< Terug naar overzicht
De beste tips en alternatieven tegen een jetlag

De beste tips en alternatieven tegen een jetlag

Maak je een verre reis, en vlieg je door meer dan drie tijdzones? Dan zou je heel goed last kunnen krijgen van een jetlag. Meestal komt een jetlag voor als je in een korte tijd van het westen naar het oosten vliegt. Hierdoor reis je met de klok mee en treedt er vaak een verstoring op van het slaap-waakritme. Andere symptomen kunnen zijn; oververmoeidheid, hoofdpijn, slapeloosheid, weinig eetlust en concentratieproblemen. Natuurlijk is dit niet een fijne manier om je reis mee te starten en daarom heeft Sawadee een aantal tips opgesteld voor het voorkomen van een jetlag, zodat je optimaal kunt gaan genieten van alle indrukken die je op zal doen!

1. Blijf gehydrateerd

In de cabine van het vliegtuig kan de lucht vaak heel droog zijn, het is verstandig om daarom genoeg water te drinken tijdens de vlucht om voldoende vocht binnen te krijgen tegen uitdroging. Ook is het beter om geen alcoholische of cafeïne houdende drank te drinken, dit kan namelijk het effect van een jetlag versterken.

2. Tijd verzetten

Om alvast te wennen aan de andere tijdzone, is het verstandig om bij het begin van de vlucht de tijd van je horloge, mobiel en/of tablet alvast in te stellen op tijd van de bestemming.

3. Blijf in beweging

Tijdens de vlucht is het verstandig om voldoende in beweging te blijven, te lang stil zitten kan vervelende gevolgen hebben voor het lichaam. Het wordt dan ook wel aangeraden om elke twee uur je lichaam te bewegen. Je kunt een stukje door het gangpad lopen of rek- en strekoefeningen doen.

4. Pas je ritme zoveel mogelijk aan

Om alvast te wennen aan de nieuwe tijdzone kun je het beste je ritme al zoveel mogelijk aanpassen aan het ritme van de bestemming. Dit kun je doen door rekening te houden met de tijden waarop je eet. Maar ook door wakker te blijven als het daar dag is en te slapen als het daar nacht is.

5. Eet geen zware maaltijden

Voor de vlucht en tijdens de vlucht kun je het beste lichte maaltijden eten. Door de verstoring van ritme kan het voorkomen dat je spijsvertering langzamer gaat dan normaal. Lichte maaltijden zijn dan beter om te verteren, hierbij kun je denken aan een salade, soep of fruit.

6. Zoek de buitenlucht op

Een frisse neus halen werkt goed om wakker te blijven als je merkt dat je moe wordt. Zoek vooral het daglicht van de zon op; het verhoogt de productie van vitamine D, waardoor je je fitter voelt. Bovendien zorgt daglicht er het snelste voor dat je biologische klok zich aanpast aan de nieuwe tijdszone.

7. Geef jezelf de tijd om te wennen

Houd de eerste dag rekening met een eventuele jetlag en plan niet gelijk de eerste dag vol met activiteiten. Geef je zelf rustig de tijd om te wennen, dit voorkomt oververmoeidheid wat de jetlag zou kunnen verergeren.

Alternatief: Verander de vliegrichting 

Een jetlag krijg je alleen als je westwaarts of oostwaarts vliegt. Vlieg je dus in een rechte lijn naar het noorden of naar het zuiden, dan heb je nauwelijks te maken met een jetlag. Zuid-Afrika bijvoorbeeld heeft slechts één uur tijdsverschil met Nederland. 

Alternatief: Reis dichter bij huis 

Wil je liever ook geen lange vlucht maken? In dit blog vind je vier exotische bestemmingen op slechts een paar uur vliegen. Of laat je verrassen door de schoonheid van Oost-Europa. Hier vind je diverse bestemmingen met een schitterende natuur, boeiende cultuur en zeer gastvrije bevolking. Een reis zonder jetlag gegarandeerd en de relatief korte vliegafstand is ook nog eens beter voor het milieu.  

Heb jij nog tips om met een jetlag om te gaan?

Laat een reactie achter

Reacties

  • Barry Okunick

    21-08-2017

    Mij helpt het om gelijk het tijdritme van de bestemming aan te houden. Wel een keer de fout gemaakt toen ik naar het westen vloog om een hele lange dag te maken. Niet doen - oververmoeidheid was het resultaat en kon ik lastig het juiste slaapruimte te pakken krijgen. Ik ga nu gewoon op tijd naar bed (plaatsejjke tijd) en sta de ochtend op een voor mij gebruikte tijd op ( plaatselijke tijd ) Om het ritme te pakken te krijgen helpt het mij het eetpateoon ter plekke aan te houden. Ik kies er altijd voor om bij het gangpad te zitten of laat mijn reisgenoot bij het gangpad zitten. Als ik alleen reis heeft mijn voorkeur een plek bij het raam zodat ik niet gestoord wordt. Een alcoholisch drankje bij het eten of gelijk na het eten moet kunnen. Daarna hou ik het bij fris of water. Als ik naar het westen vlieg ga probeer ik niet te slapen en naar het oosten juist wel. Zo kom je ook gelijk in het juiste ritme.

  • Ton van den Hoogen

    06-04-2017

    Volgens mij zit er een foutje in het bericht. Inderdaad heb ik ook het meeste last van jetlag als ik van naar het oosten vlieg (dus bijv. naar Thailand o.i.d.), maar je reist dan tegen de tijd in. Terug heb ik er opvallend weinig last van, als je met de tijd meevliegt. Mijn tip zou zijn: ga op de plaats van bestemming meteen in het ritme van daar leven, dus gaan slapen, opstaan en eten op de daar normale tijden. Mocht je toch op een "vreemde" tijd trek krijgen dan is dat met een tussendoortje zo opgelost. Je kunt overigens ook voordeel hebben van jetlag. Stel dat je naar Ecuador gaat (met de tijd mee dus), en je wilt daar een ochtendmarkt bezoeken. Dat is in de eerste dagen na aankomst geen probleem; je bent dan toch al een stuk wakkerder dan thuis op hetzelfde tijdstip. Kun je echt niet wennen aan jetlag, dan kun je altijd nog naar Zuid-Afrika :)

  • R. ter haar

    02-04-2017

    De beste tip is denk ik toch naar je eigen lijf luisteren.

  • Paul Schut

    30-12-2016

    beetje onzinverhaal: noch op het tijdstip van je reis, noch op de maaltijd heb je enige invloed. ook voor water ben je afhankelijk van het cabinepersoneel. leuk, maar niet erg realistisch