• Op reis met onze Belgische partner Anders Reizen
  • Ontdek het ongerepte landschap van China's mooiste provincie
  • Het dorp Shaxi dat langs de prachtige historische theeroute ligt
  • Ervaar het leven langs de Mekong Rivier
  • Trekking door het Meili-gebergte
  • Een bezoek aan de Baijisi-tempel
  • Wandelen langs de Tiger Leaping Gorge kloof
  • We proeven de sfeer in het dorp Lijiang

Aankomst via Beijing naar kunming

Vertrek in Brussel even na de middag via Beijing naar Kunming.

Kunming

Aankomst ’s middags in Kunming. We gaan eerst naar het hotel om ons op te frissen en wat uit te rusten. Daarna hebben we tijd om rond te wandelen in Kunming, de provinciehoofdplaats van Yunnan die het afgelopen anderhalve decennium een spectaculaire ‘boom’ heeft gekend. Van de oude stadswijken blijft nog weinig over en er wordt nog verder gesloopt en gebouwd. Kunming staat ver af van de soberheid, soms armoede, die we later in de dorpen zullen vinden.

naar Dali

Yunnan staat bekend als de mooiste provincie van China: prachtige, gevarieerde landschappen, 26 verschillende etnische groepen en een zacht klimaat. Dit merk je vandaag onderweg naar Dali, thuis van het Bai-volk, maar je vind hier ook Han-Chinezen en Hui. De Hui zijn afstammelingen van Perzische handelaars op de zijderoute en nog steeds moslim. Dali heeft een geschiedenis van meer dan 1000 jaar en was onder andere de hoofdstad van het middeleeuwse koninkrijk Nanzhao. In de namiddag verkennen we de oude stad,

Erhai-meer en de Cangshan-bergen

Dali ligt tussen het Erhai-meer en de Cangshan-bergen die we vandaag verkennen. Onderweg komen we watervallen tegen en genieten we van het uitzicht over de stad en het meer ten oosten van ons. De natuur is hier heel mooi; veel azaleasoorten zijn van hier afkomstig.

naar Shaxi

We verlaten Dali om naar Shaxi te rijden, 100 km noordwaarts. Shaxi is het best bewaarde dorp langs de historische theeroute. Dit was een netwerk van wegen die Zuid-Yunnan verbond met o.a. Peking, Tibet en India. Onderweg werd uiteraard thee verhandeld, maar ook bv. zout en paarden. Shaxi was trouwens het centrum van de paardenhandel.  In de namiddag bezoeken we Shibaoshan, een heilige berg met een rotstempel en 1000 jaar oude rotssculpturen. We rijden met de bus naar boven en keren te voet terug naar Shaxi.

Tibet

Vanuit Shaxi rijden we Tibetaanse gebied binnen. Hier is de bevolking van oorsprong traditioneel Tibetaans en bepalen boeddhistische kloosters, stupa’s en gebedsvlaggetjes het landschapsbeeld. We passeren langs de plaats waar de Yangtse-rivier een dramatische bocht maakt van bijna 180 graden (om uiteindelijk in Shanghai uit te monden). In Qizong bezoeken we de Bodhidarma-grot bovenop een berg en we overnachten in een Tibetaans klooster.

We rijden nu het gebied van de drie parallelle rivieren binnen, waar de Yangtse, de Mekong en de Salween op minder dan 100 km van elkaar stromen. Dit beschermd gebied kent ongeveer de hoogste biodiversiteit van China.

We overnachten in een ecolodge in de buurt van een Lisu-dorp, waar we in 1 uur omhoog naartoe wandelen. De Lisu komen hoofdzakelijk in Myanmar voor, maar je komt ze dus ook tegen in noordwest-Yunnan en noordoost-India.

Langs de Mekong-Rivier

We rijden langs de Mekong-rivier in noordelijke richting. Onderweg passeren we een Tibetaans dorp waar de inwoners katholiek zijn. De kerk is ongeveer 100 jaar oud en werd gebouwd onder leiding van een Franse missionaris. Of we al dan niet het dorp kunnen binnen rijden, hangt af van de wegenwerken. Uiteindelijk komen we aan in Jiabi, waar we overnachten op de boerderij van de Tibetaanse schoonfamilie van onze begeleider.

Kawa Karpo

Vandaag en morgen zijn volledige wandeldagen.

We vertrekken vroeg in de ochtend en wandelen richting het dorp Yubeng. Eerst steken we de Mekong over en via een 'geheime' vallei trekken we het Meili-gebergte in. Hier bevindt zich ook de Kawa Karpo, de hoogste berg van Yunnan (6740 m) en een heilige berg voor de Tibetaanse boeddhisten. Jaarlijks komen zo’n 20.000 pelgrims van over heel Tibet hierheen om rond de berg te wandelen (240 km!).

We overnachten in een guesthouse in het dorp Yubeng.

naar Jiabe

Voor zonsopgang beginnen we aan onze tweede wandeldag die ons naar een waterval brengt. Maar niet zomaar een waterval. Het water zou rechtstreeks uit de hemel gestroomd komen en het is dus een must om er onderdoor te lopen en van het water te drinken! Daarna vertrekken we weer richting Jiabe.

Naar Shangri-la

Vandaag komen we op de hoogste plaatsen van de reis. We rijden over de 4390 m hoge bergpas van Baima Snow Mountain. In Benzilan gaan we lunchen en bezoeken we het oude nonnenklooster. Bij helder weer hebben we er een schitterend zicht op de Himalaya. Daarna rijden we verder richting Shangri-la (3160 m). Deze traditioneel Tibetaanse stad heet in het Tibetaans Gyalthang en ze werd later door de overheid herdoopt tot Shangri-la.

We logeren in een guesthouse in de oude stad. In januari 2014 vond hier een grote brand plaats; een tragische gebeurtenis maar restauratie is al goed gevorderd.

Wandelen naar de Baijisi-tempel

We wandelen omhoog naar de Baijisi-tempel bovenop de berg achter de oude stad en bezoeken de gebedsmolen in het centrum. In de namiddag gaan we naar het Tibetaans klooster Ganden Sumtseling, gelegen op 5 km buiten de stad. Er wonen ca. 700 monniken en het staat bekend als ‘klein Potala’ (naar het klooster in Lhasa, Tibet).

Tweede overnachting in Shangri-la.

Trekking: de Tiger Leaping Gorge

We rijden ongeveer 100 km naar het zuiden en vervoegen opnieuw de Yangtse-rivier. Na de lunch in Qiaotou (1900 m) start een driedaagse trekking die ons in dagtochten van 4 à 6 uur door een van de mooiste kloven ter wereld brengt: de Tiger Leaping Gorge. Vandaag staat al meteen een pittige klim tot boven in de kloof op het programma. We genieten van de mooie natuur en prachtige landschappen.

Overnachting in een guesthouse.

Naar Daju

We wandelen naar beneden tot op de oever van de Yangtse, steken over met de ferry om aan te komen in Daju, waar we vanavond overnachten in een guesthouse.

Naar Wumu

Vandaag vertrekken we richting Wumu, een afgelegen Naxi dorp. Dit traject doen we deels te voet, deels per wagen.

In Wumu logeren we twee nachten in de mooie lodge van de Vlaamse Wendy en haar echtgenoot (die hier geboren is). Wanneer we aankomen in Wumu, begrijp je meteen waarom ze gekozen heeft om hier te komen wonen.

Wumu en omgeving

We verkennnen vandaag het dorp Wumu en omgeving. Dit geeft ons de kans om kennis te maken met de lokale Naxi-bevolking en de Dongba-cultuur. We genieten van het prachtige landschap.

Baoshan

Om vanuit Wumu tot bij de Yangtse te komen, moeten we 500 m afdalen naar de oever. We nemen de boot en varen over de 'Jingsha Jiang' of 'gouden zand-rivier', zoals de Yangtse hier wordt genoemd. We komen aan in Baoshan, een pittoresk dorp gebouwd bovenop een rots aan de rivier. Hier konden de lokale dorpelingen vroeger schuilen bij onrust.

In Baoshan nemen we de bus naar Lijiang.

Lijiang

Vandaag doen we het rustig aan in Lijiang. Er is mogelijkheid om wat souvenirs te kopen en rond te wandelen in de oude stad van Lijiang. Oud-Lijiang werd zwaar beschadigd door de aardbeving van 1996 maar zeer mooi gerestaureerd. Sfeer is hier troef: restaurants en cafés versierd met rode lampions, klaterend water en brugjes alom en geen verkeer. Een beetje het Chinese Brugge! Voor de liefhebbers kan de begeleider een zalige voetmassage regelen.

In de namiddag bezoeken we per fiets het minder toeristische plekje Baisha, op 15 kilometer van Lijiang.

Lijiang

Ook vandaag is een rustdag in Lijiang.

Transfer Lijang naar Kunming

Vandaag vertrekken we vanuit Lijang naar Kunming

Terug naar Brussel

Vanuit Kunming gaan we via Peking naar Brussel.

Wandelvakantie Yunnan, China's mooiste provincie

Binnenkort boekbaar.
Ik blijf graag op de hoogte.

China yunnan
×
Bedankt, we houden je op de hoogte

Evenementenagenda 2017

• Kom 7 okt. naar Zwolle, 22 okt. naar Amsterdam of 26 nov. naar Utrecht
  • Maak kennis met ons wereldwijde aanbod
  • Ontdek onze verschillende type reizen
  • Doe inspiratie op voor je volgende reis
  • Profiteer van unieke acties

Kom je ook? Meld je gratis & vrijblijvend aan.