< Terug naar overzicht
Peru met locals

Eva Buitinck heeft een Peruviaanse vriend. In de zomer van 2014 reisde zij naar Peru om zijn familie te leren kennen. Haar ervaringen heeft ze opgeschreven.

Peru, het Zuid-Amerikaanse land, is ook bekend als het centrum van het Incarijk. Onder andere Machu Picchu (de stad van de Inca’s), Lima en de Nazcalijnen maken dit een populaire reisbestemming voor velen.

‘Ik ben in de zomer van 2014 met mijn familie en vriend naar Peru afgereisd. De keuze voor dit land was grotendeels bepaald doordat mijn vriend Peruviaans is. Wij besloten deze reis te combineren met bezoek aan de familie van mijn vriend. Dit was voor mij de eerste keer dat ik mijn schoonfamilie ging ontmoeten en dat ik buiten Europa kwam! Ik was ontzettend benieuwd naar het dagelijks leven aan de andere kant van de wereld en ik besefte mij bij aankomst dat mijn vriend in een totaal verschillende omgeving is opgegroeid dan ik.”

Grote verschillen

‘We vlogen op het internationale vliegveld van Lima en werden daar opgewacht door een deel van de familie van mijn vriend. In Peru heerst een grote kloof tussen rijk en arm en de blanke en gemixte/traditionele bevolking. Deze verschillen vielen mij bij aankomst al meteen op. Op de eerste dag gingen we met twee auto’s naar een gesloten club in Lima, op de weg daar naartoe reden we langs eettentjes en stonden er kinderen aan de weg om je auto te wassen. Even verderop was de ingang van de club. Om binnen te komen moesten we door twee enorme poorten met bewaking en werden onze paspoorten gecontroleerd. Eenmaal binnen was alles afgeschermd van de buitenwereld.’

Op bezoek bij de familie

‘Na onze rondreis door Peru waarin we alle hoogtepunten hebben bezocht, zijn we vanaf Lima doorgevlogen naar het noorden van Peru. We verbleven daar een week in het huis van mijn schoonfamilie en werden met open armen ontvangen. In de plaats waar mijn schoonfamilie woont, komen nauwelijks toeristen, dus wij vielen als blonde en blanke familie daar ontzettend op!

Ik werd af en toe met Heidi Klum geassocieerd (al vind ik zelf dat ik daar verreweg op lijk…) door mijn blonde haren. De oma van mijn vriend woont bij mijn schoonfamilie in huis en ze zijn erg religieus, overal kwam ik Jezus- en Mariabeeldjes tegen en ze vonden het bijzonder dat ik atheïst ben. Er zijn drie mensen werkzaam bij hun in huis, één klusjesman en daarnaast twee huishoudsters die tegen kosten, inwoning en privéles daar schoonmaken, koken en naar de supermarkt gaan. Mijn familie en ik vonden dit ontzettend luxe, vanuit Nederland ken ik zelf alleen het principe van een schoonmaakster. Na deze week gingen we met z’n allen naar het strandhuis van mijn schoonfamilie en hebben we daar nog een week gezamenlijk doorgebracht.’

Georganiseerd

‘Er was een ontzettend vol programma georganiseerd, waarbij wij werden voorgesteld aan alle vrienden en familieleden. Alles was tot in de puntjes geregeld en wij vonden dit een blijk van hun gastvrijheid. In de ochtend stond het ontbijt al klaar en kregen we vers fruit en eieren geserveerd, in de middag aten we vaak buiten de deur bij lokale visrestaurantjes waar we voornamelijk Ceviche aten (dit is een lokaal visgerecht, rauwe vis gegaard in limoensap en ui, pepers, koriander en knoflook eraan toegevoegd) en Pisco Sour, Chicha Morada of Inca Kola dronken en in de avond stond het eten thuis klaar. Tijdens deze speciale reis heb ik op een mooie en aparte manier de cultuurverschillen mogen zien en ik kan dan ook niet wachten om weer terug te gaan naar dit bijzondere land!’

Laat een reactie achter

Sawadee Reisevent 24 november
DeFabrique, Utrecht

• Lezingen door documentairemaker: Ruben Terlou (foto: Merlijn Doomernik)
  • Lezing door reisjournalist Sander Groen
  • Tafelsessies: reizigers voor reizigers
  • Een schaatsbaan!
  • Doe inspiratie op voor je volgende reis.
Kom je ook? Meld je gratis & vrijblijvend aan.