Het reisavontuur van Carin en Theo in Costa Rica
< Terug naar overzicht

In januari 2023 gingen Carin en Theo, met bijna twee jaar vertraging door de coronatijd, eindelijk met Sawadee op rondreis naar Costa Rica. Ze beleefden een mooie reis die boven verwachting was, doordat ze veel dingen hebben gezien en gedaan. In dit reisverhaal lees je hoe zij hun reis in Costa Rica hebben ervaren.

Cahuita

Luiaard CahuitaOp dag 3 vertrekken we richting Nationaal Park Cahuita, gelegen aan de Caribische kust. We zijn een tijdje aan het rijden, als onze busschauffeur Erick, plotseling de bus stopt. Tot mijn grote verbazing heeft hij in een boom langs de weg een luiaard gespot! Tijdens de rest van onze busreis zien we al wat van het wildlife van Costa Rica; toekans, prachtig gekleurde vogels en een eekhoorn. Rond half 2 komen we aan bij het Cahuita NP, hier krijgen we tijd om rond te lopen. Terwijl we door het nationale park lopen zien we al snel luiaards en aapjes in de bomen en op het strand zien we van heel dichtbij een wasbeer lopen. Op onze weg terug zien we van héél dichtbij een luiaard de boom in klauteren, het lijkt wel slowmotion, maar zo bijzonder om dit in het echt te zien.

BriBi Village

Kikker BriBri Village

Met een deel van de groep gaan we op dag 4 naar de BriBri Village, hier wonen families die ons een rondleiding geven en vertellen over de geneeskrachtige kruiden, bloemen en planten die op hun land groeien. Ze hebben ook een kleine kikkertuin, met mooie en gekleurde kikkertjes. Daarnaast geven ze uitleg over de verwerking van cacao en mogen we het ook zelf proeven. De rest van de dag hebben we vrije tijd en zien we onder andere hagedissen, vogels en kolibries in de tuin.

Tortuguero

Leguaan Tortuguero

Op dag 5 vertrekken we al vroeg naar het havenplaatsje Pavona en gaan vanuit daar met de boot naar Tortuguero voor twee nachten. Na een uurtje varen komen we aan bij Baula Lodge, we verblijven hier in houten bungalows te midden van een prachtige tuin, met de meest mooie en kleurrijke bloemen en planten. Er is genoeg te zien en te horen; toekans, kolibries, vlinders en andere vogels en apen springen en vliegen van tak naar tak. Geweldig!

De volgende dag varen we vroeg in de ochtend door het Nationale Park van Tortuguero. Het regent, waardoor de dieren zich minder snel laten zien, desondanks zien we er nog best veel. Kapucijnapen slingeren door de bomen en diverse watervogels zitten bij en op het water, zoals de tijgerroerdomp en witte reiger. Schuitbekreigers zitten te schuilen in een struik en we zien een leguaan in een boom zitten. Na iets meer dan een uur varen komen we weer bij onze lodge aan. Om half 3 gaan we in groepsverband met de boot naar Sendero Cerro Tortuguero, de hoogste berg/vulkaan van Tortuguero (35 meter), om deze te beklimmen. Via stenen paden en trappen klimmen we omhoog. De klim is niet erg zwaar, maar het is erg warm en we boffen dat we in de schaduw van de jungle lopen. Boven op de top is een plateau met een uitzicht over de jungle en een zijtak van de Caribische Zee. Hier zien we grote groepen zwarte gieren vliegen. Tijdens de afdaling wandelen we nog over een ander pad en horen we geritsel in de bomen, het is een grote groep met brulapen en kapucijn- en slingerapen.

Cano Negro

Witschouderkapucijnaap Cano NegroOp dag 8 vertrekken we met de bus naar het nationale park van Cano Negro, dit is een optionele excursie, maar écht een aanrader! We varen naar het gebied, waarbij onze groep van 17 personen inclusief de gids, onze eigen boot hebben. Cano Negro ligt vlakbij de grens met Nicaragua en is meer dan 9000 hectare groot. In het park leven meer dan 350 soorten vogels en 160 andere diersoorten. Met een soort fluisterboot varen we langzaam over rivier Rio Frio. Al snel zien we de eerste vogels zoals de aalscholver, ibis, zwaluw, slangenhals en de reiger. In de bomen zien we leguanen, brulapen en witschouderkapucijnapen. Er zijn er zelfs een paar zo brutaal dat die op de boot springen. Aan de oever in het water spotten we een kaaiman met zijn kop boven water. Na ruim 2,5 uur varen, wordt de boot gestopt en lunchen we aan boord. Tijdens de lunch hangt er pal boven ons hoofd een luiaard in de boom, bijzonder weer.

Rincón de la Vieja

Neusbeer Rincón de la Vieja

Op dag 9 gaan we richting Rincón de la Vieja, tijdens onze reis ernaartoe komen we een groepje neusberen tegen langs de kant van de weg. In het berggebied rondom de vulkaan Rincón de la Vieja zijn veel borrelende modderpoeltjes en dampende bronnen. In de bomen zien we nog een groep slingerapen van top naar top slingeren en even later steekt een groep bruine hokko’s, hoendervogels, ons pad over.

Monteverde

Zipline MonteverdeIn Monteverde gaan we ziplinen en daarna doen we de Sky Walk door de boomtoppen. Tot  slot gaan we naar de vlindertuin. Met het ziplinen vlieg je via 14 kabelbanen door de lucht over de boomtoppen, ook doen wij de zogenaamde Tarzan sprong. Het is geweldig, wat een belevenis! Daarna nemen we even pauze en gaan we naar de Sky Walk, een wandeltocht over 8 hangende bruggen van 12 tot 60 meter hoog tussen de boomtoppen. Heel mooi en bijzonder. Als laatste bezoeken we de vlindertuin, in deze kas zouden 30 soorten vlinders te zien zijn. We hebben er heel veel gezien, waaronder de blauwe morpho.

San Gerardo de Dota

Quetzal San Gerardo de Dota

Op dag 14 vertrekken we vroeg in de ochtend voor de langste busrit van de reis. We gaan naar San Gerardo de Dota in het gebied van de quetzal. Men zegt dat de quetzal één van de mooiste vogels ter wereld is. Hun staartveren kunnen wel 80 centimeter lang worden en ze hebben prachtige kleuren. Vol geduld wachten we af, maar inmiddels wordt het steeds meer licht en daardoor hebben we een kleinere kans om ze te zien. Opeens zie ik een reisgenoot zijn camera ergens op richten en hoor ik het klikken van zijn toestel en ja hoor, daar zit er één!

Marino Ballena

Pelikanen Marino Ballena

We rijden naar het NP Marino Ballena, aangekomen bij het strand gaan we aan boord van een boot. We gaan een paar uurtjes varen en maken tussendoor een stop om te zwemmen. Tijdens de boottocht varen we op een gegeven moment min of meer gelijk op met een grote groep pelikanen, een mooi gezicht. Dan legt de boot aan op Whales Tail, een zandbank die vast zit aan het strand. Je kan de vorm alleen maar vanuit de lucht zien met eb.

Corcovado

Toekan Corcovado

Met degene die de excursie naar het nationale park Corcovado hebben geboekt vertrekken we op dag 17 rond 7 uur met de boot. Direct nadat we aan land zijn gekomen zien we al een groep doodshoofdaapjes en op de grond zit een boomeekhoorn voedsel uit een kokosnoot te eten. Even later worden we getipt dat er een luiaard in de boom zit. De gids heeft een telescoopcamera bij zich en op die manier is de luiaard heel goed te zien. De gids vertelt ons dat we nu, twee aan twee, hem zachtjes mogen volgen. Even later ligt  er een tapir te slapen tussen de struiken, nou ja zeg, bijzonder. Dan horen we geritsel en geschreeuw boven onze hoofden en zien we een groep slingerapen. Het is een hele warme dag, maar iedereen is heel enthousiast over deze tocht. Echt een aanrader!

Krokodillen tour op de Tarcoles rivier

’s Morgens na het ontbijt vertrekken we op dag 21 weer richting San José, maar onderweg stoppen we nog voor een krokodillen tour op de Tarcoles rivier. We varen over de rivier en we zien zo veel vogels, ongelooflijk. Uiteraard komen we voor de krokodillen en die krijgen we ook te zien, we zien er zelfs een aantal van héél dichtbij. Daarna varen we een stuk van de mangrove in en daar zien we veel vogels in de bomen zitten; roze lepelaars, ibissen en vele pelikanen. Op het eind zetten we koers richting de monding van de zee, terwijl er boven onze hoofden grote groepen pelikanen en fregatten vliegen. Dit hadden we niet willen missen, het was echt weer een mooie boottocht.

Terugblik op een mooie reis

We kijken terug op een mooie reis, die boven verwachting was, want we hebben veel meer gezien dan dat we dachten dat we zouden gaan zien! Zoveel vogelsoorten; kolibries, toekans en andere bijzondere vogels. Veel apen, luiaards en leguanen. Alleen niet veel kikkers… We hebben veel dingen gedaan; zelfs de ziplines en de Sky Walk. Verder waren vooral de bootexcursies en de wandelingen met de lokale gidsen geweldig. Een gevarieerd programma met een leuke groep die erg gezellig en enthousiast waren. Deze reis is dus zeker een aanrader!

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste reisverhalen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief via onderstaande knop.