Zonder zorgen op reis

Medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen flink in de papieren lopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Dit is de reden dat we een individuele reisverzekering verplicht stellen. Deze verzekering kun je eenvoudig bij ons afsluiten. Sawadee Reizen biedt in samenwerking met Europeesche verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. De Europeesche is al jaren de nummer één reisverzekeraar en recreatiespecialist en zorgt ervoor dat je er nooit alleen voor staat.

Tijdens je reis of vakantie word je in noodgevallen direct geholpen. Overal ter wereld! Je hoeft daarvoor alleen maar te bellen met de Europeesche Hulplijn. Daar staan dag en nacht professionele hulpverleners voor je klaar om je in je eigen taal te helpen bij pech, ongevallen, ziekenhuisopnamen en calamiteiten.

De verzekeringen zijn speciaal op de reizen van Sawadee afgestemd. Een verzekering is eenvoudig af te sluiten bij het boeken van je reis. Ga je drie aaneengesloten weken of meerdere keren per jaar op reis? Dan is het al gauw voordeliger om te kiezen voor een doorlopende verzekering.

Bekijk meer verzekeringen van de Europeesche die je via Sawadee kunt afsluiten:

Raadpleeg altijd de polisvoorwaarden van je verzekeringen:

Hier vind je de schadeformulieren van je afgesloten verzekeringen:

Belangrijk: voor het afsluiten van een reisverzekering moet u een Nederlandse ziektekostenverzekering hebben. Uitzondering voor grensbewoners binnen < 50 km van de Nederlandse Grens; uw eigen ziektekostenverzekering dient dekking te hebben voor medische kosten in het land waar u naartoe reist.

Magazine aanvraag

Helaas hebben wij geen brochure’s meer op voorraad. Echter, op onze website vind je uitgebreide informatie over onze organisatie en reizen. Kun je iets niet vinden of heb je vragen? Neem gerust contact met ons op via 020-4202220 of info@sawadee.nl. We helpen je graag verder.


Indien u toch de brochure graag wilt bekijken kunt u deze door op onderstaande button te klikken bekijken op onze website.


Bekijk digitale brochure

Vaccinatie

Sawadee Reizen werkt samen met Thuisvaccinatie.nl

Thuisvaccinatie.nl is een landelijk werkend vaccinatiecentrum dat op locatie werkt, en de prijzen zijn gelijk aan het landelijk gemiddelde. Dankzij tijdige vaccinatie kun je jezelf een hoop ellende besparen. Een kleine moeite, vooral omdat Thuisvaccinatie.nl gewoon bij je thuis komt voor de vaccinatie.

Vaccinaties halen tijdrovend?

Je gaat op reis en hebt vaccinaties nodig, maar je hebt weinig tijd om overdag een afspraak te maken. De gecertificeerde medewerkers van Thuisvaccinatie.nl komen bij je langs wanneer het jou uitkomt, zelfs in de avonduren. Dus geen reis- en wachttijd! Voor deze service betaal je alleen consult- en vaccinatiekosten, maar geen extra kosten zoals bijvoorbeeld voorrijkosten.

De voordelen van Thuisvaccinatie.nl:

  • Vaccinatie en reisadvies bij je thuis
  • Buiten kantooruren en in weekenden
  • Vaccinatie door erkende artsen
  • Vergoeding meestal (deels of geheel) mogelijk

Maak hier een afspraak voor je vaccinatie via thuisvaccinatie.nl.

Hoe werkt thuisvaccinatie

Bekijk onderstaande video voor meer uitleg over vaccineren via thuisvaccinatie.nl.

Een reis boeken


ANVR-consumentenvoorwaarden (Reis- en boekingsvoorwaarden)

Ons bedrijf is aangesloten bij het ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee Reizen zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. U vindt deze voorwaarden op de website van ANVR. Sawadee Reizen zal u een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als u hier om vraagt. Een digitale versie van de brochure vindt u op www.anvr.nl, bij Publicaties en Bijeenkomsten/Brochures.

Op tijd boeken

Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn, of een stoel is alleen nog in de duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat vlucht en/of landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

Optie nemen

Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexpert via 020 420 22 20(keuze 2) of online via de website onder het kopje vertrekdata en prijzen van de betreffende reis.

Eventuele onjuistheden met betrekking tot de prijs en/of de reisbeschrijving

Hoewel we bij alle vermeldingen op onze website uiterste zorgvuldigheid betrachten, kunnen we niet uitsluiten dat er onjuistheden in de gegevens voorkomen van welke aard dan ook. Bij constatering hiervan zullen we dit zo spoedig mogelijk corrigeren.

Sawadee's annuleringsvoorwaarden

Het kan na boeking gebeuren dat je je reis voor vertrek moet annuleren. Sawadee brengt je dan annuleringskosten in rekening. Bij annulering is iedere reiziger het volgende percentage van de reissom* aan Sawadee verschuldigd:

  • tot 56 dagen voor vertrek: 20% van de reissom
  • 56e tot 28e dag voor vertrek: 50% van de reissom
  • 28e tot 14e dag voor vertrek: 75% van de reissom
  • binnen 14 dagen voor vertrek: 100% van de reissom

* definitie van reissom = alle op factuur berekende onderdelen exclusief bijdrage Calamiteitenfonds, de (mogelijke) bijdrage(n) aan goede doelen en premie kortlopende reisverzekering. De boekingskosten en de premie voor de kortlopende annuleringsverzekering worden bij annulering volledig in rekening gebracht, ongeacht annuleringsdatum.

Voor de volgende reizen gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden:

Voor onze Pop-Up reizen en de geselecteerde vertrekken tijdens de KLM Werelddealweken gelden de volgende annuleringsvoorwaarden:

  • tot 28 dagen voor vertrek: 50% van de reissom
  • 28e tot 14e dag voor vertrek: 75% van de reissom
  • binnen 14 dagen voor vertrek: 100% van de reissom 

Voor de Poolreizen (Antarctica, Falkland eilanden, South Georgia, Noord-Canada, Groenland en Spitsbergen), voor de reizen naar de Amazonecruise gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden (dit geldt ook voor de Galápagos-verlenging na de Ecuador reis):

  • tot 120 dagen voor vertrek: 25%
  • binnen 120 dagen voor vertrek: 100%

Annulering van de reisovereenkomst door de reiziger dienen we altijd schriftelijk te ontvangen. Met een passende annuleringsverzekering van de  Europeesche waar je jezelf vrij van deze kosten bij een geldige reden om te annuleren (ter beoordeling aan de verzekeraar).

Visumaanvraag

In alle gevallen geldt dat Sawadee niet aansprakelijk kan worden gesteld indien om persoonlijke redenen geen visum wordt toegekend. Het valt onder je eigen verantwoording om vóór boeking bij de betrokken autoriteiten na te gaan, aan welke voorwaarden je moet voldoen om het benodigde visum te verkrijgen. Houdt er rekening mee dat sommige beroepen (o.a. media en/of krijgsmacht) mogelijk een uitzondering vormen op de reguliere visumprocedure bij het verkrijgen van het visum. Ook voor reizigers met een andere dan de Nederlandse of Belgische nationaliteit kunnen afwijkende visumvoorwaarden van toepassing zijn. Conform de ANVR-Consumentenvoorwaarden (Reis- en Boekingsvoorwaarden) 2016 art. 6.3 en 6.4 komen onkosten voor het niet (geheel) kunnen maken van de reis vanwege het ontbreken van geldige (reis)documenten voor rekening van de reiziger.

Prijsbeleid

Sawadee hanteert het principe van VARIABELE PRIJZEN bij al onze groepsreizen. Dit principe houdt in dat reissommen op onze website kunnen veranderen al naar gelang bezetting en moment van boeking. Doordat onze prijzen variabel zijn, is de op de website gepubliceerde reissom op het moment dat je de boeking maakt van toepassing. Daarnaast kan Sawadee gebruik maken van kortingen en andere vormen van promotie om de verkoop op een bepaalde vertrekdatum, -periode of bestemming te bevorderen. Voor actuele voordelen kijk je o.a. op onze website. Het kan dus voorkomen dat medereizigers niet dezelfde prijs hebben betaald. In de meeste gevallen geldt: wie vroeg boekt, betaalt minder.

Actiekortingen en actievoordelen kunnen niet gecombineerd worden, het voor jou als klant meest gunstige voordeel zal gelden voor de desbetreffende boeking. Vaste klantenkorting valt hier buiten en blijft altijd van kracht. Ook op alle boekingen waar actiekortingen en actievoordelen voor gelden zijn de ANVR-reisvoorwaarden en de Boekings-, & Annuleringsvoorwaarden van Sawadee van kracht.

Vaste klantenkorting

Uiteraard zijn we hartstikke blij als je vaker met ons mee op reis gaat. Graag geven we je iets terug voor je trouw, in de vorm van een aantrekkelijke korting. Hoe vaker je met ons meegaat, hoe hoger de korting. Reis je voor de 3e of 4e keer met ons, dan ontvang je een korting van €25,-. Ga je voor de 5e t/m 9e reis met ons mee, dan bedraagt de korting €50,-. Vanaf je 10e reis brengen we €100,- in mindering op de reissom.

Betalingen

Je ontvangt van ons na boeking een E-factuur voor het totaalbedrag. Indien bij ons geen e-mailadres bekend is ontvang je de factuur per post.

  1. Maak binnen 2 weken na ontvangst van de factuur de genoemde aanbetaling van 20% van de reissom per persoon en de kosten van de eventueel afgesloten annuleringsverzekering over.
  2. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek door ons ontvangen zijn.

Betalingen in Nederland graag naar:

  • ABN AMRO rekening 48.71.71.241

Betalingen vanuit het buitenland naar:

  • IBAN: NL80ABNA0487171241
  • BIC: ABNANL2A
  • ABN AMRO te Amsterdam

Verlengingen

Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening. Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra. Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket of er geldt een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht op aanvraag is. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven.

Deelnemers en doorgang

Sawadee garandeert een reis op basis van het minimum aantal definitieve deelnemers en op boekingsresultaten uit voorgaande jaren. Het minimum aantal deelnemers dat nodig is om doorgang van een reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Sawadee behoudt zich echter het recht voor reizen tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek te annuleren. Om het karakter van een groepsreis te bewaren, streven we op de meeste reizen naar een minimum aantal deelnemers van 8 personen. In een enkel geval kan dit minder zijn. 

Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, kan het voorkomen dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie komt dan (tijdelijk) te vervallen totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Wanneer dit niet meer mocht lukken, zijn de volgende oplossingen (of een combinatie hiervan) mogelijk: omboeken naar een andere vertrekdatum of een andere reis of uitvoering van de reis met een lokale (Engelssprekende) in plaats van een Nederlandse reisbegeleider. Uiteraard worden alle oplossingen met jou besproken.

Administratie- en wijzigingskosten

In onderstaande tabel vind je een overzicht van de administratie- en wijzigingskosten die we in rekening brengen op je boeking en bij eventuele wijzigingen naderhand. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Hieronder zie je welke administratiekosten wij rekenen voor welke wijziging. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing.


Boekingskosten voor 1 deelnemer €25 per boeking
Boekingskosten voor 2 deelnemers €40 per boeking
Boekingskosten voor 3 of meer deelnemers €50 per boeking
Administratiekosten Vluchtverlenging / Verlengingspakket * €50 per persoon
Administratiekosten na boeking Vluchtverlenging / Verlengingspakket ** €100 per persoon
Wijzigingen na boeking, met nieuwe factuur *** €50 per boeking
Wijzigingen na boeking, met aanvullende factuur *** geen kosten

* Met een maximum van €100 per factuur, exclusief eventuele toeslag op vliegticket en/of accommodatie.
** Met een maximum van €200 per factuur, exclusief eventuele toeslag op vliegticket en/of accommodatie.
*** Nieuwe factuur betekent dat je een nieuwe factuur ontvangt met de totaalkosten. Eerdere facturen komen te vervallen. Losse aanvullende factuur betekent dat je een factuur ontvangt met enkel de gewijzigde kosten. Je verrekent deze nieuwe factuur zelf met je originele factuur.

De laatste reisinformatie en vliegtickets

Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

Reisdocumenten

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten (een geldig paspoort en eventuele benodigde visa) te beschikken. Hou er rekening mee dat bij sommige beroepen (o.a. media en/of krijgsmacht) soms een andere dan de reguliere visumprocedure moet worden gevolgd. Voor reizigers met een andere dan de Nederlandse of Belgische nationaliteit kunnen afwijkende visumvoorwaarden van toepassing zijn, anders dan in onze reisbeschrijving vermeld. Indien door de desbetreffende Ambassade en/of Consulaat om persoonlijke redenen geen visum aan jou wordt toegekend, kan Sawadee Reizen niet aansprakelijk worden gesteld. Verder dienen alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun kind bij reizen buiten het Schengen-gebied te kunnen aantonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind. Denk hierbij (advies Koninklijke Marechaussee) aan: Verklaring toestemming vakantie en kopie paspoort andere (niet-meereizende) ouder, recent uittreksel GBA kind, eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang/ouderschapsplan/geboorteakte kind. Conform de ANVR-Consumentenvoorwaarden (Boekingsvoorwaarden) 2016 art. 9.4 komen onkosten voor het niet (geheel) kunnen maken van de reis vanwege het ontbreken van geldige (reis)documenten voor rekening van de reiziger. Wel kun je het risico op het buiten je schuld om niet krijgen van een visum bij sommige verzekeraars laten afdekken.

Kwaliteitsbewaking

Na afloop van een reis ontvangt iedere reiziger een online enquêteformulier, waarop alle onderdelen van de reis worden behandeld. Met deze informatie evalueren wij onze reizen en zorgen wij voor een continue kwaliteitsbewaking. Verlopen er tijdens de reis onverhoopt zaken niet aan je verwachtingen, dan is het van belang om dit direct te melden aan de reisbegeleiding. Hij/zij gaat dan, indien mogelijk, terplekke aan de slag voor een oplossing. Wanneer het niet mogelijk is om je klacht tijdens de reis (naar tevredenheid) op te lossen, leg de klacht dan samen met de reisbegeleider schriftelijk vast. Dit formulier kun je tot uiterlijk twee maanden na afloop van de reis indienen. Indien het niet mogelijk is om je klacht met de reisbegeleiding te bespreken, dan is het belangrijk om zo snel mogelijk telefonisch of per e-mail contact op te nemen met het Sawadee-kantoor. We proberen de situatie dan op de best mogelijke manier op te lossen. Wil je na de reis alsnog een klacht indienen, dan dient de klacht binnen twee maanden na terugkomst van je reis schriftelijk door ons ontvangen te zijn.

24-uurs noodservice

In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer 020-6516035. Hou er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

Vertrek vanuit België

Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur van Schiphol naar Antwerpen en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind u op www.ns.nl of www.belgianrail.be.

Nog vragen?

Bel 020-4202220 of stel je vraag hier.

Zeker op reis


ANVR

Ons bedrijf is aangesloten bij het ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen bij Sawadee Reizen zijn de ANVR voorwaarden van toepassing.  U vindt de de voorwaarden die van toepassing zijn op uw boeking op de website van ANVR of in de ANVR Informatiebrochure. Sawadee Reizen zal u een exemplaar van deze brochure verstrekken als u hier om vraagt. Ook vindt u de brochures op www.anvr.nl, bij Publicaties en Bijeenkomsten/Brochures.

SGR

Ons bedrijf is aangesloten bij SGR. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen de op deze internetsite gepubliceerde reizen onder de garantie van SGR. De SGR-garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is zijn vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen, als zijn wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis. Lees meer op de website van SGR.

Calamiteitenfonds

Ons bedrijf is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Binnen de grenzen van de garantieregeling van het Calamiteitenfonds vallen de in dit programma / op deze internetsite ( vetgedrukte naar keuze ) gepubliceerde reizen onder de garantie van het Calamiteitenfonds. Deze garantie houdt in dat u als consument die deelneemt aan een door ons georganiseerde reis:

  • (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;
  • de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij u vervroegd moeten repatriëren.

Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis. Lees meer op de website van calamiteitenfonds

Visum


Voor een aantal van de door ons bezochte landen is het noodzakelijk om voor vertrek zelf een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van de betreffende reis kun je onder het kopje "Paspoort en visum informatie" de specifieke visumvoorwaarden voor het te bezoeken land (of landen) vinden en op welke termijn het visum moet worden aangevraagd.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten (een geldig paspoort en eventuele benodigde visa) te beschikken. Hou er rekening mee dat bij sommige beroepen (o.a. media en/of krijgsmacht) soms een andere dan de reguliere visumprocedure moet worden gevolgd. Voor reizigers met een andere dan de Nederlandse of Belgische nationaliteit kunnen afwijkende visumvoorwaarden van toepassing zijn, anders dan in onze reisbeschrijving vermeld. Indien door de desbetreffende Ambassade en/of Consulaat om persoonlijke redenen geen visum aan jou wordt toegekend, kan Sawadee Reizen niet aansprakelijk worden gesteld. Verder dienen alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun kind bij reizen buiten het Schengen-gebied te kunnen aantonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind. Denk hierbij (advies Koninklijke Marechaussee) aan: Verklaring toestemming vakantie en kopie paspoort andere (niet-meereizende) ouder, recent uittreksel GBA kind, eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang/ouderschapsplan/geboorteakte kind. Conform de ANVR-Consumentenvoorwaarden (Boekingsvoorwaarden) 2016 art. 9.4 komen onkosten voor het niet (geheel) kunnen maken van de reis vanwege het ontbreken van geldige (reis)documenten voor rekening van de reiziger. Wel kun je het risico op het buiten je schuld om niet krijgen van een visum bij sommige verzekeraars laten afdekken.


logo visumcentrale

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders). Nadat je via de Sawadee portals Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België alle benodigde formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie (aangetekend) op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag. Lees hier meer over in de uitgebreide reisroute van de betreffende reis.

Schoolvakanties in Nederland

Alle Familieavontuur reizen vinden plaats in Nederlandse of Belgische schoolvakanties. De onderstaande data gelden voor het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal voortgezet onderwijs.


Overzicht schoolvakanties schooljaar 2016

Voorjaarsvakantie 2016
Noord Nederland 27-02-2016 t/m 06-03-2016
Midden Nederland 20-02-2016 t/m 28-02-2016
Zuid Nederland 20-02-2016 t/m 28-02-2016    
Meivakantie 2016
Noord Nederland 30-04-2016 t/m 08-05-2016
Midden Nederland 30-04-2016 t/m 08-05-2016
Zuid Nederland 30-04-2016 t/m 08-05-2016 
Zomervakantie 2016
Noord Nederland  16-07-2016 t/m 28-08-2016
Midden Nederland  09-07-2016 t/m 21-08-2016
Zuid Nederland  23-07-2016 t/m 04-09-2016  
Kerstvakantie 2016
Midden Nederland 24-12-2015 t/m 08-01-2017
Noord Nederland 24-12-2015 t/m 08-01-2017
Zuid Nederland 24-12-2015 t/m 08-01-2017



Kijk voor meer informatie op www.schoolvakanties.nl of op www.rijksoverheid.nl en voor Belgie op www.schoolvakantie-belgie.be

Partners

Handige websites

Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we hieronder een beperkt en selectief aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet.

Visa

visum.nl

Gezondheid

gezondopreis.nl

Tropenzorg

GGD

KLM Travel Clinic

Reisadviezen

Minbuza

Calamiteitenfonds

Reisboeken

De Zwerver

Reisboekhandel

JVW

Duurzaam toerisme

Stichting Shewula

De Betere Wereld

EEN

Milieu Centraal

Fair Tourism

Max Havelaar

Green Seat

www.duurzaamreizen.com

WNF

Hier

Responsible Travel

Rainforest Alliance

IUCN

Geld en verzekeringen

GWK

Oanda

Europeesche

Schiphol

Schiphol Travel Taxi

Overnachten op Schiphol

Parkeren op Schiphol

Overige

Bever

Het Vergeten Verhaal

Afrika Nieuws

www.vakantiebellen.com

Lowani Cursus Swahili

Cursus Indonesisch

Te Gast In

Picture Factory

Privacyreglement

In het privacyreglement van Sawadee Amsterdam B.V. (hierna: "Sawadee") wordt beschreven welke gegevens we verzamelen, hoe we deze verzamelen en wat we er mee doen.

Informatie over u

Uw gegevens

Dit zijn de gegevens die u aan ons doorgeeft of die aan ons worden doorgegeven, zoals uw naam, contactgegevens, reisvoorkeuren en speciale behoeften/ beperkingen/ dieetwensen, inclusief de gegevens van de andere personen die staan vermeld in uw reservering ("uw gegevens"). Wij verzamelen uw gegevens op het moment dat u informatie bij ons opvraagt, contact met ons opneemt (of wij met u) of een reservering plaatst. Uw gegevens worden in een veilige omgeving (ssl certificaat) verwerkt. U dient ervoor te zorgen dat de andere leden van uw groep op de hoogte zijn van de inhoud van ons privacyreglement en ermee instemmen dat u namens hen optreedt in uw communicatie met ons. Wij werken uw gegevens bij telkens wanneer dit mogelijk is, zodat deze juist, nauwkeurig en volledig zijn.

Wat we met uw gegevens doen

(1) Om u onze diensten, waaronder uw vlucht, vakantie of verzekering, te kunnen verlenen, kan het zijn dat wij uw gegevens buiten Nederland of de Europese Economische Ruimte (hierna: "EER") bekendmaken en verwerken. Wilt u naar het buitenland kunnen reizen, dan kan het verplicht zijn gesteld (door overheidsinstanties op vertrek- en aankomstpunten) dat uw gegevens verstrekt en verwerkt worden in het kader van een grenscontrole, immigratie-, veiligheids-, antiterrorisme- en andere doeleinden die toepasselijk worden geacht. Welke gegevens verstrekt moeten worden, kan verschillen al naar gelang uw bestemming en u wordt aangeraden na te gaan welke gegevens moeten worden verstrekt voor uw bestemming. Zelfs als het verstrekken van gegevens niet verplicht is, kunnen wij besluiten om overheidsinstanties behulpzaam te zijn, indien de gelegenheid zich voordoet.

(2) Wij kunnen uw gegevens verzamelen en verwerken voor de doeleinden die staan vermeld in onze inschrijving bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Verder kunnen wij uw gegevens voor zakelijke doeleinden verstrekken aan bedrijven die zijn aangesloten bij Sawadee, aan bedrijven die namens ons optreden als "gegevensverwerker" of aan besturingssystemen of afdelingen van onze service providers (waarvan sommige zich buiten Nederland of de EER bevinden). Tot deze zakelijke doeleinden behoren de administratie, verlening van diensten (contact met u opnemen, indien nodig), klantenservice, kwaliteitsborging, bedrijfsmanagement en - uitvoering, reorganisatie/herstructurering/verkoop van ons bedrijf (of bedrijven die zijn aangesloten bij Sawadee), risicobeoordeling, veiligheid, fraude- en misdaadbestrijding of -opsporing, controle, onderzoek en analyse, marketing, aankoopvoorkeuren en trends onder klanten, geschillenbeslechting, kredietcontrole en incasso´s.

(3) Informatie (bijvoorbeeld over uw gezondheid of geloofsovertuiging) kan op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens worden aangemerkt als "gevoelige persoonsgegevens".Wij verzamelen deze gegevens om aan uw wensen te kunnen voldoen of in uw belang te kunnen handelen. We zijn alleen bereid gevoelige persoonsgegevens te ontvangen als u daarvoor uw toestemming hebt gegeven. Wanneer u bij ons boekt, stemt u ermee in dat uw verzekeringsmaatschappijen, hun agenten en medisch personeel relevante informatie en gevoelige persoonsgegevens aan ons verstrekken wanneer er sprake is van een situatie waarin we namens u of in het belang van passagiers moeten optreden of wanneer er sprake is van een noodgeval. Indien u bezwaar hebt tegen het, in het kader van uw boeking, beschikbaar stellen van gegevens aan derden kunnen wij uw reservering niet verwerken en uw boeking niet accepteren.

Geadresseerd reclamemateriaal

(1) Wij kunnen u van tijd tot tijd benaderen met informatie over aanbiedingen van artikelen of diensten, brochures, nieuwe producten, evenementen of wedstrijden (van partners)vanSawadee.Wanneer u boekt, gaan wij er van uit dat u instemt met het ontvangen van informatie via post en e-mail.

(2) U kunt uw voorkeur aangeven als het gaat om het ontvangen van geadresseerd reclamemateriaal van derden.

(3) Kijk bij punt (2) van "Uw rechten" hieronder, indien u dergelijke informatie niet wilt ontvangen of uw voorkeur wilt wijzigen.

Uw rechten

(1) Na het invullen van ons formulier "Verzoek om Toegang tot Persoonsgegevens" hebt u recht op inzage in de gegevens die wij van u in ons bezit hebben (tegen betaling van € 10,00) en op het corrigeren van onjuistheden.

(2) U hebt het recht om ons schriftelijk te laten weten geen geadresseerd reclamemateriaal van ons te willen ontvangen. Indien deze faciliteiten worden aangeboden, kunt u uw voorkeur op onze website(s) wijzigen, de toezending van berichten van e-mail stopzetten en onze voorschriften raadplegen. Wanneer we op de juiste wijze daarvan door u in kennis zijn gesteld, zullen wij maatregelen nemen om uw gegevens niet langer op de door u ongewenste wijze te gebruiken.

(3) Op uw verzoek sturen wij u een lijst met onze merken en de bedrijven die bij Sawadee zijn aangesloten. U kunt uw verzoek richten aan: Sawadee Amsterdam B.V., Sarphatistraat 650 1018 AV, Amsterdam.

Controle in het buitenland

Houdt u er rekening mee dat de controle op de gegevensbescherming buiten de EER niet aan zulke strenge regels kan zijn onderworpen als in ons land.

Links naar andere websites

Onze website(s) kan (kunnen) links bevatten naar andere websites die niet door ons beheerd worden. U bent zelf verantwoordelijk voor het controleren van de status van deze websites.

Cookies

De nieuwe telecomwet, die sinds 1 juni 2012 van kracht is, verplicht ons u als gebruiker te informeren over cookies.

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestanden die op een pc worden geplaatst en worden uitgelezen door de browser (o.a. Google Chrome, Internet Explorer,Firefox) bij het openen van een internetpagina. Als uw contact of communicatie met ons verloopt via onze website(s), kunnen wijgebruik maken van cookies. Cookies stellen ons in staat uw computer, maar niet upersoonlijk, te herkennen. Meer informatie over cookiesvind u hier

Als u reclamemateriaal via e-mail van ons ontvangt, zullen we de informatie die wij u sturen afstemmen op uw wensen, tenzij u ons laat weten hierop geen prijs te stellen. Dit houdt in dat wij de informatie waarover wij beschikken en de cookies kunnen gebruiken om uw persoonlijke zoekgedrag en voorkeuren vast te stellen. Op basis hiervan kunnen wij u dan op u afgestemde en voor u relevante berichten sturen. U wordt in ieder bericht in de gelegenheid gesteld om de ontvangst van op u afgestemde berichten uit te schakelen.
We verzamelen gegevens die betrekking hebben op trends en patronen, en we maken gebruik van cookies en softwaretools om het gebruik van onze website en aanverwante informatie te meten. Als u een bestelling plaatst, kunnen wij tevens cookies gebruiken om de status ervan te kunnen traceren.

Onderstaand treft u soorten cookies aan die kunnen worden gebruikt.

Type Naam/ID Eigenaar Lifetime Doel
ANALYTICS
Google Analytics _utma Google Approx 2 years Google Analytics
Google Analytics _utmb Google 30 minutes Google Analytics
Google Analytics _utmc Google At the end of session Google Analytics
Google Analytics _utmz Google 6 months Google Analytics
Omniture Analytics s_vi firstchoice.112.2o7.net 5 years Omniture Sitecatalyst
MARKETING
Display mt_mop mathtag.com 1 year Remarketing
Display ts mathtag.com 2 year Remarketing
Display uuid mathtag.com 3 year Remarketing
Display u2 serving-sys.com 3 months Remarketing
Display id Doubleclick.net 2 years Remarketing
Display tuuid ads.creative-serving.com 2 years Remarketing
Conversion tracking conversion Googleadservices.com Conversion tracking
APPLICATION
.livechatinc.com 3rdparty Livechatinc Browser session Livechat
.livechatinc.com _livechat Livechatinc 2 years Livechat

Door het gebruik van onze website, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies zoals omschreven in dit document.

Cookies weigeren

U kunt uw browser zo instellen dat cookies worden geweigerd. In dat geval kan het echter zijn dat u niet van alle faciliteiten gebruik kunt maken of niet kunt boeken via onze website.

Reeds geplaatste cookies verwijderen

Indien u alsnog uw instellingen wilt aanpassen en reeds geplaatste cookies wilt verwijderen maakt u gebruik van de Help-functie van uw browser om de optie te vinden waarmee uw instellingen wijzigt teneinde cookies niet meer te accepteren en de reeds geplaatste cookies verwijdert.

Cookies van derde

Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen.

Controle

Om uw instructies nauwkeurig op te volgen, onze service te verbeteren en de veiligheid te waarborgen, kunnen we de volgende zaken controleren en/of opnemen: (1) telefoongesprekken; (2) activiteiten in of rond ons kantoor waarbij camera's worden ingezet; en (3) transacties en activiteiten op onze website. Alle opnamen zijn en blijven eigendom van ons.

Veiligheid

We hebben alle redelijke maatregelen en geëigende veiligheidsmaatregelen getroffen om uw gegevens te beschermen.

Wijzigingen in dit reglement

Wijzigingen in dit reglement worden bekendgemaakt op onze website, in onze brochure en/of beschikbaar gesteld op verzoek. Privacyreglement: versie maart 2010

Informatie van onze partners:

Sawadee Privacy Policy en Cookies : juni2012

Sawadee Reizen
Sarphatistraat 650
1018 AV Amsterdam
020-4202220

Veelgestelde vragen

  • top

    Algemeen

  •   top

    Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  •   top

    Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.

    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  •   top

    Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@sawadee.nl).

  •   top

    Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  •   top

    Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  •   top

    Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  •   top

    Ik zie mijn beoordeling niet terug op jullie website, hoe kan dat?

    De getoonde beoordelingen worden door onze reizigers gegeven in een enquête na afloop van de reis, of via de feedback in de Sawadee app. Niet alle beoordelingen worden (direct) door ons geplaatst. Suggesties voor route en/of programmawijzigingen worden voorgelegd aan onze productmanagers en eventueel achteraf geplaatst en voorzien van feedback van onze kant. Individuele klachten kunnen worden behandeld door onze afdeling klantenservice en worden persoonlijk teruggekoppeld. Ook beoordelingen met privé informatie (achternamen van deelnemers en reisleiders, ziektegevallen, persoonlijke vragen) worden niet, of herschreven geplaatst. Beoordelingen met klachten die door aanpassingen aan de reis niet meer actueel zijn kunnen verwijderd worden. We behouden ons het recht voor uitgebreide teksten in te korten.

  • top

    Boeken van je reis

  •   top

    Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan niet te lang te wachten met boeken omdat veel reizen, zeker in het hoogseizoen, snel vol zitten. Houd er tevens rekening mee dat ongeveer 6 weken voor vertrek, maar vaak nog wel eerder, vluchten en accommodaties op aanvraag zijn. Je kunt dan nog wel boeken maar de reservering is onder voorbehoud van beschikbaarheid van vluchten en accommodaties. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en kunnen aan wijzigingen onderhevig zijn. Graag willen we nog extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Minstens 8 tot 10 weken voor vertrek van de reis zijn wij meestal genoodzaakt niet geboekte vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappijen. Ook kan het echter voorkomen dat vlucht en/of landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs beschikbaar zijn. Indien er onverhoopt een toeslag voor de vlucht en/of landarrangement geldt, word je als klant zo snel mogelijk ingelicht over de hoogte hiervan. Op dat moment heb je de keuze om akkoord te gaan met deze toeslag of om bijvoorbeeld een andere vertrekdatum te kiezen, een andere reis te boeken of om de reis kosteloos te annuleren.

  •   top

    Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma.Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  •   top

    De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: des te meer mensen de reis boeken, des te sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde ?Vakantie Garantie Optie? nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures

  •   top

    Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    De boekingsvoorwaarden van Sawadee Reizen vind je hier: Boekingsvoorwaarden.
    Sawadee Reizen is aangesloten bij het ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee Reizen zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. U vindt deze voorwaarden op ANVR.nl

    of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal u een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als u hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  •   top

    Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. We streven er naar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  •   top

    Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur.Lees hier meer informatie over betalingen.

  •   top

    Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  •   top

    Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Wanneer je met Sawadee op reis gaat, stellen we het afsluiten van een individuele reisverzekering verplicht. Je kunt een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering eenvoudig bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet.Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  •   top

    Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij boeking of naderhand van je boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur, tevens je boekingsbevestiging, een wijziging wilt aanbrengen in je boeking, betekent dit ook een wijziging op je factuur. Kies je voor een nieuw factuur met alle kosten en de wijziging dan brengen we administratie kosten in rekening. Kies je voor een losse aanvullende factuur, dan brengen we geen administratiekosten in rekening. Besluit je na boeking dat je mee wilt op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden van zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  •   top

    Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis maar wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan is dat in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Als je de hiervoor benodigde vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aanvraagt brengen we daar administratiekosten voor in rekening. Vraag je de vluchtwijziging na de boeking aan, dan berekenen we hier hogere administratiekosten voor. Als de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket valt, of er geldt een toeslag op de vlucht, moeten we naast de bovengenoemde administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor vluchtverlengingen geldt altijd dat de vlucht op aanvraag is. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven.Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  •   top

    Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Je kunt je mail sturen naar info@sawadee.nl). Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  •   top

    Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken op een enkele uitzondering na, vanuit Schiphol. Met de trein bent u vanuit Antwerpen in nog geen twee uur op Schiphol. Voor meer informatie: www.ns.nl of www.nmbs.be.

  • top

    Vluchten en tickets

  •   top

    Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema en het e-ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via de website Checkmytrip.com. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee te nemen. Op het beginscherm van de website zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je deze printen.

  •   top

    Ik kan niet inloggen op Check my trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, of Mrs óf Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  •   top

    Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden door ons per e-mail aan je verstuurd. Alle overige vluchten die hierin niet genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  •   top

    Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus op deze manier zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Indien de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeenkomt met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  •   top

    Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet staan zijn medereizigers uit je groep. We hebben ongeveer tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  •   top

    Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je eigenlijk niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket, ook wel electronisch ticket, is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  •   top

    Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com

    - TUIfly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl


    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreis passagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  •   top

    Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet tenslotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, vaak is het bovendien mogelijk om onderweg je kleding te (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij een toeslag doorberekent. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagage limiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  •   top

    Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven, als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  •   top

    Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra kosten verbonden. Klik op onderstaande link voor de kosten: administratiekosten Houdt er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreis datum. In dit geval nemen we contact met je op over de meerprijs, en maken we je boeking natuurlijk pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen.

  •   top

    Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de overeenkomsten die wij met de luchtvaartmaatschappijen hebben. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is zeker mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Houdt er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreis datum. In dit geval nemen we contact met je op over de meerprijs, en maken we je boeking natuurlijk pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. Aan een vluchtverlenging zijn tevens extra administratiekosten verbonden. Klik op onderstaande link voor de kosten: administratiekosten De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen.

  •   top

    Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    In overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken, je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtverlenging aanvragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra kosten verbonden. Klik op onderstaande link voor de kosten: administratiekosten Houdt er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreis datum. In dit geval nemen we contact met je op over de meerprijs, en maken we je boeking natuurlijk pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen.

  •   top

    Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken. Dan dien je zelf je vluchten te verzorgen en boek je bij ons een landarrangement. We verwachten je dan in het eerste hotel op de datum van aankomst van de groep op de bestemming. De definitieve gegevens van het eerste hotel ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  •   top

    Is er een groep incheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groep incheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie op Schiphol. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  •   top

    Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te upgraden naar bijvoorbeeld Economy Comfort Class stoelen. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.


    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    Arkefly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website van www.arkefly.com. Tevens kun je bij ArkeFly tegen betaling in economy comfort of premium comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan vragen wij hier administratiekosten. Klik op onderstaande link voor de kosten: administratiekosten

    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je zelf doen via de website van www.flycorendon.com Dit is mogelijk tegen een vergoeding. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via de website van www.transavia.com Dit kun je doen nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, de stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij ook altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol nog even kenbaar te maken.

  •   top

    Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je aan ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  •   top

    Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je aan ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zullen daar zoveel mogelijk rekening mee houden en op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  •   top

    Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan even contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers even in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten 

  • top

    Voorbereiding op je reis

  •   top

    Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Vaders en moeders, met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole. Naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte.

  •   top

    Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor een aantal van de door ons bezochte landen is het noodzakelijk om voor vertrek zelf een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van de betreffende reis kun je onder het kopje "Paspoort en visum informatie" de specifieke visumvoorwaarden voor het te bezoeken land (of landen) vinden en op welke termijn het visum moet worden aangevraagd. Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken!

  •   top

    Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Met behulp van deze applicatie kun je gemakkelijk in contact komen met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt deze applicatie alleen gebruiken wanneer je een Facebook account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook account, helaas kunnen we deze applicatie op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. 

    Wel hebben we naast de Facebook app ook een mobiele app voor je telefoon (en tablet). Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, maar hierin vind je o.a. ook het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  •   top

    Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we hieronder een beperkt en selectief aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet.

    Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren

    Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt.

    Reisadviezen
    www.minbuza.nl site van het ministerie van buitenlandse zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meestgestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl informatie over de garantieregelingen en dekkingbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.

    www.douane.nl voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert.



    Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl reisgidsen en kaarten
    www.tegastin.nl reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen.

    Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal
    www.fairtourism.nl een interactieve website over duurzaam toerisme
    www.maxhavelaar.nl website over eerlijke handel met derde wereld producenten
    www.een.nl Armoede de wereld uit
    www.greenseat.nl compensatie van CO² uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen
    www.wwf.nl lees de projecten van het wereldnatuurfonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen.

    Geld en verzekeringen
    Atmhunter
    www.gwktravelex.nl: online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com wisselkoersen
    www.europeesche.nl informatie over reisverzekeringen.

    Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Schiphol Amsterdam
    www.ns.nl reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl swahili cursus
    www.afrikanieuws.nl boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth satellietbeelden en andere kaarten.
    www.picasa.com software om alle afbeeldingen op de PC automatisch te rangschikken.
    www.tropentheater.nl informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.kit.nl onder kit publishers staan landenboekjes speciaal voor kinderen.
    www.samsam.net site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maak het waar.nl overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org site voor kinderen hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl wat voor weer is het.
    www.worldtimeserver.com overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  •   top

    Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  •   top

    Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans om ziek te worden tijdens de reis te verkleinen:
    Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    Bedenk bij reeds geschild fruit hoe lang het al zo ligt.
    Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag en darmklachten.

  •   top

    Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) zitten langere trek- of wandeltochten. Hiervoor is een goede voorbereiding aan te raden. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids ''Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings'' samengesteld. Deze gids is voor iedereen die een reis met Sawadee gaat maken waarin een trektocht is opgenomen en kun je hier downloaden.

  •   top

    Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Wij proberen op zoek te gaan naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee Reizen hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, natuur en milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Hieronder een aantal tips:
    * Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    * Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers een gast in hun land.
    * Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    * Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    * Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    * Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, maar daarnaast steunen jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    * Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen ng zo vies uit. Gooi wc-papiertjes onderweg in de prullenbak, of stop ze in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegende wc-papiertjes in een natuurgebied zien er niet alleen erg vies uit, maar zijn ook een bron van bacterin.
    * Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust op waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn bijvoorbeeld niet wenselijk in de bewoonde gebieden. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    * Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland en lever ze daar in voor verwerking.
    * Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan.

  •   top

    Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.
    * Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    * Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    * Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    * Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    * Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    * Blijf op de paden.
    * Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    * Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    * Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  •   top

    Wat moet ik doen als ik medicijnen wil meenemen naar het buitenland?

    Gebruik je speciale medicijnen, neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

    Indien je zwaardere medicijnen gebruikt die onder de Opiumwet (kunnen) vallen, lees dan het advies op: Rijksoverheid.nl.

  • top

    Vragen over onze fietsreizen

  •   top

    Mag ik mijn eigen fiets meenemen?

    Bij alle kampeerreizen kun je kiezen voor het meenemen van je eigen fiets of een fiets huren. Zorg wel dat je fiets in goede staat verkeert en minimaal 21 versnellingen heeft. Bij de vliegreizen staat per reis vermeld of je je eigen fiets kan meenemen.

  •   top

    Kan ik naar een vliegbestemming mijn eigen fiets meenemen?

    Meestal kun je kiezen tussen het meenemen van je eigen fiets en het huren van een fiets. Houd er echter rekening mee dat het aantal kilo’s op de vlucht beperkt is en hier dus vaak extra kosten aan verbonden zijn. Deze kosten kunnen per bestemming verschillen en zijn bij onze medewerkers na te vragen.

  •   top

    Zijn de huurfietsen verzekerd?

    Je bent te allen tijde verantwoordelijk voor je huurfiets. Bij diefstal moet je daarom aangifte doen en de fietssleutels kunnen overleggen. We gaan ervan uit dat je de huurfiets in dezelfde staat weer inlevert, als waarin je hem ontvangen hebt. Lees goed de polisvoorwaarden van je reisverzekering door en vraag bij je boekingskantoor of schade en/of diefstal aan je (huur)fiets wordt gedekt.

  •   top

    Moet ik mijn eigen reserveonderdelen en gereedschap meenemen?

    Zorg dat je fiets voor vertrek helemaal in orde is. Monteer zo nodig nieuwe banden en nieuwe remblokken. Op de reis gaan in ieder geval een hogedrukpomp en een gereedschapskist mee om de meest voorkomende reparaties te kunnen verrichten. Verder gaat er een beperkte hoeveelheid reserveonderdelen mee, o.a. binnen- en buitenbanden. De reisbegeleider kan je in geval van nood weer op weg helpen, maar kan onmogelijk voor alle merken, de vele soorten spaken, derailleurs, kettingen en remblokken bij zich hebben.

  •   top

    Mijn zoon is deze zomer bijna 5. Kan hij dan al op een aanhangfiets?

    Uiteraard is het ene kind groter en zwaarder dan het andere, maar de leeftijd waarop kinderen te groot worden voor een achterzitje ligt doorgaans bij 4 jaar. Of een kind dan ook al meteen op een aanhangfiets mee kan fietsen, ligt ook weer aan het kind. Is het er fysiek al klaar voor? Kan het goed stil zitten? Luistert het goed naar je aanwijzingen? Zeker in zo’n “tussenjaar” is het raadzaam om geen al te zware tocht te kiezen en het fietsen regelmatig te onderbreken. Denk er ook aan dat het voor de ouder voorop ook even wennen is. Dat geldt voor het sturen, maar ook voor het fietsen zelf. Je moet er rekening mee houden dat dit een extra belasting vormt. Het is dan zeker belangrijk om met een juiste, lichte versnelling een heuvel op te kunnen fietsen. Twijfel je? Kom dan eens langs op ons kantoor om een huurfiets en aanhangfiets uit te proberen. Maak daarvoor wel eerst even een afspraak!

  •   top

    Kan mijn kind de reis zelf fietsen?

    Natuurlijk is het niveau van ieder kind verschillend, maar over het algemeen is het zo dat een kind vanaf 7 jaar de lichtere reizen zelfstandig kan fietsen. Voor kinderen vanaf 4 jaar zijn er speciale aanhangfietsen. Kinderen van 0 tot 4 jaar kunnen mee in een kinderzitje als ze goed kunnen zitten.

  •   top

    Is hoofdbescherming verplicht?

    Wij adviseren altijd een valhelm te dragen, maar wij stellen dit niet verplicht. Bij de huur van een kinderfiets, aanhangfiets en zitje is een valhelm inbegrepen. In Spanje is het dragen van een fietshelm wel verplicht.

  •   top

    Hoe zwaar zijn de verschillende tochten?

    Behalve de bestemming speelt het fietsniveau een belangrijke rol of een reis geschikt is voor je. Het is van belang dat je een reis kiest die bij je past. Niet te zwaar, maar ook niet te licht. Je vindt in ons programma reizen van fietsniveau 1 t/m 5. De lengte van de etappes, het hoogteverschil, het klimaat, al die dingen nemen wij mee in de weging van een reis.

    1. De lichtste fietsvakantie; over grotendeels vlak terrein, met niet al te lange dagafstanden (gemiddeld 50 km). Korte pittige hellingen met hoogteverschillen tot ± 100 meter komen voor.

    2 Niet te steile en niet te lange hellingen over niet erg moeilijk terrein. De dagafstanden zijn soms wat langer, tot plm. 65 km per dag.

    3 Zo af en toe langere en steilere hellingen zonder dat deze overheersen. De dagafstanden zijn gemiddeld 70 km.

    4 De hellingen zijn steiler en langer dan die van de voorgaande categorieën en vragen derhalve meer kracht. Het landschap heeft een bergachtig karakter. Dagafstanden tot plm. 80 km.

    5 Een meer sportieve tint. Fietsen in pittig heuvellandschap of zelfs bergen en veelal een wat langere afstand. Dagafstanden variëren van 70 tot 100 km.

    Familiereizen bieden we aan in categorie 1 t/m 3. De lengte van de etappe, het hoogteverschil, het klimaat, al die dingen nemen wij mee in de weging van een reis.
    Natuurlijk is elk kind anders, maar in het algemeen kan een kind vanaf 7 jaar niveau 1 zelfstandig fietsen. Voor de hogere niveaus moeten zij over wat meer kracht in de benen beschikken. Een aanhangfiets is voor kinderen tussen 4 en 7 jaar een prima optie. Zwaar voor de ouders? Dat ligt eraan hoeveel de kinderen meetrappen! Kinderen onder de 4 kunnen lekker mee in een kinderzitje. Twijfel je? Neem dan contact met ons op!

  •   top

    Is er hulp bij pech onderweg ?

    De bezemwagen of volgauto is nooit ver weg. De reisleiders zijn per mobiel te bereiken en proberen je zo snel mogelijk helpen. Er wordt wel van je verwacht dat je een lekke band zelf kunt plakken.

  •   top

    Hoe gaat het precies met de maaltijden bij de kampeerreizen?

    Op de kampeerreizen gaat er een luifelkeuken mee. Dit is een complete keuken inclusief borden en bestek. De begeleider doet inkopen voor ontbijt, lunch en diner. Compleet verzorgd dus. Wel dien je gemiddeld twee keer, onder het genot van een drankje, de kok te helpen met het voorbereiden van de maaltijden. Na het eten wordt er natuurlijk nog geholpen met de afwas.

    Op alle dagen wordt er gekookt, op één dag na, want dan is er ook voor de begeleiding een moment van rust. Voorts is er bij deze reizen de mogelijkheid, tijdens het ontbijt, een lunchpakket te maken.

    De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen. Ter plaatse betaalt je ca. € 12,- per dag voor deelnemers vanaf 13 jaar. Voor kinderen van 5 t/m 12 jaar € 7,50 en kinderen van 2 t/m 4 jaar € 4,- per persoon per dag. Kinderen van 0 tot 2 jaar betalen niets.

  •   top

    Welke kampeerspullen moet je meenemen bij de kampeerreizen binnen Europa?

    Je dient zelf te zorgen voor een tent, matje, slaapzak, binnenzak (laken) en zaklamp. Je tenten en bagage gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Een eigen campingstoeltje is toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto’s genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien. Houd er rekening mee dat je overdag tijdens het fietsen niet bij je bagage kunt.

  •   top

    Wanneer ontvang ik de routebeschrijving?

    De uitgeprinte routebeschrijving ontvang je bijna bij alle fietsvakanties ter plaatse van de reisbegeleiding. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je deze ook per mail.

  •   top

    Onderhoud van de fiets. Hoe kan ik mijn fiets het beste nakijken voor vertrek?

    Kijk voordat je weggaat alle vaste en draaiende onderdelen na. Controleer of alle boutjes (bijvoorbeeld die van de bagagedrager) goed vast zitten. Check of het zadel goed horizontaal staat en stevig vast zit. De draaiende onderdelen zijn het meest belangrijk, want die zijn aan slijtage onderhevig. Je merkt dat vaak het eerst doordat er speling ontstaat.
    •Wielen: Kijk of er speling is op de naven: zet het wiel in het frame en probeer de velg tegen het remblokje aan te trekken. Beweegt de velg ten opzichte van het frame, dan is er speling. 

    • Balhoofd: Knijp de voorrem stevig in en probeer de fiets naar voren en naar achteren te bewegen. Zodra de voorvork en/of het stuur dan ook maar iets ten opzichte van het frame beweegt, is er sprake van speling op het balhoofd 


    • Trapas: Beweeg de trapassen heen en weer in de breedte van de fiets. Als u merkt dat er ergens speling in zit, corrigeer dat dan met het juiste gereedschap of ga naar je fietsenmaker. Controleer kort voor je vakantie ook je banden. Kijk of er geen scheurtjes in het rubber zitten. Ook al is het loopvlak nog goed, door opgedroogde modder en zonlicht droogt het rubber uit en zal het sneller scheuren. Ook tijdens je vakantie is het zaak om je fiets te onderhouden.
    • Smeer regelmatig de ketting en de derailleurkabels. Als je een derailleurkabel niet smeert, gaat het schakelen stroef en dat kost op den duur derailleurschakelaars. 

     
    • Voor de rem- en derailleurkabels is het volgende recept handig. Schakel naar het kleinste voorblad en het kleinste achterblad. De binnenkabel is dan helemaal ontspannen, zodat je zonder problemen de buitenmantel kunt loshalen en verschuiven. Nu kun je makkelijk op de binnenkabel een beetje olie druppelen. • Vermijd rijden met een scheve ketting want daardoor slijten ketting en tandwielen sneller en bovendien heb je een laag traprendement. Als je de ketting en tandwielen goed schoonhoudt en zoveel mogelijk met een rechte ketting rijdt, dan mag je verwachten dat je er twee keer zo lang mee doet. Wanneer een ketting over de tandwielen heen schiet dan is het tijd om de ketting en de bladen te vervangen. 


    • Voor het goed schoonhouden en smeren van bladen en kettingen kun je het volgende doen: doe een beetje teflon op de gehele ketting en veeg na enkele rondjes draaien trappen het meeste er weer vanaf met een doek. Dit is van belang, omdat door de teflon anders veel zand aan de ketting en bladen blijft kleven, wat extra slijtage tot gevolg heeft. Ons advies: geef je fiets voor de vakantie een grote beurt; doe dit zelf of ga naar een fietsenmaker.

Naar boven
 

Maak kans op een reisvoucher
ter waarde van € 750!

De herfst is in aantocht.. Dagen worden korter, het wordt kouder.. Heb je al zin in vakantie? Als reisliefhebber kunnen we je vast en zeker blij maken met een Sawadee reisvoucher t.w.v. € 750!

Kans maken? Beantwoord dan onderstaande vraag en wie weet ben jij dan de gelukkige!