Reisverhaal Namibië: het land van eindeloze ruimte en wildlife
< Terug naar overzicht
Namibië: het land van ruimte en wildlife

Uitgestrekte landschappen, indrukwekkende wildparken en prachtige zonsopkomsten. Eva, werkzaam op de marketingcommunicatie afdeling van Sawadee, ging mee op rondreis. In twee weken reisde ze door Noord- en Centraal-Namibië. Ze deelt met ons haar ultieme ervaringen inclusief een aantal prachtige plaatjes…

‘Ladies and gentlemen, fasten your seatbelts, we are entering Walvis Bay airport’ meldt de piloot door de microfoon. Ondertussen kijk ik uit het vliegtuigraampje naar de goudkleurige zandduinen die uitmonden in de ruige golven van de zee. De slogan ‘waar oceaan en woestijn elkaar ontmoeten’ komt hier goed tot zijn recht. In de verte zie ik een klein vliegveld die steeds dichterbij komt. We zijn geland. Ik word opgehaald en we rijden in een halfuur langs de ongerepte kust naar Swakopmund. Hier begint mijn reis. De groep komt een paar uur later aan.

Swakopmund - Cape Cross - Skeleton Coast
Swakopmund, Namibië

Vroeg in de ochtend worden we opgehaald bij het hotel voor de walvis- en dolfijnenexcursie. Onderweg stoppen we bij een groepje poserende flamingo’s in het water en gaan vervolgens de boot op. We komen veel zeehonden tegen en een tweetal pelikanen brengt ons een bezoekje aan boord. In de verte zien we de rug van een walvis en even later zwemt er dolfijn en haar jong een poosje met ons mee. Ik besef me ineens hoeveel dieren ik al heb gezien op pas de eerste dag van mijn reis. Later die dag besluit ik op pad te gaan en Swakopmund te verkennen. Dit kustplaatsje doet Duits aan, maar het voelt een beetje verlaten. Onderweg naar het restaurant bekijk ik de zonsondergang bij de iconische vuurtoren.

Skeleton Coast, Namibië

De volgende dag stappen we in onze Overland truck en verlaten we Swakopmund, op weg naar de eerste highlight: shipwreck. In de woeste zee ligt er een gestrand schip voor de kust. De mist die er hangt, zorgt voor een spooky beeld. We rijden door naar Cape Cross. Hier bezoeken we een luidruchtige en ietwat geurende kolonie van duizenden pelsrobben aan de kust. Even verderop, waar de stank lijkt te zijn weggevaagd, maken we een lunchstop. De reisleider heeft boodschappen gedaan en in de truck hebben we beschikking tot keukengerei, een tafel, stoeltjes en een watertank. Nadat onze buiken zijn gevuld, vervolgen we onze reis door Skeleton Coast. Een leeg gebied met de zee aan onze linkerzijde en de uitgestrekte landschappen aan de rechterzijde. We maken flink wat kilometers over een hobbelige zandweg. In de truck word je van de stoel afgeschud en soms valt er bagage uit de vakjes boven ons. Maak kennis met de African Massage! We rijden het binnenland in en na een lange dag komen we aan in de omgeving van Twyfelfontein.

Damaraland - Palmwag - Etosha

Onderweg in Namibië

Terwijl ik wakker word van de kakelende parelhoenders en voorbij passerende bavianen, gloeit de ochtendzon op mijn gezicht. Het eerste wat me opvalt, is de temperatuurstijging. Het is hier heet. De grijsachtige landschappen aan de kust hebben zich ingeruild voor een roodkleurige gebergte. We bezoeken de oeroude tekeningen van Twyfelfontein en stappen weer de truck in om Damaraland te verkennen. De surrealistische landschappen wisselen zich af onderweg. De associatie met mars popt op. Enorme leegtes gevuld met gras, zand en dorre struikjes. Namibië is een land van rust en ruimte. Dit komt door de grote omvang en de lage bevolkingsdichtheid. Dat merk je, na ongeveer honderd kilometer passeert ons een jeep. Verder zijn wij de enige en voelt het alsof wij dit stukje Afrika voor onszelf hebben. Her en der zwerft er een gemsbok en een groepje springbokken door de uitgestrekte vlaktes. We komen wel giraffen tegen, gewoon langs de weg! Vanaf het stadje Khorixas, reizen we door naar Palmwag. Hier heb je kans op het zien van woestijnolifanten, die zich hebben aangepast aan de droge omstandigheden in dit gebied. Wanneer iedereen met een voldaan gevoel terug is van de excursies, dineren we met de hele groep onder de heldere sterrenhemel.

Etosha National Park, Namibië

Vandaag is de dag aangebroken… we gaan op game drive in Etosha National Park! Voor velen hét hoogtepunt van de reis. Vol verwachting van wat we allemaal gaan zien, vertrekken we in het donker naar het park. Daar wachten twee gidsen ons op, om per jeep verder het park in te gaan. Het is nog vrij koud, maar dat is het dubbel en dwars waard. Terwijl we over zanderige paden op zoek gaan naar wild, komt de zon op. In totaal brengen we drie dagen in het park door, waarvan we twee dagen met de eigen truck op safari gaan. Vier dieren van de Big Five hebben we gespot; leeuwen, olifanten, een luipaard en welgeteld tien zwarte neushoorns. Daarnaast hebben we vele andere bijzondere diersoorten gezien, waaronder bokken, vogels, zebra's, gnoes en nog veel meer.

Grootfontein - Waterberg - Windhoek

Waterberg, Namibië

Vanuit onze lodge stappen we in onze vertrouwde truck, dit keer naar Grootfontein. In de buurt van Grootfontein bezoeken we een grote meteoriet en de Bushmen. Het landschap wordt steeds groener en je herkent duidelijke savanne. De volgende dag reizen we verder, aan het einde van de middag bereiken we Waterberg. Dit ruige plateau steekt boven het vlakke en opvallend groene landschap uit. Ik besluit hier op de laatste game drive te gaan. We vertrekken in een open bus tijdens zonsopkomst. Als we boven op het plateau aankomen, schijnen de eerste zonnestralen over het eindeloze landschap. Wat een uitzicht. Vanuit een soort hutje kijken we uit op een waterplaats. Er verschijnen wrattenzwijntjes, koedoes en tot slot een groep buffels. De Big Five is compleet. We sluiten de reis af in Windhoek. Ook hier tref je gebouwen in Duitse bouwstijl. De hoofdstad is redelijk klein, maar een stuk drukker dan de rest van het land. Na een kleine rondleiding door de stad, gaan we naar het hotel. In de middag zijn we rondom het zwembad aan het nagenieten van alle indrukken van de reis.

Groep in Namibië

Nu twee weken verder, een backpack grijs van het stof en met mooie herinneringen én een beetje heimwee kijk ik terug op een waanzinnige reis met een fantastische groep, reisbegeleider en chauffeur door Namibië. Afrika, ek sien jou binnekort!

En zoals de chauffeur zei: Africa, it's not a holiday, it's an adventure! ;-)