• Bezoek aan de stad Marrakech
  • Bezoek aan het dorpje Tinzert
  • Op reis met onze Belgische partner Anders Reizen

Brussel - Marrakech

Heenreis van Brussel naar Marrakech. Voor de buitenlandse bezoeker is Marrakech Marokko op z’n best: een overrompeling van kleuren, geuren en geluiden, charme en sfeer, steegjes en straatjes in een labyrint van licht en schaduw. Wie niet te moe is, kan al naar het het Jemaa El-Fnaa-plein, hét symbool van Marrakech. Je wordt er meteen ondergedompeld in de typische sfeer van de stad: met zangers, muzikanten, slangenbezweerders, acrobaten, astrologen, waarzeggers, …

​Marrakech

Marrakech is één van de ‘keizerlijke steden’, gesticht in 1062 door de Almoraviden aan de voet van de Hoge Atlas. De Almoraviden maakten haar tot hoofdstad van hun rijk dat zich uitstrekte tot Zuid-Spanje, waardoor de afgelegen woestijnstad een ‘touch’ kreeg van de verfijnde Andalusische cultuur. Minder dan een eeuw later namen de Almohaden het roer over en zij bouwden in 1162 de statige en imponerende Koutoubia-moskee, één van de belangrijkste bouwwerken in de Noord-Afrikaanse architectuur, met een minaret van 67,5 m hoog. Vanaf het Jemaa El-Fnaa-plein kunnen we in de voormiddag al een deel van de historische medina verkennen.

Na de lunch brengt de bus ons in circa 1,5 uur tot Wizilne, een dorpje in het Atlasgebergte op 1300 m. In de valleien van deze bergketen leeft een volk van boeren en herders die duidelijk anders zijn dan hun Arabische landgenoten: de berbers. Een kleine wandeling warmt ons alsof op.

Kik-plateau - Tinzert

Na het ontbijt worden de muilezels geladen en starten we met een milde klim tot op het mooie Kik-plateau. Graanvelden, olijfbomen en citroenboomgaarden geven aan deze hoogvlakte een totaal ander karakter dan het ruige landschap elders in deze streek. Na een passage door een bos, komen we in het bergdorp Tinzert. Het lijkt wel of je teruggaat in de tijd: binnen in de uit leem opgetrokken huizen gaat het berberleven gezapig en ongestoord zijn traditionele gang.

Imsker

We dringen dieper door in de Hoge Atlas. Het landschap verandert: heuvels maken plaats voor bergen, brede dalen worden enge valleien. Meermaals hebben we zicht op de Toebkal. We slapen in Imsker (1500 m).

Tizi ‘n Tamatert

Tijdens het eerste deel van dag trekken we langs de valleiwanden steeds hoger de bergen in, meerdere dorpjes voorbij. Na de middagpicknick moeten we eerst de rivier oversteken en dan volgt een lange, steile klim naar de pas Tizi ‘n Tamatert op 2300 m. Hier hebben we een prachtig zicht op de valleien van Imnane en Imlil. We dalen weer af en gaan overnachten in het dorp waar onze gidsen vandaan komen, Tamatert (1800 m).

Tamatert

De volgende dagen moet je niet onderschatten. Vanuit Tamatert klimmen we vandaag quasi onafgebroken en misschien gedeeltelijk door de sneeuw naar Toebkal-refuge op 3200 m. Op dit traject zijn we niet meer alleen en krijgen het gezelschap van hikers die vanuit Imlil vertrokken zijn. Geregeld passeren we kraampjes waar je frisdrank en verse appelsap kunt kopen.

Rond 14:00 uur komen we aan bij onze overnachtingsplaats, hier kunnen we genieten van een picknick. Daarna trekken we de stijgijzers aan en kunnen de liefhebbers de ijzers uitproberen tijdens een tochtje in buurt van de overnachtingsplaats. De anderen kunnen relaxen in de zon

Toebkal-top

Gewapend met onze stijgijzers gaan we op pad voor de tocht naar de Toebkal-top (4167 m). Het laatste uur gaan ze overigens uit omdat we dan hoofdzakelijk op rots stappen. Het uitzicht op dit hoogste punt van Noord-Afrika is overweldigend en alle inspanningen zijn snel vergeten.

Rond 13:00 uur bereiken we opnieuw de overnachtingsplaats en hebben we er ongeveer 3 uur klimmen en 2 uur dalen opzitten. Maar het is nog niet afgelopen. Na een uur rust en eten vertrekken we opnieuw richting Tamatert voor de 4 uur durende afdaling langs dezelfde piste als gisteren.

Marrakech

We reizen naar Marrakech, waar we in de loop van de middag aankomen en we de rest van de dag kunnen doorbrengen met stadsbezoek, en verdergaan waar we op dag 2 gestopt zijn. Enkele van de mogelijkheden zijn:

• De Ben Youssef Medersa (12de eeuw), één van de grootste van Marokko én volledig toegankelijk voor het publiek. Mooi staaltje van religieuze architectuur, versierd met bewerkt Carrara-marmer en cederhout.
    • De Sa’adische graven, laat 16de-eeuwse mausolea voor de Sa’adische sultans en hun familie.
    • Het Bahia-paleis, een sprookjesachtig paleis-met-tuinen, gebouwd in de 19de eeuw door de vizier (en voormalige slaaf) Bou Ahmed.
    • Het Museum voor Marokkaanse kunst, met een prachtige collectie kunstvoorwerpen.
    • Shoppen in de soeks.

Marrakech - Brussel

We reizen naar de luchthaven en vliegen terug naar Brussel.

Wandelvakantie Marokko - naar de top van de Toebkal

Binnenkort boekbaar.
Ik blijf graag op de hoogte.

Marokko
×
Bedankt, we houden je op de hoogte

Informatiedag Zwolle
Zaterdag 7 oktober 2017

• Bezoek de algemene informatiemarkt en schrijf je in voor diverse reispresentaties.
  • Maak kennis met de mensen achter de schermen.
  • Doe inspiratie op voor je volgende reis.

Kom je ook? Meld je gratis & vrijblijvend aan.