• 1-3 | Aankomst Tasmanië en verkenning van Hobart

Onze lange vliegreis begint in Brussel met als doel Hobart, waar we op dag 3 aankomen.

Hobart is de hoofdplaats van Tasmanië die gelegen is aan de zuidoostkust. We verkennen het stadscentrum met o.a. het historische Battery Point. De lunch vindt plaats aan de haven van Franklin Wharf waar er uitstekende vis verkrijgbaar is. Mount Wellington (1270 m) biedt een indrukwekkend panoramisch zicht over Hobart en omgeving.

• 4 | Naar Bruny Island

Bruny Island is bereikbaar per ferry op korte afstand van Hobart. Het is gekend voor zijn mooie stranden en rijk dierenleven; je vindt er o.a. pinguïns en vele soorten migratievogels. We maken een wandeling van ca. 3 u. naar Fluted Cape en maken kennis met de hoge zeekliffen die een van de typische kenmerken van Tasmanië zijn. De herinnering aan de lange vliegreis geraakt op dit relaxte eiland al snel op de achtergrond.

We overnachten in gerieflijke cabins op 50 m van de Tasmaanse Zee en genieten 's avonds van een BBQ.

• 5 | Verkennen Bruny Island

Verdere verkenning van Bruny Island. We wandelen het 'Labillardiere circuit' (ca. 5 u.) langs een van de meest afgelegen delen van het eiland. De wandeling loopt langs mooie baaien en bossen en we komen voorbij oester- en mosselkwekerijen die tot de beste in Australië worden gerekend.

Tweede overnachting op Bruny Island.
  • 6 | Valley of the Styx

We nemen de boot  terug naar het ‘vasteland’. In de namiddag maken we een korte wandeling in de Styx Valley, waar we een van de de grootste boomsoorten ter wereld kunnen bekijken: de eucalyptus regnans. Ze zijn even indrukwekkend als hun net iets grotere Amerikaanse broers de mammoetbomen en sommigen zijn zo hoog als een gebouw van 25 verdiepingen.

De komende 3 nachten verblijven we in gezellige cottages in Maydena, gelegen in een bosrijke omgeving aan de rand van South West National Park, een van de laatste onafgebroken wildernisregio’s in Australië.

• 7 | South West National Park

We rijden via een grotendeel onverharde weg verder het Southwest National Park in. Een tocht van ca. 5 u. brengt ons naar de top van Mount Eliza, waarbij het laatste stuk wat klauterwerk vereist en waarbij je best geen hoogtevrees hebt. Boven hebben we zicht op Lake Pedder. In 1972 werd de Gordon Dam gebouwd waarbij een gebied onder water kwam te staan dat 24 x de oppervlakte van het oorspronkelijke meer besloeg. Tot op heden blijft dit een van de meest controversiële bouwwerken in Australië. We brengen na de wandeling een bezoek aan de dam met onderweg verschillende knappe uitzichtpunten.

Tweede overnachting in Maydena.

• 8 | Wandeling Tarn Shelf Track

Naast het Southwest National Park ligt Mount Field National Park, waar in de winter geskied wordt. Vanaf Lake Dobson, gelegen op +1000 m, gaan we op stap langs het Tarn Shelf Track, een mooie circulaire routevan ca. 6 u. langs gletsjermeren en een bijzondere vegetatie, waaronder de grasboom.

Derde overnachting in Maydena.

• 9 | De Aboriginal Cultural walk

Vandaag verplaatsen we ons naar het centrum van het eiland waar we 2 nachten verblijven in de omgeving van Lake St. Clair. De Aboriginal Cultural walk is een korte, maar zeer boeiende wandeling die ons meer informatie over de oorspronkelijke Australische bewoners geef.

Overnachting in cottages middenin de natuur van de Central Highlands.

• 10 | Route naar Mount Rufus

Via de prachtige circulaire route naar Mount Rufus, die deels over de bekende (5-daagse) Overland Track loopt, verkennen we St. Clair National Park. Op de top hebben we een uitstekend zicht op Lake St. Clair, Mount Olympus en Frenchmans Cap (ca. 7 uur wandelen). De kans is groot dat we wallaby's zien, dit is een kleine soort Kangoeroe.

Tweede overnachting in de Central Highlands.

• 11 | Nelson Falls en Queenstown

Transfer van ca. 300 km met onderweg een stop bij de mooie Nelson Falls en in het mijnwerkersstadje Queenstown. Dat werd begin vorige eeuw gesticht en er hangt nog een pioneersfeertje. Ons logies bevindt zich aan de voet van de iconische berg Cradle Mountain, die we bij goed weer al van ver kunnen zien liggen.

In de namiddag is er de mogelijkheid om in een nabijgelegen reservaat de beroemde Tasmaanse duivels te gaan bekijken.

• 12 | Cradle Mountain

Een wandeling op Cradle Mountain, een van de landschappelijke symbolen van Tasmanië, kan niet ontbreken. We maken een prachtige lustocht van ca. 7 u. langs enkele meren. Wie geen hoogtevrees heeft en zich niet laat afschrikken door wat geklauter, kan de tocht naar de top op 1545 m ondernemen. Het zicht boven is ronduit adembenemend.

We rijden nadien verder naar het logies in Mole Creek.

• 13 | Walls of Jeruzalem National Park

Vandaag staat een lange wandeling (ca. 8 u.) op het programma in het Walls of Jeruzalem National Park. Dit is een weinig bezocht park, maar het behoort tot de mooiste van het eiland. Je treft er grote dennenwouden aan, waar elders in Tasmanië de overheersende boomsoort de eucalyptus is. Een relatief lange maar eenvoudige klim brengt ons naar een hoogvlakte met meerdere meren en naar de ‘walls’, de indrukwekkende rotswanden waarnaar het park genoemd is.

Tweede overnachting in Mole Creek.

• 14 | Naar Cataract George

Na 2 stevige dagwandelingen is het vandaag tijd om het wat rustiger aan te doen in de tweede stad van Tasmanië, Launceton. Vanuit het logies wandelen we naar Cataract George, een woeste canyon die uitmondt in het stadspark van Launceston. Na de picknick in het park, is de namiddag vrij.

Overnachting in Launceston.

• 15 | Bay of Fires

Ons volgend logies is prachtig gelegen aan Georges Bay in St. Helens, een relaxte plaats waar altijd een vakantiestemming heerst. Vlakbij St. Helens liggen twee van de mooiste baaien van Tasmanië: Binalong Bay en Bay of Fires, die we gaan bewonderen en verkennen tijdens 2 korte wandelingen.

Overnachten in St. Helens. Vanavond staat er nog eens BBQ op het menu.

• 16 | Wandelen door Freycinet National Park

Onze volgende bestemming is het schiereiland Freycinet, met het gelijknamige National Park. Het Wineglass Bay Circuit, een mooie circulaire route  van 4 à 5 u. wandelen, biedt uitstekende zichten op Great Oyster Bay. Optioneel kan je een bootocht doen langs de kust, met niet alleen prachtige zichten op het bergachtige schiereiland, maar ook kans op het spotten van zeevogels en -zoogdieren (incluis walvissen).

We overnachten de komende 2 dagen in de buurt van Little Swanport, op een bijzondere plaats helemaal omringd door ‘bush’ die bewoond wordt door o.a. wallabies en Tasmaanse egels.

• 17 | Wilde dieren op Maria Island

Een half uurtje rijden en we zijn in Triabunna, waar we de ferry nemen naar het autovrije Maria Island. Naast mooie landschappen met baaien, kliffen en bergen, tref je hier veel gevleugelde bewoners aan, o.a. albatrossen en pinguïns. Het eiland heeft een bewogen geschiedenis van confrontaties tussen de Aboriginals en de vroege kolonisten (vooral walvisvaarders) en werd in de 19de eeuw door de Engelsen gebruikt als gevangeniseiland.

Er zijn verschillende wandelmogelijkheden, maar het autovrije eiland leent zich - indien er interesse is - ook uitstekend tot fietsen. Niet altijd evident, gezien de vaak sterke winden en het oneffen terrein. Als er ergens een waterkans is om een Tasmaanse duivel in het wild te spotten, is het hier. Na de zware ziekte die 75 % van de duivels heeft uitgeroeid op Tasmanië zelf, werden in 2012 28 gezonde dieren uitgezet op Maria Island. Ondertussen zijn ze al met meer dan 100. De kans om wombats te zien is vrij groot.  Terug naar onze cabins in de bush voor de tweede overnachting.

• 18 | Tasman Peninsula

De Tasman Peninsula is de laatste bestemming van deze reis en zeker niet de minste. Hier brengen we 3 nachten door in rustig gelegen cottages. In het Tasman National Park maken we een wandeling naar Cape Raul, bekend om zijn sensationele zeekliffen. Er staat hier vaak een sterke wind, maar de zichten van op de Cape zijn onvergetelijk.

• 19 | Verder in Tasman Peninsula

Door een stevige wandeling maken we verder kennis met dit prachtige park. Een stevige klim door bosrijk gebied brengt ons bij de Tatinells Hill. Het pad loopt hier via verschillende baaien verder tot aan Fortescue Bay.

• 20 | Port Arthur

De voormalige gevangenis, Port Arthur, is een historische met een luguber verleden maar prachtig gelegen. Een bezoek aan deze plek is dan ook een must. Geïnteresseerden kunnen in de namiddag Cape Hauy bezoeken, de wandeling eindigt opnieuw bij de imposante zeekliffen met o.a. de befaamde 'Totem Pole', een 80 meter hoge rots die loodrecht uit de zee naar boven priemt en een zeer gegeerd doel is voor de betere rotsklimmers.

• 21 | Taranna

Transfer van een kleine 2 u. terug naar Hobart. Afhankelijk van het vertrekuur in Taranna en het aankomstuur in Hobart, kunnen we nog wat bezoeken. Daarna is het onverbiddelijk afgelopen en rijden we naar de luchthaven waar in de namiddag de terugreis naar Brussel begint.

• 22 | Naar huis

Vandaag kom je weer aan in Brussel.

• Op reis met onze Belgische partner Anders Reizen
  • We zien de Tasman Peninsula

Wandelvakantie Australië - Tasmanië

Binnenkort boekbaar.
Ik blijf graag op de hoogte.

Tasmanië
Bedankt, we houden je op de hoogte

Liever telefonisch contact met één van onze reisadviseurs? Neem contact met mij op.

Stem & Win

Win een droomreis voor 2 personen

Laat ons weten welke bestemming jij het liefst zou willen ontdekken en maak kans op een reis naar het land van je keuze!