al is het eten en drinken veilig, áls er iets gebeurt, ben je ver verwijderd van een ziekenhuis. Er is een dokter aan boord. Alle excursies, wandelingen en zodiactochten zijn optioneel. Om het meeste uit deze reis te halen moet je conditie goed genoeg zijn om trappen te kunnen lopen en door de sneeuw een bescheiden heuvel te kunnen beklimmen. Tijdens de excursies kan het koud en nat zijn, maar eenmaal aan boord is er een warme douche, een sauna een sportschool en een klein zwembad. 

Na boeking ontvang je meer informatie over het online ondertekenen van de medische verklaring. Neem bij twijfel even contact op met onze reisadviseurs. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) het voor kan komen dat we, ondanks zorgvuldige planning vooraf, toch genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen. Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding.

 Paspoortinformatie

Je hebt voor Rusland een paspoort nodig dat bij binnenkomst nog minimaal zes maanden geldig is. Belgische deelnemers hebben een internationale reispas nodig.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten (een geldig paspoort en eventuele benodigde visa) te beschikken. Hou er rekening mee dat bij sommige beroepen (o.a. media en/of krijgsmacht) soms een andere dan de reguliere visumprocedure moet worden gevolgd. Voor reizigers met een andere dan de Nederlandse of Belgische nationaliteit kunnen afwijkende visumvoorwaarden van toepassing zijn, anders dan in onze reisbeschrijving vermeld. Indien door de desbetreffende Ambassade en/of Consulaat om persoonlijke redenen geen visum aan jou wordt toegekend, kan Sawadee Reizen niet aansprakelijk worden gesteld. Conform de ANVR-Consumentenvoorwaarden (Boekingsvoorwaarden) 2016 art. 9.4 komen onkosten voor het niet (geheel) kunnen maken van de reis vanwege het ontbreken van geldige (reis)documenten voor rekening van de reiziger. Wel kun je het risico op het buiten je schuld om niet krijgen van een visum bij sommige verzekeraars laten afdekken.

Verder dienen alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun (minderjarige = t/m 17 jaar) kind bij reizen buiten het Schengen-gebied te kunnen aantonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind. Denk hierbij (advies Koninklijke Marechaussee) aan: Verklaring toestemming vakantie en kopie paspoort andere (niet-meereizende) ouder, recent uittreksel GBA kind, eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang/ouderschapsplan/geboorteakte kind. Zorg dus dat je op tijd over de juiste papieren beschikt. De Koninklijke Mareschaussee heeft extra controles aangekondigd voor deze zomer.

Let op: De letter ‘O’ komt in het Nederlandse paspoortnummer niet voor. Het gaat dus altijd om het cijfer ‘0’. Dit geldt ook voor het nummer op een identiteitskaart.

 Visuminformatie

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: Rusland. Je kunt het visum aanvragen bij of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Het visum van Rusland is niet moeilijk om te regelen, maar alles moet wel secuur en volgens de regels gebeuren. Lees onderstaande instructies goed door en neem bij twijfel altijd contact op met de Visumcentrale (CIBT).

Voor het visum van Rusland heb je een officiële uitnodiging nodig. Sawadee verzorgt deze uitnodiging en stuurt deze naar de Visumcentrale of op verzoek per email naar de deelnemers die zelf hun visum willen aanvragen.

Naast de uitnodiging heb je ook een bewijs van je zorgverzekeraar nodig waarop expliciet vermeld staat dat je in Rusland verzekerd bent. Deze 'Ruslandverklaring' moet je zelf opvragen bij je verzekeraar. Zonder deze verklaring kun je geen visum krijgen! Indien je via Sawadee verzekerd bent, sturen wij deze verklaring door naar de Visumcentrale of op verzoek per email naar de deelnemers die zelf het visum regelen.

Voor het Russische visum is verder een ingevuld aanvraagformulier nodig. Het aanvraagformulier kan uitsluitend online worden ingevuld, waarna het uitgeprint en ondertekend aangeleverd moet worden. Het aanvraagformulier vind je op visa.kdmid.ru.

Klik hieronder voor een uitgebreide instructie van de Visumcentrale over het invullen van het formulier. Visuminstructies Rusland

Als laatste heb je een recente kleurenpasfoto nodig. Kijk voor specificaties van de foto op de website van de Visumbalie (zie onder).

Alle visumaanvragen gaan via de Visumbalies in Den Haag en Brussel en niet via het consulaat. Omdat ook het CIBT via de Visumbalie zal moeten aanvragen, betaal je naast de consulaire kosten en de administratiekosten voor de Visumcentrale ook € 30,- voor de kosten van de Visumbalie.

Je kan ook zelf het visum rechtstreeks aanvragen via de Visumbalie. Meer informatie vind je op Visumbalie Nederland en Visumbalie België.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(kies in het menu doorkiesnummer 49301)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
enkel halen/brengen!
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten
€ 36,- bij ambassade/consulaat in NL
€ 60,- bij ambassade/consulaat in België
Bemiddelingskosten
€ 38,- / € 58,-
afhankelijk van bestemming

Extra visuminformatie

Checklist:
  • paspoort; minimaal 6 maanden geldig na terugkomsy
  • pasfoto; kleur
  • aanvraagformulier; online ingevuld, uitgeprint en ondertekend Ruslandverklaring; zelf opvragen bij eigen verzekeraar
  • uitnodiging; wordt door Sawadee geregeld.


Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten (een geldig paspoort en eventuele benodigde visa) te beschikken.

Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

  Financiën

Aan boord is de munteenheid de Amerikaanse dollar. Je kunt contant betalen of met creditcard. Je kunt vooralsnog NIET met euro's betalen. Tijdens de reis wordt alles opgeschreven en pas aan het eind van de reis betaal je de volledige rekening.

Een overzicht van beschikbare pinautomaten en plekken waar je met creditcard kunt betalen vind je op www.mastercard.com. We raden je aan een extra pinpas en/of creditcard mee te nemen voor noodgevallen. In het buitenland is voor het gebruik van een creditcard altijd een pincode nodig.

Misbruik van bankpassen en/of skimmen is een wereldwijd probleem en veel banken hebben inmiddels pinbetalingen in het buitenland uitgeschakeld. Als je buiten Europa reist, zorg er dan voor dat je met je bankpas geld kunt opnemen buiten Europa. Informeer bij je bank of je bankpas goed is ingesteld en hoe je dit desgewenst kunt aanpassen naar 'wereld'.

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 100,- per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

sterke drank (vanaf) US$ 6,-
telefoneren per minuut: US$ 3,-
Fooien aan boord: US$ 15,- per dag

Voor de persoonlijke uitgaven per week is geen richtlijn te geven, aangezien alle maaltijden inbegrepen zijn (behalve in Helsinki) en er verder alleen kosten gemaakt worden voor drankjes en souvenirs. Daarom volgt hier alleen een richtlijn voor kosten aan boord:
vanaf 2018 zijn frisdrank, bier, een aantal wijnen en gangbare sterke dranken inbegrepen in de reissom. Exclusievere wijnen en sterke dranken zijn verkrijgbaar tegen betaling. In 2017 zijn deze uitgeven nog voor eigen kosten.

Dit zijn de richtbedragen zoals bekend in januari 2017. Uiteraard kunnen deze in de loop van het jaar wijzigen. Daarnaast kan de koers van de dollar en lokale valuta gewijzigd zijn waardoor de prijzen van excursies en activiteiten mogelijk anders uitvallen.

  Maaltijden

De maaltijden in Helsinki zijn niet bij de reissom inbegrepen. Aan boord zijn alle maaltijden, koffie, thee, snacks en een selectie alcoholische dranken (niet tijdens de maaltijden) wél inbegrepen. Frisdrank is niet inbegrepen in de reissom. De maaltijden aan boord zijn van een uitstekende kwaliteit. ’s Ochtends is er een uitgebreid buffet, ’s middags wordt een warme lunch geserveerd en je hebt elke avond keus uit meerdere gerechten, waaronder vegetarische. Er kan met veel (niet alle) dieetwensen rekening worden gehouden. Geef dit aan ons door bij boeking.

 Wat neem ik mee op reis

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Het maakt - in tegenstelling tot bovenstaande standaard informatie - bij deze reis niet uit of je een rugzak, weekendtas of harde koffer meeneemt. De enige beperking is het maximum gewicht dat de luchtvaartmaatschappij oplegt (20 kg). Je zult hier waarschijnlijk wel aan komen vanwege de warme kleding die je mee moet nemen. Dikke truien, een zeer warme winterjas, lang ondergoed, dikke sokken, sjaal, muts en goede handschoenen mogen absoluut niet ontbreken. Je krijgt aan boord een zeer goede poolparka die je mag houden aan het eind van de reis. Neem wel zelf een regenbroek mee. Het is mogelijk om aan boord regenbroek te kopen die geschikt is voor deze omgeving. Aan boord is geen kledingvoorschrift; t-shirt en spijkerboek zijn prima. Een dikke trui bij de hand is echter wel handig, omdat je elk moment naar buiten zou moeten kunnen voor een walvis, een ijsberg die voorbij drijft of een prachtige wolkenpartij bij ondergaande zon. Ook de eerste avond en ochtend in Longyearbyen kan het natuurlijk fris zijn, en je hebt dan nog niet je poolparka. Neem dus zeker een dikke trui mee. Goede schoenen zijn handig voor in Longyearbyen, maar het is absoluut niet noodzakelijk wandel- of bergschoenen mee te nemen. De rubberlaarzen die verplicht zijn voor in de zodiacs en aan land zijn gratis ter beschikking aan boord.

Voor uitgebreidere informatie over de mee te nemen uitrusting verwijzen we naar het Engelstalige info-pakket dat je van ons na boeking ontvangt.

Poolkleding:

Zoals gezegd krijg je aan boord een zeer goede en warme poolparka die je na afloop gratis mee naar huis mag nemen. Verder krijg je aan boord een paar laarzen te leen. Geef vooraf via je persoonlijke Quark-webpagina wel even je maat door, samen met je schoenmaat. Informatie en inloggegevens van deze pagina ontvang je na boeking. Een regenbroek is op geen enkele boot inbegrepen en moet van huis mee worden genomen.

Wat heb je echt nodig:

  • rugzak, weekendtas (maar een koffer kan bij deze reis ook) 
  • flightbag (een stof- en spatdichte zak voor om je tas of rugzak) 
  • kleine dagrugzak 
  • regenbroek 
  • indien je licht slaapt, oordopjes 
  • wetties (vochtige doekjes) 
  • lippenverzachter, vochthoudende crème, aftersun-lotion 
  • zonnebrandcrème (hoge factor) 
  • goede zonnebril (héél belangrijk) 
  • hoofdbedekking tegen de zon 
  • zwemkleding (eigenlijk alleen van toepassing als je de poolduik gaat nemen …) 
  • gympen of makkelijke schoenen voor aan boord. Géén slippers aan boord i.v.m. veiligheid. 
  • verrekijker

Wat hoef je niet mee te nemen:

  • slaapzak, matje, klamboe etc.
  • handdoeken, linnengoed 
  • regenjas 
  • wandel- of bergschoenen

Foto & video

Wij raden je aan om al vanuit Nederland je foto- en videomateriaal mee te nemen. Op Spitsbergen is dit wel te koop, maar tegen een veel hogere prijs. Aan boord is de voorraad geheugen beperkt en duur. Denk aan een reserveset batterijen, indien je een volautomatische camera meeneemt. Ook tijdens de tochten in de rubberboten gaat de apparatuur natuurlijk mee. Zorg voor voldoende bescherming tegen zeewater en regen, want er kan tijdens zo’n tocht altijd een enorme plens boegwater in de boot komen. Doe thuis de test: Laat iemand een grote emmer water tegen je aangooien terwijl je je camera bij je hebt ... In Noorwegen en op alle boten zijn de stopcontacten zoals in Nederland en is het voltage ook zoals in Nederland. Elke kajuit heeft stopcontacten en opladen is de hele reis mogelijk. De allerbelangrijkste regel – en dat kan niet vaak genoeg gezegd worden – is echter: neem veel, heel, héél veel geheugen mee! Echt!

Een leuk boekje met tips voor fotograferen is: “Fotograferen Onderweg” van Frank Muller, ISBN: 90-389-1208-0. Wil je meer weten over digitale fotografie, lees dan het boekje: “Digitaal Fotograferen Onderweg” van Peter de Ruiter. Zie ook www.digitaalopreis.nl.

 Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. Gebruik je speciale medicijnen, neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Gezond uit en thuis

De klassieke adviezen die we andere Sawadee-reizen geven (“eet alleen in restaurantjes waar anderen eten” / “eet alleen goed doorbakken vlees” / “liever geen kraanwater drinken”), zijn niet echt van toepassing op deze reis. De hygiënische standaard is overal hoog en het eten en water aan boord 100% veilig.
Grootste gezondheidsgevaar met stip op 1 tijdens deze tochten is niet de kou maar de zon. Zorg voor een zeer goede zonnebrandcrème met hoge factor en neem een pet en goede zonnebril mee. Diezelfde zon kan ook voor uitdroging zorgen. Drink genoeg, want ook al is het koud, uitdroging is hier zo gebeurd.
Iedereen die meegaat – jong en oud – moet de medische verklaring op internet invullen (zie volgende kopje). Al zijn de faciliteiten aan boord zeer goed en al is het eten en drinken 100% veilig, áls er iets gebeurt, ben je ver verwijderd van een ziekenhuis.

Er is een dokter aan boord. Hij/zij beschikt vanzelfsprekend over de meest gangbare medicijnen en spullen als aspirine, verband, jodium etc. Je kunt bij hem/haar ook pilletjes tegen zeeziekte krijgen. Het kan en mag, maar het is niet nodig je eigen EHBO-spullen mee te nemen.
Het is echter wel heel belangrijk en ook verplicht om ons vooraf in te lichten over ziektes, aandoeningen of medische zaken die belangrijk zijn (bv hartproblemen, diabetes, allergieën).

Na boeking ontvang je van ons inloggegevens en uitgebreide informatie over je persoonlijke webpagina van Quark. Op deze pagina’s kun je o.a. persoonlijke gegevens invullen, vluchtgegevens, je schoen- en jasmaat aangeven voor de laarzen en parka die je aan boord krijgt. Iedereen – jong en oud – is ook verplicht hier te tekenen dat je in goede gezondheid bent en dat er geen medische reden is om niet mee te mogen op deze reis.

Lezen voor of tijdens de reis
Er zijn vele honderden boeken en natuur- en reisgidsen over de poolgebieden geschreven. In onderstaand bestand vind je een beknopt overzicht van boeken die door Quark en Sawadee worden aangeraden.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je .

SOS op reis

SOS op reis

Iedereen met een reisverzekering (deze stellen we verplicht) heeft recht op assistentie van een alarmcentrale. In geval van nood neem je zelf contact op met de desbetreffende alarmcentrale. De reisbegeleiding wil je hier natuurlijk altijd bij helpen. Als je beschikt over een smartphone, download dan de App "SOS op reis". Deze App biedt toegang tot alarmnummers in ruim 200 landen en gegevens van ambassades en consulaten. Via de App is het mogelijk direct contact te leggen met de alarmcentrale van je verzekeringsmaatschappij.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

 Contact tijdens de reis

Tijdsverschil

In Helsinki (Finland) is het 1 uur later dan in Nederland. In Moermansk (Rusland) is het 2 uur later dan in Nederland. 

Contact met het thuisfront

In Helsinki heb je mobiel bereik en zijn er vanzelfsprekend internetcafés. Op sommige boten is het mogelijk om via de satelliettelefoon e-mails te sturen en ontvangen (alleen tekst, geen plaatjes), maar dit is geen internet en het is zeker niet gratis!. Je kunt géén e-mails ontvangen of bijvoorbeeld Yahoo of Gmail gebruiken.

Noodgevallen en calamiteiten

Zorg ervoor dat thuisblijvers altijd op de hoogte zijn van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op www.schiphol.nl, www.brusselsairport.be/nl of in de Schiphol Amsterdam Airport en Brussels Airport App (gratis te downloaden in de Appstore).

We sturen geen lijst van de hotels waar we tijdens de reis verblijven omdat deze nog wel eens wisselen en de kamers vaak onder een andere naam geboekt zijn. In geval van nood zijn we voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Bel daarom niet met het hotel maar met Sawadee. Tijdens kantooruren kun je ons bellen op +31204202220. Buiten kantooruren word je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035.

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

 Duurzaam toerisme

Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Wij proberen op zoek te gaan naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee Reizen hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, natuur en milieu. We houden ons zoveel mogelijk aan culturele codes en verwachten dat ook van onze reizigers. Het is -indien van toepassing- gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen.

Rondreis Noordpool

IJsbrekercruise naar 90° Noord

ijsbreker noordpool
14 dagen vanaf € 27.798
Naar boven
 

Sawadee Reisevent
Zondag 26 november DeFabrique, Utrecht

  • Lezingen door wereldreiziger Chris Zegers, Pool specialist Erik van Zwol en diverse reispresentaties. 
  • Lancering nieuwe brochure 2018/2019
  • Doe inspiratie op voor je volgende reis.
Kom je ook? Meld je gratis & vrijblijvend aan.