Service | Reisadvies | Sawadee Reizen

Goed verzekerd op reis

Voor meer informatie over a.s.r. verzekeringen en het coronavirus klik hier.

Medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen flink in de papieren lopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Dit is de reden dat we een individuele reisverzekering verplicht stellen. Deze verzekering kun je eenvoudig bij ons afsluiten. Sawadee Reizen biedt in samenwerking met a.s.r. een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. A.s.r. is al jaren de nummer één reisverzekeraar en recreatiespecialist en zorgt ervoor dat je er nooit alleen voor staat.

Tijdens je reis of vakantie word je in noodgevallen direct geholpen. Overal ter wereld! Je hoeft daarvoor alleen maar te bellen met de a.s.r. Hulplijn. Daar staan dag en nacht professionele hulpverleners voor je klaar om je in je eigen taal te helpen bij pech, ongevallen, ziekenhuisopnamen en calamiteiten.

De verzekeringen zijn speciaal op de reizen van Sawadee afgestemd. Een verzekering is eenvoudig af te sluiten bij het boeken van je reis. Ga je drie aaneengesloten weken of meerdere keren per jaar op reis? Dan is het al gauw voordeliger om te kiezen voor een doorlopende verzekering. Wij bemiddelen in verzekeringen en ontvangen daarvoor van a.s.r. provisie.

Bekijk meer verzekeringen van a.s.r. die je via Sawadee kunt afsluiten:

Raadpleeg altijd de polisvoorwaarden van je verzekeringen:

Belangrijk:  voor het afsluiten van een reisverzekering moet u een Nederlandse ziektekostenverzekering hebben. Uitzondering voor grensbewoners in België en Duitsland; uw eigen ziektekostenverzekering dient dekking te hebben voor medische kosten in het land waar u naartoe reist.

Schade

Heb je schade en ben je verzekerd bij a.s.r., dan kun je via de website van a.s.r. je schade melden. Gebruik hiervoor onderstaande link:

Schadeclaims indienen | a.s.r.

A.s.r. zal bij de schadeclaim vragen om een aantal digitale documenten zoals de boekingsbevestiging. Heb je deze niet meer in je bezit of heb je hulp nodig bij je claim, neem dan contact met ons op via 020-4202220.

Klachten

Heb je een klacht en ben je verzekerd bij a.s.r., dan kun je via de website van a.s.r. je klacht melden. Gebruik hiervoor onderstaande link:

Klacht indienen | a.s.r.

Verzekeringskaarten

Als je een verzekering afsluit ga je akkoord met de digitale verstrekking van de verzekeringskaart die hoort bij de aangevraagde verzekering. Hieronder zijn de verschillende verzeringskaarten te vinden:

Kortlopende reisverzekering | a.s.r.
Kortlopende annuleringsverzekering| a.s.r.
Doorlopende reisverzekering | a.s.r.

Brochure aanvraag

Vanwege duurzame overwegingen hebben we besloten dit jaar geen papieren brochure te maken. Uiteraard hebben wij ervoor gezorgd dat alle informatie die in de brochure terecht zou komen, ook beschikbaar is op onze website. Daarnaast kijken we graag persoonlijk met je mee voor het vinden van een passende reis.

Kunnen we je op het moment met onderstaand helpen?




Heb jij je al aangemeld om de brochure te ontvangen maar wil je je hiervoor afmelden? Dat kan op deze pagina.






Boek met zekerheid, wij zijn aangesloten bij:

Vaccinatie

Sawadee Reizen werkt samen met Thuisvaccinatie.nl

Thuisvaccinatie.nl is een landelijk werkend vaccinatiecentrum dat op locatie werkt, en de prijzen zijn gelijk aan het landelijk gemiddelde. Dankzij tijdige vaccinatie kun je jezelf een hoop ellende besparen. Een kleine moeite, vooral omdat Thuisvaccinatie.nl gewoon bij je thuis komt voor de vaccinatie.

Vaccinaties halen tijdrovend?

Je gaat op reis en hebt vaccinaties nodig, maar je hebt weinig tijd om overdag een afspraak te maken. De gecertificeerde medewerkers van Thuisvaccinatie.nl komen bij je langs wanneer het jou uitkomt, zelfs in de avonduren. Dus geen reis- en wachttijd!

De voordelen van Thuisvaccinatie.nl:

  • Vaccinatie en reisadvies bij je thuis
  • Buiten kantooruren en in weekenden
  • Vaccinatie door erkende artsen
  • Vergoeding meestal (deels of geheel) mogelijk

Maak hier een afspraak voor je vaccinatie via thuisvaccinatie.nl.

Hoe werkt thuisvaccinatie

Bekijk onderstaande video voor meer uitleg over vaccineren via thuisvaccinatie.nl.

Boekings- en ANVR-Reizigersvoorwaarden

Sawadee Reizen (KvK Amsterdam 33223550) is aangesloten bij de ANVR. De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van reizen en informatie daarover. De reizen op deze website worden aangeboden onder de ANVR-Reizigersvoorwaarden (ANVR Reisvoorwaarden voor pakketreizen of ANVR-Boekingsvoorwaarden voor losse reisdiensten en/of Gekoppeld Reisarrangement Voorwaarden) die van toepassing zijn op alle aanbiedingen op deze website tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is.
Klik hier voor het lezen en opslaan van de ANVR-Reizigersvoorwaarden en overige belangrijke informatie. De ANVR-brochure vind je hier.
Op het boekingsformulier moet je aanvinken dat je voor boeking kennis hebt genomen van en akkoord gaat met de specifieke voorwaarden uit de ANVR-Reizigersvoorwaarden die van toepassing zijn op jouw boeking, t.w. de ANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen of ANVR-Boekingsvoorwaarden voor losse reisdiensten en/of Gekoppeld Reisarrangement Voorwaarden en overige ANVR-informatie.

Wettelijke informatie

De combinatie van reisdiensten die je wordt aangeboden, is een pakketreis in de zin van Richtlijn (EU) 2015/2302. Bijgevolg kun je aanspraak maken op alle EU-rechten die voor pakketreizen gelden. Wij zijn ten volle verantwoordelijk voor de goede uitvoering van de volledige pakketreis. Wij beschikken ook over de wettelijke verplichte bescherming om je terug te betalen en, indien het vervoer in de pakketreis is inbegrepen, te repatriëren ingeval wij insolvent worden. Meer informatie over basisrechten krachtens Richtlijn (EU) 2015/2302.

De navolgende bepalingen zijn door Sawadee Reizen zelf vastgesteld. Hierover heeft wat betreft de inhoud van deze artikelen geen overleg plaatsgevonden tussen ANVR en Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal-Economische Raad. Behoudens de in de voorwaarden zelf toegestane afwijkingen of toevoegingen kunnen deze eigen bepalingen geen afbreuk doen aan de ANVR-Reizigersvoorwaarden en zijn uitsluitend bedoeld als aanvulling op de ANVR-voorwaarden daar waar dat vermeld staat in de ANVR-voorwaarden zelf en/of om de positie van de reiziger verder te versterken. 

Op tijd boeken

Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn, of een stoel is alleen nog in de duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat vlucht en/of landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

Optie nemen

Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexpert via 020 420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje vertrekdata en prijzen van de betreffende reis.

Eventuele onjuistheden met betrekking tot de prijs en/of de reisbeschrijving

Hoewel we bij alle vermeldingen op onze website uiterste zorgvuldigheid betrachten, kunnen we niet uitsluiten dat er onjuistheden in de gegevens voorkomen van welke aard dan ook. Bij constatering hiervan zullen we dit zo spoedig mogelijk corrigeren.

Annuleringsvoorwaarden Sawadee

Het kan na boeking gebeuren dat je je reis voor vertrek moet annuleren. Sawadee brengt je dan annuleringskosten in rekening. Bij annulering is iedere reiziger het volgende percentage van de reissom* aan Sawadee verschuldigd:

  • tot 56 dagen voor vertrek: 20% van de reissom
  • 56e tot 28e dag voor vertrek: 50% van de reissom
  • 28e tot 14e dag voor vertrek: 75% van de reissom
  • binnen 14 dagen voor vertrek: 100% van de reissom

* definitie van reissom = alle op factuur berekende onderdelen exclusief bijdrage Calamiteitenfonds, de (mogelijke) bijdrage(n) aan goede doelen en premie kortlopende reisverzekering. De boekingskosten en de premie voor de kortlopende annuleringsverzekering worden bij annulering volledig in rekening gebracht, ongeacht annuleringsdatum.

Voor de volgende reizen gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden:

Voor onze Pop-Up reizen en voor vluchten met comfortclass gelden de volgende annuleringsvoorwaarden:

  • tot 28 dagen voor vertrek: 50% van de reissom
  • 28e tot 14e dag voor vertrek: 75% van de reissom
  • binnen 14 dagen voor vertrek: 100% van de reissom

Voor de Poolreizen (Antarctica, Falkland eilanden, South Georgia, Noord-Canada, Groenland en Spitsbergen) gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden:

  • tot 91 dagen voor vertrek: 25%
  • 90-61 dagen voor vertrek: 75%
  • binnen 60 dagen voor vertrek: 100%

Voor de reizen naar de Galápagoseilanden waarbij je overnacht op een boot gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden (dit geldt ook voor de Galápagos-verlenging, op een boot, na de Ecuador reizen.) Let op: dit geldt niet voor de Ecuador reizen waarbij je overnacht in hotels op de Galápagoseilanden:

  • tot 120 dagen voor vertrek: 25% over het bedrag van de Galapagos Cruise en 100% over de binnenlandse tickets van en naar de Galapagos eilanden
  • binnen 120 dagen voor vertrek: 100%

Ook voor Exodus gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden:

  • bij annulering tot de 21e dag (excl.) vóór de vertrekdag: 25% van de reissom (met een minimum van € 300,-)
  • bij annulering vanaf de 20e dag (incl.) tot de 15e dag (excl.) vóór de vertrekdag: 80% van de reissom
  • bij annulering vanaf de 14e dag (incl.) tot en met de vertrekdag: 100% van de reissom.

Annulering van de reisovereenkomst door de reiziger dienen we altijd schriftelijk via het annuleringsformulier te ontvangen. Met een passende annuleringsverzekering van a.s.r. waar je jezelf vrij van deze kosten bij een geldige reden om te annuleren (ter beoordeling aan de verzekeraar).

Visumaanvraag

In alle gevallen geldt dat Sawadee niet aansprakelijk kan worden gesteld indien om persoonlijke redenen geen visum wordt toegekend. Het valt onder je eigen verantwoording om vóór boeking bij de betrokken autoriteiten na te gaan, aan welke voorwaarden je moet voldoen om het benodigde visum te verkrijgen. Houdt er rekening mee dat sommige beroepen (o.a. media en/of krijgsmacht) mogelijk een uitzondering vormen op de reguliere visumprocedure bij het verkrijgen van het visum. Ook voor reizigers met een andere dan de Nederlandse of Belgische nationaliteit kunnen afwijkende visumvoorwaarden van toepassing zijn. Conform de ANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen art. 2.5 komen onkosten voor het niet (geheel) kunnen maken van de reis vanwege het ontbreken van geldige (reis)documenten voor rekening van de reiziger.

Prijsbeleid

Sawadee hanteert het principe van VARIABELE PRIJZEN bij al onze groepsreizen. Dit principe houdt in dat reissommen op onze website kunnen veranderen al naar gelang bezetting en moment van boeking. Doordat onze prijzen variabel zijn, is de op de website gepubliceerde reissom op het moment dat je de boeking maakt van toepassing. Deze reissommen zijn echter wel onder voorbehoud van beschikbaarheid van bijv. tickets. Indien alleen duurdere tickets beschikbaar zijn dan kan het zijn dat er een toeslag wordt doorberekend op eerder genoemde reissom. Uiteraard kan je de boeking kosteloos annuleren als je het niet eens bent met deze toeslag. Daarnaast kan Sawadee gebruik maken van kortingen en andere vormen van promotie om de verkoop op een bepaalde vertrekdatum, -periode of bestemming te bevorderen. Voor actuele voordelen kijk je o.a. op onze website. Het kan dus voorkomen dat medereizigers niet dezelfde prijs hebben betaald. In de meeste gevallen geldt: wie vroeg boekt, betaalt minder.

Actiekortingen en actievoordelen kunnen niet gecombineerd worden, het voor jou als klant meest gunstige voordeel zal gelden voor de desbetreffende boeking. Vaste klantenkorting valt hier buiten en blijft altijd van kracht. Ook op alle boekingen waar actiekortingen en actievoordelen voor gelden zijn de ANVR-reisvoorwaarden en de Boekings-, & Annuleringsvoorwaarden van Sawadee van kracht.

Brandstoftoeslag en andere verhogingen na boeken

Zodra je geboekt hebt en wij de reis bevestigd hebben middels een factuur, staat de reissom in principe vast. Wel hebben wij het recht tot 20 dagen voor vertrek om de reissom te verhogen met maximaal 8%, als deze verhoging toe te schrijven is aan brandstoftoeslag, belastingen of andere toeslagen opgelegd door derden die niet direct betrokken zijn bij de uitvoer van de reis, zoals bijvoorbeeld een verhoging van toeristenbelasting, landingsrechten en vertrek- en aankomstbelasting in havens en/of op vliegvelden. Uiteraard zullen wij er alles aan doen om deze maatregel niet te hoeven nemen, maar bij hoge toeslagen zal dit helaas onvermijdelijk zijn. Een toelichting vanuit de ANVR over toeslagen vind je hier.

Vasteklantenkorting

Uiteraard zijn we hartstikke blij als je vaker met ons mee op reis gaat. Graag geven we je iets terug voor je trouw, in de vorm van een aantrekkelijke korting. Hoe vaker je met ons meegaat, hoe hoger de korting. Reis je voor de 3e of 4e keer met ons, dan ontvang je een korting van €25,-. Ga je voor de 5e t/m 9e reis met ons mee, dan bedraagt de korting €50,-. Vanaf je 10e reis brengen we €100,- in mindering op de reissom.

Betalingen

Je ontvangt van ons na boeking een E-factuur voor het totaalbedrag. Indien bij ons geen e-mailadres bekend is ontvang je de factuur per post.

  1. Maak binnen 2 weken na ontvangst van de factuur de genoemde aanbetaling van 20% van de reissom per persoon en de kosten van de eventueel afgesloten annuleringsverzekering over.
  2. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek door ons ontvangen zijn (met uitzondering van de West-Australië-reis (reiscode: AUWPU), hiervoor geldt: 60 dagen voor vertrek 100% betaling).

Betalingen in Nederland graag naar:

  • ABN AMRO rekening NL80ABNA0487171241

Betalingen vanuit het buitenland naar:

  • IBAN: NL80ABNA0487171241
  • BIC: ABNANL2A
  • ABN AMRO te Amsterdam

Verlengingen

Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening. Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra. Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket of er geldt een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht op aanvraag is. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven.

Deelnemers en doorgang

Sawadee garandeert een reis op basis van het minimum aantal definitieve deelnemers en op boekingsresultaten uit voorgaande jaren. Het minimum aantal deelnemers dat nodig is om doorgang van een reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Sawadee behoudt zich echter het recht voor reizen tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek te annuleren. Om het karakter van een groepsreis te bewaren, streven we op de meeste reizen naar een minimum aantal deelnemers van 8 personen. In een enkel geval kan dit minder zijn. 

Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, kan het voorkomen dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie komt dan (tijdelijk) te vervallen totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Wanneer dit niet meer mocht lukken, zijn de volgende oplossingen (of een combinatie hiervan) mogelijk: omboeken naar een andere vertrekdatum of een andere reis of uitvoering van de reis met een lokale (Engelssprekende) in plaats van een Nederlandse reisbegeleider. Uiteraard worden alle oplossingen met jou besproken.

Administratie- en wijzigingskosten

In onderstaande tabel vind je een overzicht van de administratie- en wijzigingskosten die we in rekening brengen op je boeking en bij eventuele wijzigingen naderhand. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Hieronder zie je welke administratiekosten wij rekenen voor welke wijziging. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing.


Boekingskosten voor 1 deelnemer €25 per boeking
Boekingskosten voor 2 deelnemers €40 per boeking
Boekingskosten voor 3 of meer deelnemers €50 per boeking
Administratiekosten Vluchtverlenging / Verlengingspakket * €50 per persoon
Administratiekosten na boeking Vluchtverlenging / Verlengingspakket ** €100 per persoon
Wijzigingen na boeking, met nieuwe factuur *** €50 per boeking
Wijzigingen na boeking, met aanvullende factuur *** geen kosten

* Met een maximum van €100 per factuur, exclusief eventuele toeslag op vliegticket en/of accommodatie.
** Met een maximum van €200 per factuur, exclusief eventuele toeslag op vliegticket en/of accommodatie.
*** Nieuwe factuur betekent dat je een nieuwe factuur ontvangt met de totaalkosten. Eerdere facturen komen te vervallen. Losse aanvullende factuur betekent dat je een factuur ontvangt met enkel de gewijzigde kosten. Je verrekent deze nieuwe factuur zelf met je originele factuur.

De laatste reisinformatie en vliegtickets

Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

Reisdocumenten

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten (een geldig paspoort en eventuele benodigde visa) te beschikken. Hou er rekening mee dat bij sommige beroepen (o.a. media en/of krijgsmacht) soms een andere dan de reguliere visumprocedure moet worden gevolgd. Voor reizigers met een andere dan de Nederlandse of Belgische nationaliteit kunnen afwijkende visumvoorwaarden van toepassing zijn, anders dan in onze reisbeschrijving vermeld. Indien door de desbetreffende Ambassade en/of Consulaat om persoonlijke redenen geen visum aan jou wordt toegekend, kan Sawadee Reizen niet aansprakelijk worden gesteld. Conform de ANVR-Reisvoorwaarden (Boekingsvoorwaarden) 2016 art. 9.4 komen onkosten voor het niet (geheel) kunnen maken van de reis vanwege het ontbreken van geldige (reis)documenten voor rekening van de reiziger. Wel kun je het risico op het buiten je schuld om niet krijgen van een visum bij sommige verzekeraars laten afdekken.

Verder dienen alleenreizende ouders en ouders met een andere achternaam dan hun (minderjarige = t/m 17 jaar) kind bij reizen buiten het Schengen-gebied te kunnen aantonen dat zij het ouderlijk gezag hebben over het meereizende kind. Denk hierbij bijvoorbeeld aan (advies Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee): Verklaring toestemming vakantie en kopie paspoort andere (niet-meereizende) ouder, recent uittreksel BRP kind, eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang/ouderschapsplan/geboorteakte kind. Zorg dus dat je op tijd over de juiste papieren beschikt. De Koninklijke Mareschaussee heeft extra controles aangekondigd voor deze zomer. Voor overige informatie kun je terecht op de website van de Rijksoverheid en Koninklijke Marechaussee.

Kwaliteitsbewaking / niet tevreden?

Na afloop van een reis ontvangt iedere reiziger een online enquêteformulier, waarop alle onderdelen van de reis worden behandeld. Met deze informatie evalueren wij onze reizen en zorgen wij voor een continue kwaliteitsbewaking. Verlopen er tijdens de reis onverhoopt zaken niet aan je verwachtingen, dan is het van belang om dit direct te melden aan de reisbegeleiding. Hij/zij gaat dan, indien mogelijk, ter plekke aan de slag voor een oplossing. Wanneer het niet mogelijk is om je klacht tijdens de reis (naar tevredenheid) op te lossen, leg de klacht dan samen met de reisbegeleider schriftelijk vast. Dit formulier kun je tot uiterlijk twee maanden na afloop van de reis indienen. Indien het niet mogelijk is om je klacht met de reisbegeleiding te bespreken, dan is het belangrijk om zo snel mogelijk telefonisch (via 020-420 22 20) of per e-mail (klantenservice@sawadee.nl) contact op te nemen met het Sawadee-kantoor. We proberen de situatie dan op de best mogelijke manier op te lossen. Wil je na de reis alsnog een klacht indienen, dan dient de klacht binnen twee maanden na terugkomst van je reis schriftelijk door ons ontvangen te zijn.

24-uurs noodservice

In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer 020-6516035. Hou er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

Vertrek vanuit België

Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur van Schiphol naar Antwerpen en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind u op www.ns.nl of www.belgianrail.be.

Nog vragen?

Bel 020-4202220 of stel je vraag hier.

Sawadee is onderdeel van de Travelopia Group.

Laatste wijziging: 23 februari 2023.

Zeker op reis

Waar is Sawadee allemaal bij aangesloten?

ANVR

Sawadee Reizen (KvK Amsterdam 33223550) is aangesloten bij de ANVR (bekijk hier ons certificaat), de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. De reizen op deze website worden aangeboden onder de ANVR-Reizigersvoorwaarden (RANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen of ANVR-Boekingsvoorwaarden voor losse reisdiensten en/of Gekoppeld Reisarrangement Voorwaarden) die van toepassing zijn op alle aanbiedingen op deze website tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is. Op alle boekingen bij Sawadee Reizen zijn de ANVR-Reizigersvoorwaarden van toepassing. Klik hier voor het lezen en opslaan van de ANVR-Reizigersvoorwaarden en overige belangrijke informatie.
Op het boekingsformulier moet je aanvinken dat je voor boeking kennis hebt genomen van en akkoord gaat met de specifieke voorwaarden uit de ANVR-Reizigersvoorwaarden die van toepassing zijn op jouw boeking, t.w. de ANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen of ANVR-Boekingsvoorwaarden voor losse reisdiensten en/of Gekoppeld Reisarrangement Voorwaarden en overige ANVR-informatie.

Better Holidays

Bij het samenstellen van onze reizen houden we rekening met mensen, milieu, natuur en cultuur, zodat de vakantie niet alleen voor jou bijzonder is, maar ook komende generaties kunnen genieten van aantrekkelijke bestemmingen. 

Of het nu gaat om vakanties waarbij je geniet van ongerepte natuur, de lokale cultuur beleeft, nieuwe mensen ontmoet of een heerlijk lokaal gerecht proeft; samen werken we aan vakanties die zorgen voor betere plekken en mooiere ervaringen. En daarmee leveren we een belangrijke bijdrage aan de duurzame ontwikkelingen op de bestemming. Voor jou als reiziger, maar ook voor de mensen die op de vakantiebestemming wonen.

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)

Sawadee Reizen (KvK nr. 33223550) is aangesloten bij SGR. U kunt dit controleren via www.sgr.nl. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen de op deze website gepubliceerde reizen onder de garantie van SGR. Deze SGR-garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is dat zijn vooruitbetaalde reisgeld wordt terugbetaald als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen prestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis. 


Eigen bijdrage aan SGR

Sinds 1 februari 2021 betaalt iedere consument die een reis boekt bij een bij SGR aangesloten reisorganisatie € 5 per persoon per boeking. Jarenlang was garantie op uw geboekte vakantie gratis, maar ook na de coronacrisis moet het garantiefonds er voor u zijn, zodat u onbezorgd op reis kunt blijven gaan. Deze bijdrage is niet standaard opgenomen in de reissom.  

Calamiteitenfonds

Sawadee Reizen (KvK Amsterdam 33223550) is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. De garantie van het Calamiteitenfonds houdt in dat u als reiziger die deelneemt aan een reis waarop de garantie van toepassing is:

  • (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;
  • de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij u vervroegd moeten repatriëren.

Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis. Lees meer op de website van Calamiteitenfonds


Visum


Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder 'Praktisch -> Paspoort en visum' de specifieke paspoort- en visumvoorwaarden voor jouw reis.


In alle gevallen geldt dat Sawadee niet aansprakelijk kan worden gesteld indien om persoonlijke redenen geen visum wordt toegekend. Het valt onder je eigen verantwoording om vóór boeking bij de betrokken autoriteiten na te gaan, aan welke voorwaarden je moet voldoen om het benodigde visum te verkrijgen. Houd er rekening mee dat sommige beroepen (o.a. media en/of krijgsmacht) mogelijk een uitzondering vormen op de reguliere visumprocedure bij het verkrijgen van het visum. Ook voor reizigers met een andere dan de Nederlandse of Belgische nationaliteit kunnen afwijkende visumvoorwaarden van toepassing zijn. Onkosten voor het niet (geheel) kunnen maken van de reis vanwege het ontbreken van geldige (reis)documenten komen voor rekening van de reiziger.


logo visumcentrale

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders). Vraag je visum aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld en de betaling aan de Visumcentrale hebt voldaan, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen als je deze liever niet per post wilt versturen. 

Nieuwsbrief aanvragen

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws en onze nieuwe reizen? Meld je dan aan voor de Sawadee nieuwsbrief.

Ik wil mij inschrijven voor de Sawadee nieuwsbrief



Partners en handige websites

Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we hieronder een beperkt en selectief aantal links naar, aan onze reizen en bestemmingen gerelateerde, websites op een rijtje gezet.

Gezondheid en veilig op reis

Care Plus

Care Plus

Veilig en gezond op reis: reisartikelen zoals deet

GGD

GGD

Veilig en gezond op op reis: advies en vaccinaties

KLM Health Services

KLM Health Service

Gezond, veilig en fit reizen met KLM

Thuisvaccinatie

Thuisvaccinatie

Vaccinatie en reisziektenadvies



Visa & Reisadviezen

Ministerie van Buitenlandse Zaken

Ministerie van Buitenlandse Zaken

Reisadviezen

Visumcentrale

Visumcentrale

Visuminformatie en verkrijgen van visa



Geld en verzekeringen

Ik kies zelf van a.s.r.

Ik kies zelf-verzekeringen van a.s.r.

Reis- en annuleringsverzekeringen

GWK

GWK

Verkrijgen van vreemde valuta

Oanda

Oanda

Wisselkoersen vreemde valuta



Winkels met reisbenodigdheden

Bever

Bever

Landelijke winkel voor al je reisbenodigdheden als kleding en slaapzakken

Pied a Terre

Pied à Terre

Boekenwinkel in hartje Amsterdam (tegenwoordig onderdeel van Scheltema). Voor al je reisboeken, wandel- en fietskaarten en plattegronden

Scheltema

Scheltema

Bekendste boekwinkel van Amsterdam

Zwerfkei

Zwerfkei

Voor al je reisbenodigdheden als kleding en slaapzakken in Woerden



Services

Overnachten op Schiphol

Hotel Schiphol

Hotel vlak naast Schiphol

Quickparking

Quickparking

Veilig je auto parkeren op Schiphol



Duurzaamheid en duurzaam toerisme

De Betere wereld

De Betere Wereld

Website met artikelen over een gezonde en groene levensstijl

Fair Tourism

Fair Tourism

Streeft naar rechtvaardiger toerisme d.m.v. projecten en tips & tricks

Fairtrade

Fairtrade (voorheen Max Havelaar)

Helpt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden een betere plek te verwerven in de handelsketen

Hier Klimaatstichting

Hier Klimaatstichting

Helpt je verduurzamen dichtbij huis

International Union for Conservation of Nature

International Union for Conservation of Nature

Nederlandse tak van de unie voor natuurbescherming

Milieu Centraal

Milieu Centraal

Praktische tips voor een duurzamer leven

Rainforest Alliance

Rainforest Alliance

Strijdt voor bosbehoud & betere leefomstandigheden voor boeren

Responsible Travel

Responsible Travel

Organiseren duurzame activiteiten en reizen

South Pole Group

South Pole Group

Duurzame (CO2-reducerende) projecten

Stichting Shewula

Stichting Shewula

Komt op voor kansarme kinderen in Shewula, Oost-Swaziland

WWF

WWF

Natuurbehoud



Landeninformatie en taalcursussen

Afrika Nieuws

Afrika nieuws

Nieuws over het continent Afrika

Bahasa Indonesia

Bahasa Indonesia

Taalcursus Indonesisch

Lowani

Lowani

Taalcursus Swahili

Privacyreglement

In het privacyreglement van Sawadee Amsterdam B.V. (hierna: "Sawadee") wordt beschreven welke gegevens we verzamelen, hoe we deze verzamelen en wat we er mee doen.

Onze verplichting met betrekking tot gegevensbescherming

Sawadee Amsterdam BV maakt deel uit van de Travelopia-groep (https://www.travelopia.com). Sawadee Amsterdam BV begrijpt de maatschappelijke zorg over hoe gegevens kunnen worden opgeslagen, verzonden en gebruikt door bedrijven. We doen er alles aan om te voldoen aan de wetgeving inzake gegevensbescherming en willen dat u overtuigd bent van de maatregelen die we nemen om uw privacyrechten te waarborgen.

Deze korte handleiding biedt een korte samenvatting van onze gegevenspraktijken, maar u kunt altijd meer gedetailleerde informatie vinden in ons volledige privacybeleid.

Welke informatie kunnen we verzamelen van u?

De informatie die we verzamelen, hangt af van de manier waarop u met ons communiceert. Als u bijvoorbeeld een boeking bij ons maakt, vragen we u waarschijnlijk om meer informatie dan wanneer u alleen een brochure aanvraagt. Afhankelijk van de omstandigheden, moeten we mogelijk de volgende informatie van u verzamelen: persoonlijke gegevens zoals naam, adres, e-mailadres, geboortedatum, telefoonnummer, betalingsgegevens, details van identificatiedocumenten, gezondheidsgegevens en reisvoorkeuren. Raadpleeg ons volledige privacybeleid voor meer informatie.

Vastleggen van uw persoonlijke gegevens is nodig voor het volledig en correct uitvoeren van de reisovereenkomst die we met u hebben afgesloten. Indien u die (aanvullende) gegevens niet verstrekt wanneer daarom wordt gevraagd, zijn we mogelijk niet in staat het contract dat we hebben of met u proberen aan te gaan, uit te voeren. In dit geval moeten we mogelijk de reis of een deel daarvan annuleren.

Wanneer delen we uw persoonsgegevens?

Om uw boeking te kunnen verwerken moeten we uw persoonlijke gegevens mogelijk delen met derden zoals luchtvaartmaatschappijen, touroperators, transportbedrijven, excursieleveranciers, luchthavenautoriteiten, verzekeringsmaatschappijen, autoverhuurbedrijven, grondafhandelingsbureaus, luchtvaartmaatschappijen, hotels, luchthavens en andere leveranciers waarmee wij werken in verband met uw boeking. We geven uw gegevens niet door aan andere partijen voor marketingdoeleinden tenzij u ermee instemt dat wij dit doen.

Onze marketingactiviteiten

We willen u op de hoogte houden van de nieuwste aanbiedingen, partnerships, verkopen, promoties, wedstrijden en evenementen van Sawadee Amsterdam BV of die van andere Travelopia-bedrijven die soortgelijke producten leveren.

We doen dit echter alleen als u zich hebt aangemeld om deze marketinguitingen van ons te ontvangen of een boeking heeft gemaakt en u ons nog niet hebt verteld dat u niet van ons wilt horen. U kunt zich op elk moment afmelden voor marketing door op de koppeling 'Afmelden' in al onze e-mails te klikken of door contact met ons op te nemen.

Uw persoonlijke gegevensrechten

U hebt een reeks wettelijke rechten op uw gegevens. U kunt meer informatie vinden in ons volledige privacybeleid.

Hoe kunt u contact met ons opnemen?

Als u vragen hebt over deze privacyverklaring, inclusief verzoeken om uw wettelijke rechten uit te oefenen, stuur dan een mail naar privacy@sawadee.nl

Deze privacyverklaring is voor het laatst bijgewerkt op 20 mei 2022.

cookies overzicht

Essentieel

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en kunnen niet uitgezet worden in onze systemen. Normaal gesproken worden deze cookies alleen afgevuurd na een actie op de website zoals: het instellen van je privacy voorkeuren, inloggen, of het invullen van formulieren. Je kunt ervoor kiezen om in te stellen dat je browser deze cookies blokkeert of je ervoor waarschuwt. Dit zorgt er echter wel voor dat delen van de website niet zullen werken. Deze cookies bedragen geen persoonlijke informatie.

Performance

Deze cookies geven ons de mogelijkheid om websitebezoek en verkeer te tellen, zodat we de performance van onze website kunnen meten en verbeteren. Door deze cookies weten wij welke pagina’s veel en weinig worden bezocht en hoe bezoekers zich op onze website bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen is geaggregeerd en dus anoniem. Wanneer je deze cookies weigert weten wij niet wanneer je onze website hebt bezocht en dus kunnen we de performance van de website dus niet monitoren.

Functioneel

Deze cookies stellen de website in staat meer gebruiksgemak en personalisatie te bieden. Deze kunnen worden ingesteld door ons of door third-party providers waarvan wij functies op onze website hebben toegevoegd. Wanneer je deze cookies weigert kan het zijn dat sommige of al deze functies niet goed werken.

Advertentie

Deze cookies kunnen op de website worden gezet door onze advertentiepartners. Ze kunnen door deze partners worden gebruikt om een profiel samen te stellen van jouw interesses, zodat ze je relevante advertenties kunnen tonen op andere websites. Deze cookies bewaren geen directe persoonlijke informatie, maar identificeren je unieke browser en internet device. Wanneer je deze cookies weigert zal je minder gerichte advertenties te zien krijgen.

Social Media

Deze cookies zijn ingesteld door verschillende social media platformen die wij op onze website hebben toegevoegd, zodat jij onze content met je vrienden en netwerk kan delen. De cookies stellen een profiel samen van jouw interesses door je browser te tracken op meerdere websites. Dit kan invloed hebben op de content en berichtgeving die je ziet op andere websites. Wanneer je deze cookies weigert kan het zijn dat je deze deelfuncties niet meer kunt gebruiken.



Essentiele cookies

Naam Functionaliteit Domein Verloop
PHPSESSID PHP session cookie voor het insluiten van content. sawadee.nl 0 dagen
OptanonAlertBoxClosed Deze cookie zorgt ervoor dat gebruikers de cookies voorkeur popup niet meer te zien kreigen wanneer zij hem hebben ingevult. sawadee.nl 365 dagen
OptanonConsent Deze cookie slaat de cookie voorkeur van de gebruiker op. sawadee.nl 365 dagen
__cfruid Deze cookie zorgt ervoor dat er geen onbetrouwbaar verkeer op de website komt. sawadee.nl 0 dagen
SERVERID Deze cookie zorgt voor het correct laden van de website. sawadee.nl 0 dagen
_dc_gtm_UA-xxxxxxxx Deze cookie zorgt ervoor dat Google Tag Manager scripts en code op een pagina kan laden. sawadee.nl 0 dagen


Performance cookies

Naam Functionaliteit Domein Verloop
__hstc Deze cookie zorgt voor website analytics in Hubspot. sawadee.nl 179 dagen
_gat_UA-nnnnnnn-nn Deze cookie linkt het de website aan het juiste Google Analytics account. sawadee.nl 0 dagen
_gat_UA-1031792-1 Deze cookie linkt het de website aan het juiste Google Analytics account. sawadee.nl 0 dagen
_gclxxxx Deze cookie meet conversies voor in Google Analytics. sawadee.nl 89 dagen
_gid Deze cookie meet pageviews voor in Google Analytics. sawadee.nl 89 dagen
request_method Deze cookie meet performance voor Shopify. sawadee.nl 0 dagen
__hssrc Deze cookie zorgt voor website analytics in Hubspot. sawadee.nl 0 dagen
__hssc Deze cookie zorgt voor website analytics in Hubspot. sawadee.nl 0 dagen
_ga Deze cookie wordt gebruikt door Google Analytics om unieke gebruikers te vinden. sawadee.nl 729 dagen


Functionele cookies

Naam Functionaliteit Domein Verloop
hubspotutk Deze cookie zorgt voor gebruikers authenticiteit in Hubspot. sawadee.nl 179 dagen


Advertentie cookies

Naam Functionaliteit Domein Verloop
IDE Doubleclick (Google) sawadee.nl 389 dagen
umeh Improve Digital sawadee.nl 89 dagen
A3 Yahoo sawadee.nl 365 dagen
_gat_xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Google Analytics sawadee.nl 0 dagen
CMID Casale Media sawadee.nl 364 dagen
visitor-id Media.net sawadee.nl 364 dagen
uid-bp-11554 StickyAdsTV sawadee.nl 29 dagen
PUBMDCID Pubmatic sawadee.nl 89 dagen
data-c Media.net sawadee.nl 29 dagen
tuuid PONWEB sawadee.nl 364 dagen
tluid TripleLift sawadee.nl 89 dagen
uid Criteo sawadee.nl 389 dagen
obuid Outbrain sawadee.nl 89 dagen
VISITOR_INFO1_LIVE Video views sawadee.nl 179 dagen
_fbp Facebook sawadee.nl 89 dagen
anj AppNexus sawadee.nl 89 dagen
data-c-ts Media.net sawadee.nl 29 dagen
c IPONWEB sawadee.nl 364 dagen
stx_user_id Sharethrough sawadee.nl 29 dagen
MUID Mircosoft sawadee.nl 389 dagen
_GRECAPTCHA Google sawadee.nl 179 dagen
uuid2 AppNexus sawadee.nl 89 dagen
CMPS Casale Media sawadee.nl 89 dagen
CONSENT YouTube sawadee.nl 729 dagen

Veelgestelde vragen

Staat jouw vraag hieronder niet tussen? Onze reisexperts zijn telefonisch bereikbaar via:

020-4202220

Of bekijk onze contactpagina voor meer contactmogelijkheden.


  • top

    Coronavirus (COVID-19)

  •   top

    Wat betekent het coronavirus voor mijn reis?

    Lees het laatste nieuws en alle informatie m.b.t. het coronavirus op onze corona informatie pagina.

  • top

    App

  •   top

    Hoe kan ik een account aanmaken?

    Wanneer je de app voor het eerst gebruikt kun je je registreren met je klantcode (deze vind je linksboven op de factuur, en bestaat uit max. 7 cijfers, bijvoorbeeld 1234567) en je reiscode (3 letters en 4 cijfers, bijvoorbeeld KET1904). Voor Cycletours fietsreizen gaan hier nog de letters CT aan vooraf, bijvoorbeeld CTCOR501.
    Ook ontvangt de hoofdboeker ca. 3 weken voor vertrek een email, met daarin unieke log-in gegevens voor alle reizigers die meegaan op de reis.

    Wanneer registratie niet is gelukt probeer dan eerst het onderstaande stappenplan:

    • stap 1: app openen 
    • stap 2 menu links boven (streepjes)
    • stap 3 mijn account/profiel 
    • stap 4 klik op ‘maak dan hier een account aan’ onderin het scherm
    • stap 5 klantcode: ****** reiscode *****           

    Als dit niet werkt neem dan contact op met service@sawadee.nl

  •   top

    Waar vind ik mijn inloggegevens?

    Als je met een bestaand account wilt inloggen voer je hiervoor je gebruikte e-mailadres en wachtwoord in. Wanneer je de Sawadee App al eerder gebruikt hebt kan je hem ook weer voor je nieuwe geboekte reis gebruiken. Je hoeft je niet opnieuw te registeren. Door in het menu naar ‘Mijn account/profiel’ te gaan kun je je reiscode wijzigen. Heb je de app nog niet eerder gebruikt? Registreer je dan met de stappen in de voorgaande vraag.

  •   top

    Waar vind ik meer informatie over de App?

    Voor meer informatie over onze app kijk je op sawadee/app.

  • top

    Algemeen

  •   top

    Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  •   top

    Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.

    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  •   top

    Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  •   top

    Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • top

    Boeken van je reis

  •   top

    Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  •   top

    Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

    Hieronder vind je de verschillen tussen een optie en een boeking.

    Optie Boeking
    Vrijblijvend
    Vrijblijvend
      Kosteloos
    Kosteloos
      Gratis annuleren
    Gratis annuleren
      Geldigheid
    Geldigheid Geen tijdslimiet tot optie laatste plekken bezet* Definitief
      Pakket ligt vast
    Pakket ligt vast
      Prijs ligt vast
    Prijs ligt vast
      Kamerindeling kiezen
    Kamerindeling kiezen
      Opvragen kosten extra's
    Opvragen kosten extra's
      * Laatste plekken op reis
    Laatste plekken op reis Onder voorbehoud van beschikbaarheid en nieuwe boekingen Onder voorbehoud van beschikbaarheid en nieuwe boekingen
      Aanbetaling
    Aanbetaling
      Optie / boeking
    Optie / boeking Plaats optie Maak boeking

  •   top

    De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  •   top

    Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in deze PDF.

  •   top

    Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  •   top

    Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  •   top

    Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  •   top

    Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met a.s.r. verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  •   top

    Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  •   top

    Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan kan dat binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor de verlenging geldt altijd dat de vlucht op aanvraag is (accommodatie-verlengingen bieden wij niet aan). Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven.

    Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  •   top

    Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het invullen van het annuleringsformulier. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  •   top

    Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je onze reizen direct boeken via www.sawadeereizen.be.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  •   top

    ​Ik reis alleen. Hoe gaat dat in zijn werk?

    Reis je alleen? Dan hoef je niet perse de meerprijs voor een éénpersoonskamer te betalen. Je kan ervoor kiezen om een ‘kamer op indeling’ (of tent indien van toepassing) te boeken, waarbij je een kamer deelt en rouleert met andere ‘op indeling’ deelnemers van hetzelfde geslacht. Kies je hiervoor, dan willen we je graag wijzen op de verwachtingen die wij hebben van deelnemers die op ‘kamer op indeling’ basis meereizen.
    Een ‘kamer op indeling’ is afhankelijk van de groepssamenstelling en is net zoals een éénpersoonskamer altijd op aanvraag en onder voorbehoud van beschikbaarheid. Kunnen we niet meer bevestigen, dan nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met een wijziging, een andere reis te boeken of om je reis kosteloos te annuleren.

  •   top

    Wat betekent een boeking ‘op aanvraag’?

    Alle boekingen die bij ons worden gemaakt, worden gemaakt op aanvraag. Dit betekent dat wij bij onze samenwerkingspartners eerst moeten nagaan of bijv. de gewenste retourvlucht of de gevraagde kamer nog beschikbaar is. Indien er beschikbaarheid is, wordt de reservering meteen gemaakt en is de boeking direct definitief. Als de reis niet akkoord komt, dan nemen wij contact met je op en wordt er een alternatief geboden (mogelijk met een prijsverhoging). Ga je hier niet mee akkoord, dan kun je kiezen voor een andere reis of de boeking kosteloos annuleren.

  •   top

    Wat zijn de standaard bijkomende kosten bij het boeken van een reis?

    Boekingskosten: 

    • 1 persoon: € 25,- 
    • 2 personen: € 40,- 
    • 3 of meer deelnemers: € 50,- 

    Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50 

    Bijdrage SGR (per persoon, vanaf 2 jaar): €5,-

    Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing) 

  •   top

    Kan de reissom na boeken nog omhoog gaan?

    Zodra je geboekt hebt en wij de reis bevestigd hebben middels een factuur, staat de reissom in principe vast. Wel hebben wij het recht tot 20 dagen voor vertrek om de reissom te verhogen met maximaal 8%, als deze verhoging toe te schrijven is aan brandstoftoeslag, belastingen of andere toeslagen opgelegd door derden die niet direct betrokken zijn bij de uitvoer van de reis, zoals bijvoorbeeld een verhoging van toeristenbelasting, landingsrechten en vertrek- en aankomstbelasting in havens en/of op vliegvelden. Uiteraard zullen wij er alles aan doen om deze maatregel niet te hoeven nemen, maar bij hoge toeslagen zal doorberekenen helaas onvermijdelijk zijn. Een toelichting vanuit de ANVR over toeslagen vind je hier.

  • top

    Vluchten en tickets

  •   top

    Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  •   top

    Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  •   top

    Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  •   top

    Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  •   top

    Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  •   top

    Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.fly.corendon.com

    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl


    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  •   top

    Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  •   top

    Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  •   top

    Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  •   top

    Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  •   top

    Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  •   top

    Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  •   top

    Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  •   top

    Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.


    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website

    . Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten


    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  •   top

    Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  •   top

    Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  •   top

    Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  •   top

    Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • top

    Voorbereiding op je reis

  •   top

    Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  •   top

    Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  •   top

    Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op sawadee/app.

  •   top

    Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet.

    Visa
    https://www.visum.nl visuminformatie en formulieren

    Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt.

    Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert.

    Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen.

    Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen.

    Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    https://www.asr.nl/ikkieszelf Informatie over reisverzekeringen.

    Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  •   top

    Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  •   top

    Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  •   top

    Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  •   top

    Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken.

    Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  •   top

    Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  •   top

    Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  •   top

    Waar moet ik rekening mee houden als ik wil reizen met een CPAP apneu-apparaat?

    Op reis gaan met je CPAP-apparaat hoeft geen probleem te zijn, de apparatuur is immers makkelijk mee te nemen. Het is wel goed om een aantal zaken goed te regelen voordat je op reis gaat:

    • Neem een douaneverklaring (in het Engels) mee. Deze kun je aanvragen bij de leverancier, maar vaak is deze ook te downloaden van de site van de leverancier. Met deze verklaring passeer je de douane zonder problemen.
    • Verder is het handig om informatie over het maskertype, de behandeldruk en de contactgegevens van de leverancier mee te nemen.
    • Je mag een CPAP-apparaat meenemen op alle vluchten (er kan eventueel nog wel naar de douaneverklaring gevraagd worden).
    • Neem het apparaat mee als handbagage. Let er wel op dat je bij de meeste maatschappijen 1 stuk handbagage (rugzakje, kleine rolkoffer) mee mag nemen.
    • Over het algemeen is het niet nodig om het apparaat tijdens de vlucht te gebruiken, omdat je in een rechtop zittende houding slaapt, en je daardoor minder ademstops hebt. Als je wel gebruik wilt maken van het apparaat tijdens de vlucht, dan moet je daar even toestemming voor vragen bij de medische dienst van de luchtvaartmaatschappij. Je kunt hiervoor het reserveringsnummer een maand voor vertrek bij ons opvragen.
    • Tijdens de reis geldt dat het apparaat geschikt is voor alle wisselstroom tussen 110 en 220 volt. Wel kan het zijn dat je een reisstekker mee moet nemen.
    • We kunnen niet garanderen dat er in alle hotels een stroomvoorziening vlakbij het bed zit. Verder zijn er natuurlijk landen waar de stroomvoorziening wel eens uitvalt, dus het kan raadzaam zijn om een speciale accu voor het CPAP-apparaat mee te nemen.

    Wij geven door aan de reisbegeleider dat je een apneu-apparaat gebruikt maar hiermee garanderen wij niet dat het gebruik altijd mogelijk is. Wij adviseren je dan ook dringend om zelf maatregelen te nemen voor die momenten, dat jouw beademingsapparaat niet kan worden voorzien van de benodigde elektriciteitsvoeding. Ook al biedt een MRA-beugel geen goede, permanente oplossing, we raden je wel aan om deze mee te nemen, omdat deze in noodgevallen wel degelijk iets verlichting geeft. Voor een paar uurtjes, als de stroom is uitgevallen, of zelfs desnoods voor een hele nacht als het niet anders kan. Ook een verlengsnoer en uiteraard de wereldstekker zijn belangrijk voor de cpap-slaper. 

  • top

    Op reis

  •   top

    Wat verwachten jullie van deelnemers ‘op indeling’?

    Stel je prijs op een plekje waar je je even kan terugtrekken? Of voel je nu al aan dat jouw kamergenoot last van je gaat ondervinden omdat je snurkt, laat op blijft of vaak midden in de nacht op moet staan? Dan raden we je ten zeerste aan om tegen een meerprijs een eenpersoonskamer te boeken. Kies je er toch voor om ‘op indeling’ te reizen? Dan wordt er van alle deelnemers van hetzelfde geslacht verwacht om met elkaar te rouleren. Krijg je in de loop van de reis toch een voorkeur voor een kamergenoot, dan kan dit alleen na akkoord van de reisbegeleider en alle deelnemers van hetzelfde geslacht die ook ‘op indeling’ reizen. Wij verwachten dat je te allen tijde respect houdt voor en rekening houdt met je kamergenoot, een tolerante houding toont en geen overlast veroorzaakt. Ontstaat er toch een dispuut dan is het zaak om de reisbegeleider hierin te laten bemiddelen. Escaleert een dispuut en kan er geen oplossing gevonden worden, dan zal er van de deelnemer die de overlast veroorzaakt, verwacht worden om een eenpersoonskamer te boeken en de meerprijs hiervoor op zich te nemen.  In extreme gevallen heeft de reisbegeleider het recht een deelnemer verdere deelname aan de reis te ontzeggen.

  • top

    Ontevredenheid en klachten

  •   top

    Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  •   top

    Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  •   top

    Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  •   top

    Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR-Reizigersvoorwaarden kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • top

    Vragen over onze fietsreizen

  •   top

    Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.

    Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.

    Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

  •   top

    Hoe werkt het met het fietsvervoer naar en van de bestemming?

    Fietsvervoer

    De fietsaanhanger is luchtgeveerd.

    Voor het vervoer van uw fiets zijn een aantal gegevens belangrijk: Fietstassen kunnen niet aan de fiets blijven; deze worden apart onderin de bagageruimte vervoerd.

    U dient alle uitstekende voorwerpen te demonteren: denkt u hierbij vooral aan triatlonsturen en kaartleesstandaards etc. Het stuur dient een kwartslag gedraaid te worden. Voordragers (lowriders en highriders) dienen altijd gedemonteerd te worden. Wij adviseren u al deze zaken thuis al een keer los te draaien. Onze chauffeurs zetten uw fiets in de aanhanger.

    Het vervoer van een fietskar, ongeacht de afmetingen, merk en gewicht, kost € 40,- retour of € 20,- enkele reis. Deze moet wel demontabel zijn. Het vervoer van een tandem kost € 40,- voor een retour of € 20,- enkele reis.

    Van tandems dienen naast de lowriders ook de pedalen gedemonteerd te worden. E-fietsen en ligfietsen kunnen zonder toeslag mee. Van e-fietsen dient de batterij afgehaald te worden en bij de overige bagage gestopt te worden. Van ligfietsen dienen ook de kuipjes gedemonteerd te worden. Heeft uw ligfiets een bovenstuur dan dient deze gedraaid te worden, een onderstuur dient gedemonteerd te worden.

    Fietskarren, tandems en ligfietsen zijn op aanvraag, vanwege de beperkte plaats in de bus. Mocht uw fiets tijdens het transport ondanks al onze zorgen toch een beschadiging oplopen, dan kunt u deze schade, m.u.v. kras- en lakschade en schade aan gelzadels, bij ons indienen (inclusief het door de chauffeur ingevuld schaderapport). Is er schade, meldt u dit dan direct aan uw chauffeur. Samen kunt u dan het schaderapport invullen.

Naar boven