< Terug naar resultaten

Veelgestelde vragen

  • top

    Algemeen

  •   top

    Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  •   top

    Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.

    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  •   top

    Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@sawadee.nl).

  •   top

    Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  •   top

    Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  •   top

    Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  •   top

    Ik zie mijn beoordeling niet terug op jullie website, hoe kan dat?

    De getoonde beoordelingen worden door onze reizigers gegeven in een enquête na afloop van de reis, of via de feedback in de Sawadee app. Niet alle beoordelingen worden (direct) door ons geplaatst. Suggesties voor route en/of programmawijzigingen worden voorgelegd aan onze productmanagers en eventueel achteraf geplaatst en voorzien van feedback van onze kant. Individuele klachten kunnen worden behandeld door onze afdeling klantenservice en worden persoonlijk teruggekoppeld. Ook beoordelingen met privé informatie (achternamen van deelnemers en reisleiders, ziektegevallen, persoonlijke vragen) worden niet, of herschreven geplaatst. Beoordelingen met klachten die door aanpassingen aan de reis niet meer actueel zijn kunnen verwijderd worden. We behouden ons het recht voor uitgebreide teksten in te korten.

  • top

    Boeken van je reis

  •   top

    Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan niet te lang te wachten met boeken omdat veel reizen, zeker in het hoogseizoen, snel vol zitten. Houd er tevens rekening mee dat ongeveer 6 weken voor vertrek, maar vaak nog wel eerder, vluchten en accommodaties op aanvraag zijn. Je kunt dan nog wel boeken maar de reservering is onder voorbehoud van beschikbaarheid van vluchten en accommodaties. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en kunnen aan wijzigingen onderhevig zijn. Graag willen we nog extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Minstens 8 tot 10 weken voor vertrek van de reis zijn wij meestal genoodzaakt niet geboekte vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappijen. Ook kan het echter voorkomen dat vlucht en/of landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs beschikbaar zijn. Indien er onverhoopt een toeslag voor de vlucht en/of landarrangement geldt, word je als klant zo snel mogelijk ingelicht over de hoogte hiervan. Op dat moment heb je de keuze om akkoord te gaan met deze toeslag of om bijvoorbeeld een andere vertrekdatum te kiezen, een andere reis te boeken of om de reis kosteloos te annuleren.

  •   top

    Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma.Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  •   top

    De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: des te meer mensen de reis boeken, des te sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde ?Vakantie Garantie Optie? nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures

  •   top

    Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    De boekingsvoorwaarden van Sawadee Reizen vind je hier: Boekingsvoorwaarden.
    Sawadee Reizen is aangesloten bij het ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee Reizen zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. U vindt deze voorwaarden op ANVR.nl

    of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal u een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als u hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  •   top

    Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. We streven er naar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  •   top

    Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur.Lees hier meer informatie over betalingen.

  •   top

    Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  •   top

    Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Wanneer je met Sawadee op reis gaat, stellen we het afsluiten van een individuele reisverzekering verplicht. Je kunt een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering eenvoudig bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet.Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  •   top

    Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij boeking of naderhand van je boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur, tevens je boekingsbevestiging, een wijziging wilt aanbrengen in je boeking, betekent dit ook een wijziging op je factuur. Kies je voor een nieuw factuur met alle kosten en de wijziging dan brengen we administratie kosten in rekening. Kies je voor een losse aanvullende factuur, dan brengen we geen administratiekosten in rekening. Besluit je na boeking dat je mee wilt op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden van zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  •   top

    Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis maar wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan is dat in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Als je de hiervoor benodigde vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aanvraagt brengen we daar administratiekosten voor in rekening. Vraag je de vluchtwijziging na de boeking aan, dan berekenen we hier hogere administratiekosten voor. Als de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket valt, of er geldt een toeslag op de vlucht, moeten we naast de bovengenoemde administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor vluchtverlengingen geldt altijd dat de vlucht op aanvraag is. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven.Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  •   top

    Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Je kunt je mail sturen naar info@sawadee.nl). Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  •   top

    Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken op een enkele uitzondering na, vanuit Schiphol. Met de trein bent u vanuit Antwerpen in nog geen twee uur op Schiphol. Voor meer informatie: www.ns.nl of www.nmbs.be.

  • top

    Vluchten en tickets

  •   top

    Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema en het e-ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via de website Checkmytrip.com. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee te nemen. Op het beginscherm van de website zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je deze printen.

  •   top

    Ik kan niet inloggen op Check my trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, of Mrs óf Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  •   top

    Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden door ons per e-mail aan je verstuurd. Alle overige vluchten die hierin niet genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  •   top

    Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus op deze manier zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Indien de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeenkomt met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  •   top

    Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet staan zijn medereizigers uit je groep. We hebben ongeveer tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  •   top

    Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je eigenlijk niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket, ook wel electronisch ticket, is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  •   top

    Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com

    - TUIfly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl


    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreis passagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  •   top

    Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet tenslotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, vaak is het bovendien mogelijk om onderweg je kleding te (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij een toeslag doorberekent. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagage limiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  •   top

    Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven, als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  •   top

    Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra kosten verbonden. Klik op onderstaande link voor de kosten: administratiekosten Houdt er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreis datum. In dit geval nemen we contact met je op over de meerprijs, en maken we je boeking natuurlijk pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen.

  •   top

    Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de overeenkomsten die wij met de luchtvaartmaatschappijen hebben. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is zeker mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Houdt er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreis datum. In dit geval nemen we contact met je op over de meerprijs, en maken we je boeking natuurlijk pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. Aan een vluchtverlenging zijn tevens extra administratiekosten verbonden. Klik op onderstaande link voor de kosten: administratiekosten De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen.

  •   top

    Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    In overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken, je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtverlenging aanvragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra kosten verbonden. Klik op onderstaande link voor de kosten: administratiekosten Houdt er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreis datum. In dit geval nemen we contact met je op over de meerprijs, en maken we je boeking natuurlijk pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen.

  •   top

    Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken. Dan dien je zelf je vluchten te verzorgen en boek je bij ons een landarrangement. We verwachten je dan in het eerste hotel op de datum van aankomst van de groep op de bestemming. De definitieve gegevens van het eerste hotel ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  •   top

    Is er een groep incheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groep incheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie op Schiphol. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  •   top

    Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te upgraden naar bijvoorbeeld Economy Comfort Class stoelen. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.


    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    Arkefly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website van www.arkefly.com. Tevens kun je bij ArkeFly tegen betaling in economy comfort of premium comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan vragen wij hier administratiekosten. Klik op onderstaande link voor de kosten: administratiekosten

    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je zelf doen via de website van www.flycorendon.com Dit is mogelijk tegen een vergoeding. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via de website van www.transavia.com Dit kun je doen nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, de stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij ook altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol nog even kenbaar te maken.

  •   top

    Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je aan ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  •   top

    Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je aan ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zullen daar zoveel mogelijk rekening mee houden en op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  •   top

    Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan even contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers even in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten 

  • top

    Voorbereiding op je reis

  •   top

    Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Vaders en moeders, met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole. Naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte.

  •   top

    Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor een aantal van de door ons bezochte landen is het noodzakelijk om voor vertrek zelf een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van de betreffende reis kun je onder het kopje "Paspoort en visum informatie" de specifieke visumvoorwaarden voor het te bezoeken land (of landen) vinden en op welke termijn het visum moet worden aangevraagd. Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken!

  •   top

    Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Met behulp van deze applicatie kun je gemakkelijk in contact komen met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt deze applicatie alleen gebruiken wanneer je een Facebook account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook account, helaas kunnen we deze applicatie op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. 

    Wel hebben we naast de Facebook app ook een mobiele app voor je telefoon (en tablet). Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, maar hierin vind je o.a. ook het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  •   top

    Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we hieronder een beperkt en selectief aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet.

    Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren

    Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt.

    Reisadviezen
    www.minbuza.nl site van het ministerie van buitenlandse zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meestgestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl informatie over de garantieregelingen en dekkingbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.

    www.douane.nl voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert.



    Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl reisgidsen en kaarten
    www.tegastin.nl reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen.

    Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal
    www.fairtourism.nl een interactieve website over duurzaam toerisme
    www.maxhavelaar.nl website over eerlijke handel met derde wereld producenten
    www.een.nl Armoede de wereld uit
    www.greenseat.nl compensatie van CO² uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen
    www.wwf.nl lees de projecten van het wereldnatuurfonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen.

    Geld en verzekeringen
    Atmhunter
    www.gwktravelex.nl: online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com wisselkoersen
    www.europeesche.nl informatie over reisverzekeringen.

    Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Schiphol Amsterdam
    www.ns.nl reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl swahili cursus
    www.afrikanieuws.nl boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth satellietbeelden en andere kaarten.
    www.picasa.com software om alle afbeeldingen op de PC automatisch te rangschikken.
    www.tropentheater.nl informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.kit.nl onder kit publishers staan landenboekjes speciaal voor kinderen.
    www.samsam.net site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maak het waar.nl overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org site voor kinderen hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl wat voor weer is het.
    www.worldtimeserver.com overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  •   top

    Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  •   top

    Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans om ziek te worden tijdens de reis te verkleinen:
    Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    Bedenk bij reeds geschild fruit hoe lang het al zo ligt.
    Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag en darmklachten.

  •   top

    Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) zitten langere trek- of wandeltochten. Hiervoor is een goede voorbereiding aan te raden. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids ''Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings'' samengesteld. Deze gids is voor iedereen die een reis met Sawadee gaat maken waarin een trektocht is opgenomen en kun je hier downloaden.

  •   top

    Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Wij proberen op zoek te gaan naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee Reizen hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, natuur en milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Hieronder een aantal tips:
    * Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    * Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers een gast in hun land.
    * Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    * Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    * Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    * Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, maar daarnaast steunen jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    * Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen ng zo vies uit. Gooi wc-papiertjes onderweg in de prullenbak, of stop ze in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegende wc-papiertjes in een natuurgebied zien er niet alleen erg vies uit, maar zijn ook een bron van bacterin.
    * Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust op waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn bijvoorbeeld niet wenselijk in de bewoonde gebieden. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    * Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland en lever ze daar in voor verwerking.
    * Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan.

  •   top

    Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.
    * Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    * Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    * Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    * Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    * Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    * Blijf op de paden.
    * Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    * Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    * Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  •   top

    Wat moet ik doen als ik medicijnen wil meenemen naar het buitenland?

    Gebruik je speciale medicijnen, neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

    Indien je zwaardere medicijnen gebruikt die onder de Opiumwet (kunnen) vallen, lees dan het advies op: Rijksoverheid.nl.

  • top

    Vragen over onze fietsreizen

  •   top

    Mag ik mijn eigen fiets meenemen?

    Bij alle kampeerreizen kun je kiezen voor het meenemen van je eigen fiets of een fiets huren. Zorg wel dat je fiets in goede staat verkeert en minimaal 21 versnellingen heeft. Bij de vliegreizen staat per reis vermeld of je je eigen fiets kan meenemen.

  •   top

    Kan ik naar een vliegbestemming mijn eigen fiets meenemen?

    Meestal kun je kiezen tussen het meenemen van je eigen fiets en het huren van een fiets. Houd er echter rekening mee dat het aantal kilo’s op de vlucht beperkt is en hier dus vaak extra kosten aan verbonden zijn. Deze kosten kunnen per bestemming verschillen en zijn bij onze medewerkers na te vragen.

  •   top

    Zijn de huurfietsen verzekerd?

    Je bent te allen tijde verantwoordelijk voor je huurfiets. Bij diefstal moet je daarom aangifte doen en de fietssleutels kunnen overleggen. We gaan ervan uit dat je de huurfiets in dezelfde staat weer inlevert, als waarin je hem ontvangen hebt. Lees goed de polisvoorwaarden van je reisverzekering door en vraag bij je boekingskantoor of schade en/of diefstal aan je (huur)fiets wordt gedekt.

  •   top

    Moet ik mijn eigen reserveonderdelen en gereedschap meenemen?

    Zorg dat je fiets voor vertrek helemaal in orde is. Monteer zo nodig nieuwe banden en nieuwe remblokken. Op de reis gaan in ieder geval een hogedrukpomp en een gereedschapskist mee om de meest voorkomende reparaties te kunnen verrichten. Verder gaat er een beperkte hoeveelheid reserveonderdelen mee, o.a. binnen- en buitenbanden. De reisbegeleider kan je in geval van nood weer op weg helpen, maar kan onmogelijk voor alle merken, de vele soorten spaken, derailleurs, kettingen en remblokken bij zich hebben.

  •   top

    Mijn zoon is deze zomer bijna 5. Kan hij dan al op een aanhangfiets?

    Uiteraard is het ene kind groter en zwaarder dan het andere, maar de leeftijd waarop kinderen te groot worden voor een achterzitje ligt doorgaans bij 4 jaar. Of een kind dan ook al meteen op een aanhangfiets mee kan fietsen, ligt ook weer aan het kind. Is het er fysiek al klaar voor? Kan het goed stil zitten? Luistert het goed naar je aanwijzingen? Zeker in zo’n “tussenjaar” is het raadzaam om geen al te zware tocht te kiezen en het fietsen regelmatig te onderbreken. Denk er ook aan dat het voor de ouder voorop ook even wennen is. Dat geldt voor het sturen, maar ook voor het fietsen zelf. Je moet er rekening mee houden dat dit een extra belasting vormt. Het is dan zeker belangrijk om met een juiste, lichte versnelling een heuvel op te kunnen fietsen. Twijfel je? Kom dan eens langs op ons kantoor om een huurfiets en aanhangfiets uit te proberen. Maak daarvoor wel eerst even een afspraak!

  •   top

    Kan mijn kind de reis zelf fietsen?

    Natuurlijk is het niveau van ieder kind verschillend, maar over het algemeen is het zo dat een kind vanaf 7 jaar de lichtere reizen zelfstandig kan fietsen. Voor kinderen vanaf 4 jaar zijn er speciale aanhangfietsen. Kinderen van 0 tot 4 jaar kunnen mee in een kinderzitje als ze goed kunnen zitten.

  •   top

    Is hoofdbescherming verplicht?

    Wij adviseren altijd een valhelm te dragen, maar wij stellen dit niet verplicht. Bij de huur van een kinderfiets, aanhangfiets en zitje is een valhelm inbegrepen. In Spanje is het dragen van een fietshelm wel verplicht.

  •   top

    Hoe zwaar zijn de verschillende tochten?

    Behalve de bestemming speelt het fietsniveau een belangrijke rol of een reis geschikt is voor je. Het is van belang dat je een reis kiest die bij je past. Niet te zwaar, maar ook niet te licht. Je vindt in ons programma reizen van fietsniveau 1 t/m 5. De lengte van de etappes, het hoogteverschil, het klimaat, al die dingen nemen wij mee in de weging van een reis.

    1. De lichtste fietsvakantie; over grotendeels vlak terrein, met niet al te lange dagafstanden (gemiddeld 50 km). Korte pittige hellingen met hoogteverschillen tot ± 100 meter komen voor.

    2 Niet te steile en niet te lange hellingen over niet erg moeilijk terrein. De dagafstanden zijn soms wat langer, tot plm. 65 km per dag.

    3 Zo af en toe langere en steilere hellingen zonder dat deze overheersen. De dagafstanden zijn gemiddeld 70 km.

    4 De hellingen zijn steiler en langer dan die van de voorgaande categorieën en vragen derhalve meer kracht. Het landschap heeft een bergachtig karakter. Dagafstanden tot plm. 80 km.

    5 Een meer sportieve tint. Fietsen in pittig heuvellandschap of zelfs bergen en veelal een wat langere afstand. Dagafstanden variëren van 70 tot 100 km.

    Familiereizen bieden we aan in categorie 1 t/m 3. De lengte van de etappe, het hoogteverschil, het klimaat, al die dingen nemen wij mee in de weging van een reis.
    Natuurlijk is elk kind anders, maar in het algemeen kan een kind vanaf 7 jaar niveau 1 zelfstandig fietsen. Voor de hogere niveaus moeten zij over wat meer kracht in de benen beschikken. Een aanhangfiets is voor kinderen tussen 4 en 7 jaar een prima optie. Zwaar voor de ouders? Dat ligt eraan hoeveel de kinderen meetrappen! Kinderen onder de 4 kunnen lekker mee in een kinderzitje. Twijfel je? Neem dan contact met ons op!

  •   top

    Is er hulp bij pech onderweg ?

    De bezemwagen of volgauto is nooit ver weg. De reisleiders zijn per mobiel te bereiken en proberen je zo snel mogelijk helpen. Er wordt wel van je verwacht dat je een lekke band zelf kunt plakken.

  •   top

    Hoe gaat het precies met de maaltijden bij de kampeerreizen?

    Op de kampeerreizen gaat er een luifelkeuken mee. Dit is een complete keuken inclusief borden en bestek. De begeleider doet inkopen voor ontbijt, lunch en diner. Compleet verzorgd dus. Wel dien je gemiddeld twee keer, onder het genot van een drankje, de kok te helpen met het voorbereiden van de maaltijden. Na het eten wordt er natuurlijk nog geholpen met de afwas.

    Op alle dagen wordt er gekookt, op één dag na, want dan is er ook voor de begeleiding een moment van rust. Voorts is er bij deze reizen de mogelijkheid, tijdens het ontbijt, een lunchpakket te maken.

    De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen. Ter plaatse betaalt je ca. € 12,- per dag voor deelnemers vanaf 13 jaar. Voor kinderen van 5 t/m 12 jaar € 7,50 en kinderen van 2 t/m 4 jaar € 4,- per persoon per dag. Kinderen van 0 tot 2 jaar betalen niets.

  •   top

    Welke kampeerspullen moet je meenemen bij de kampeerreizen binnen Europa?

    Je dient zelf te zorgen voor een tent, matje, slaapzak, binnenzak (laken) en zaklamp. Je tenten en bagage gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Een eigen campingstoeltje is toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto’s genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien. Houd er rekening mee dat je overdag tijdens het fietsen niet bij je bagage kunt.

  •   top

    Wanneer ontvang ik de routebeschrijving?

    De uitgeprinte routebeschrijving ontvang je bijna bij alle fietsvakanties ter plaatse van de reisbegeleiding. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je deze ook per mail.

  •   top

    Onderhoud van de fiets. Hoe kan ik mijn fiets het beste nakijken voor vertrek?

    Kijk voordat je weggaat alle vaste en draaiende onderdelen na. Controleer of alle boutjes (bijvoorbeeld die van de bagagedrager) goed vast zitten. Check of het zadel goed horizontaal staat en stevig vast zit. De draaiende onderdelen zijn het meest belangrijk, want die zijn aan slijtage onderhevig. Je merkt dat vaak het eerst doordat er speling ontstaat.
    •Wielen: Kijk of er speling is op de naven: zet het wiel in het frame en probeer de velg tegen het remblokje aan te trekken. Beweegt de velg ten opzichte van het frame, dan is er speling. 

    • Balhoofd: Knijp de voorrem stevig in en probeer de fiets naar voren en naar achteren te bewegen. Zodra de voorvork en/of het stuur dan ook maar iets ten opzichte van het frame beweegt, is er sprake van speling op het balhoofd 


    • Trapas: Beweeg de trapassen heen en weer in de breedte van de fiets. Als u merkt dat er ergens speling in zit, corrigeer dat dan met het juiste gereedschap of ga naar je fietsenmaker. Controleer kort voor je vakantie ook je banden. Kijk of er geen scheurtjes in het rubber zitten. Ook al is het loopvlak nog goed, door opgedroogde modder en zonlicht droogt het rubber uit en zal het sneller scheuren. Ook tijdens je vakantie is het zaak om je fiets te onderhouden.
    • Smeer regelmatig de ketting en de derailleurkabels. Als je een derailleurkabel niet smeert, gaat het schakelen stroef en dat kost op den duur derailleurschakelaars. 

     
    • Voor de rem- en derailleurkabels is het volgende recept handig. Schakel naar het kleinste voorblad en het kleinste achterblad. De binnenkabel is dan helemaal ontspannen, zodat je zonder problemen de buitenmantel kunt loshalen en verschuiven. Nu kun je makkelijk op de binnenkabel een beetje olie druppelen. • Vermijd rijden met een scheve ketting want daardoor slijten ketting en tandwielen sneller en bovendien heb je een laag traprendement. Als je de ketting en tandwielen goed schoonhoudt en zoveel mogelijk met een rechte ketting rijdt, dan mag je verwachten dat je er twee keer zo lang mee doet. Wanneer een ketting over de tandwielen heen schiet dan is het tijd om de ketting en de bladen te vervangen. 


    • Voor het goed schoonhouden en smeren van bladen en kettingen kun je het volgende doen: doe een beetje teflon op de gehele ketting en veeg na enkele rondjes draaien trappen het meeste er weer vanaf met een doek. Dit is van belang, omdat door de teflon anders veel zand aan de ketting en bladen blijft kleven, wat extra slijtage tot gevolg heeft. Ons advies: geef je fiets voor de vakantie een grote beurt; doe dit zelf of ga naar een fietsenmaker.

Familiereis Vietnam

Boekbaar vanaf 01-01-2017.
Ik blijf graag op de hoogte.

image
×
Bedankt, we houden je op de hoogte
Naar boven
 

Maak kans op een reisvoucher
ter waarde van € 750!

De herfst is in aantocht.. Dagen worden korter, het wordt kouder.. Heb je al zin in vakantie? Als reisliefhebber kunnen we je vast en zeker blij maken met een Sawadee reisvoucher t.w.v. € 750!

Kans maken? Beantwoord dan onderstaande vraag en wie weet ben jij dan de gelukkige!