< Terug naar overzicht
Daniëlle in Indonesië

Ik word ‘s nachts wakker en hoor allemaal vogels, insecten, apen en andere dieren om mij heen. Zo’n eerste nacht in het buitenland is altijd even wennen, maar daar lig ik dan in een hutje midden in de jungle in Tangkahan, Sumatra. De reis begint met een aantal dagen vol avontuur. We werden opgehaald bij de luchthaven en kwamen na een lange reisdag, over hobbelige paden aan in een afgelegen gebied, de jungle van Tangkahan.
In dit gebied kun je prachtige wandelingen maken met een ranger. We wandelden hier dwars door de jungle en er waren geen begaande paden, wat het erg leuk en avontuurlijk maakte. Kijk hier wel uit voor de bloedzuigers die zijn namelijk erg gesteld op het bloed van de toeristen. In eerste instantie was ik erg bang voor die vieze beestjes, maar ook dit went. En achteraf konden we er alleen maar heel erg om lachen. Na afloop konden we een heerlijke verfrissende duik nemen in de heldere rivier.

Olifanten wassen

Na de jungle van Tangkahan, vertrokken we met jeeps, dit vanwege de ‘bumpy road’ richting Bukit Lawang. Voor het vertrek maakte we nog een stop bij de olifantenopvang en mochten we de gigantische olifanten ook nog van een wasbeurt voorzien.
Na enkele uren rijden in de stoere jeeps kwamen we aan in Bukit Lawang, wat een stuk minder afgelegen lag in vergelijking met Tangkahan. De accommodatie in Bukit Lawang was erg comfortabel en we konden heerlijk relaxen en eten in het restaurant van het hotel. Ook hebben we een avond in het dorpje gegeten bij één van de lokale restaurants. Uit eten gaan in Azië is vaak niet heel sfeervol, zo ook in Indonesië, de plastic stoelen en felle verlichting kom je overal tegen. Dit hoort gewoon bij Azië en gelukkig maakt het eten en het goede gezelschap (de groep) alles goed! Een hoogtepunt in Bukit Lawang is de jungletrekking. Je kon kiezen tussen twee trekkingen, de 6 uur durende hike en de 3 uur durende hike, waarbij je opzoek gaat naar de orang-oetangs. Ik, dare devil, koos uiteraard voor de 6 uur durende wandeling.

Op zoek naar orang-oetans!

Om 7 uur in de ochtend begonnen we aan de trekking. We waren constant om ons heen aan het kijken, want de orang-oetangs konden natuurlijk overal zitten. Wij hadden het geluk om 4 volwassen orang-oetangs te mogen zien en 3 kleintjes, ontzettend schattig. Ook hebben we nog andere apensoorten gespot, zoals makaken en een gibbon. Het is een prachtige ervaring om de orang-oetangs van zo dichtbij te zien tijdens de trekking. Ze staan soms op nog geen meter afstand van je of hangen niet ver van je vandaan in een boom samen met hun kleintje. Echt de moeite waard dus!

Indonesisch landschap

Na een aantal dagen in de jungle te hebben doorgebracht stonden er twee lange reisdagen op de planning, onderweg zagen we het dagelijkse leven van de Indonesiërs aan ons voorbijgaan. We bezochten de beroemde fruit en bloemenmarkt van Berastagi en mochten wat bijzondere fruitsoorten proeven, erg lekker, hadden ze die maar in Europa. Op de tweede reisdag bezochten we een aantal stammen. Tijdens het bezoek aan de Batak Stam begon het heel hard te regenen. We werden toen uitgenodigd om binnen te komen bij één van de families. De bevolking van Indonesië is erg gastvrij en vriendelijk en zijn ook dolenthousiast om alle toeristen te zien. Erg bijzonder is het om te zien hoe de mensen hier leven. Er zijn zelfs huizen waar 8 families, één huis delen. Van privacy is hier dus geen sprake.

Onze rit ging verder en na een overtocht met de ferry kwamen we dan eindelijk uit bij Samosir eiland, bij het Tobameer. Wat een prachtige bestemming, hier kreeg ik echt het vakantiegevoel. We verbleven hier in een schitterende accommodatie met zwembad en met uitzicht over het meer. Met een klein groepje gingen wij het eiland verkennen per fiets, een heerlijke manier om even lekker actief bezig te zijn en de mooie bezienswaardigheden te bekijken.

Op weg naar Bukittinggi

Uiteindelijk gingen we dan na drie volle heerlijke ontspannen dagen aan het Tobameer helemaal uitgerust richting Bukittinggi. Dit is nog een flinke rit en hier deden we dan ook twee dagen over. Tijdens deze twee reisdagen maakten we verschillende stops bij de rijstvelden, een ananasplantage/Cebat koffieplantage, een lokale markt, een moslimschool, een bezoek aan een kruidenplantage, een koffiebreak bij de hotsprings en als klap op de vuurpijl gingen we de evenaar over.
Uiteindelijk kwamen we vrij laat in de avond aan in Bukittinggi. De volgende ochtend werden we alweer vroeg in de ochtend gewekt door de Imam. Die door de luidsprekers van de moskee de oproep deed voor het gebed. De moskee lag vlak naast ons hotel, vandaar dat we alles luid en duidelijk konden horen. Gelukkig was het nog een uurtje rijden naar Haro Valley waar onze trekking begon, zo kon iedereen het gemiste uurtje slaap nog inhalen. Die ochtend stond er dus een trip naar Haro Valley op de planning. We gingen hier een trekking doen door de vallei. De hike ging langs prachtige rijstvelden maar ook door de jungle en uiteindelijk kwamen we uit bij een waterval waar de lunch geserveerd werd. De waaghalzen uit onze groep namen hier een heerlijke ijskoude douche onder de waterval.

Na al dit avontuur ging de groep verder naar Java, één van de andere ‘Ring of Fire’ eilanden om nog meer moois te ontdekken van Indonesië en vertrok ik na een heleboel nieuwe ervaringen en mooie herinneringen weer terug naar huis.

Laat een reactie achter

Sawadee Reisevent 24 november
DeFabrique, Utrecht

• Lezingen door documentairemaker: Ruben Terlou (foto: Merlijn Doomernik)
  • Lezing door reisjournalist Sander Groen
  • Tafelsessies: reizigers voor reizigers
  • Een schaatsbaan!
  • Doe inspiratie op voor je volgende reis.
Kom je ook? Meld je gratis & vrijblijvend aan.